8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    lengerke

USB-installdisk met meerder installers

Beste mensen,

Normaal heb ik een recovery usb-stick die ik klaar maak via de weg die daar voor staat. Dat werkt.

Ik wil nu voor noodgevallen bij mijn familie of bij mij, een usb-stick hebben met 3 installers er op: High Sierra combo / Sierra combo / El Capitan combo. (Kan dat überhaupt? Of heb ik 3 sticks nodig?) Op die stick heb ik 3 volumes aangemaakt met de bijbehorende namen.

Normaal, als je High Sierra downloadt uit de App-store, dan start de gedownloade app na het downloaden. Dat stop ik en dan heb ik de installer-app in de map programma’s staan. Dan kan ik de inhoud bekijken en naar de juiste map navigeren om in Terminal te gebruiken.

Maar de gedownloade combo-updates zijn dmg’s. Als ik die open, heb ik de pkg. Wat moet ik dan doen om uiteindelijk de installer-app in de programma-map te krijgen? Kan ik gewoon de PKG openen?

Alvast dank!

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 weken, 6 dagen geleden door  lengerke.

Moderator
    Night

Je kan gewoon 3 partities aanmaken met op elke partitie de installer van een versie van
    OS X / macOS. Als je genoeg ruimte op je USB stick hebt, kun je m.b.v. DiskmakerX complete bootable installers maken*. Dan kan je elke gewenste versie opstarten én installeren als je op de betreffende Mac bij het opstarten de ⌥ ingedrukt houdt. Je kan dan het gewenste opstart-volume selecteren in de Startup Manager.

*) Je hebt dan wel de installer packages van elke versie van OS X / macOS nodig.

Bijdrager
    lengerke

Dag Night, dank.

Ja, dat laatste wil ik zij het zonder DiskmakerX. Wat ik doe als ik één opstartbare versie wil hebben op de usb-stick:

Download van Appstore > en sluit de installatie-app als hij opstart. Finder: programma’s > Installer.app > rechtsklik > Toon pakket-inhoud > Contents > Recources > Createinstallmedia
    Terminal: Sudo + spatie > sleep Createinstallmedia naar Terminal-venster > typ spatie en – – volume > sleep het juiste volume van de usb-stick naar het Terminal-venster > geef Enter > Geef wachtwoord > Geef Y.

Dan blijft mijn vraag: Maar de gedownloade combo-updates zijn dmg’s. Als ik die open, heb ik de pkg. Wat moet ik dan doen om uiteindelijk de installer-app in de programma-map te krijgen? Kan ik gewoon de PKG openen? Start de installatie dan die ik kan afbreken?

Bijdrager
    TheBigZ

Je moet gewoon 3x dat createinstallmedia commando draaien, voor iedere OSX installer. En zorgen dat je naar het juiste Volume op de USB stick schrijft.

Moderator
    Night

De Installer app staat gewoon in de Disk Image.

Bijdrager
    McMeller

Bevat een combo-update een installer van het volledige OS?

Bijdrager
    GoeieDag

Nee.

Bijdrager
    csteelooper

<p class=”cite”>lengerke op 6 mei 2018 om 12:48</p>
    (…) Maar de gedownloade combo-updates (…)

Je moet de Installer-app downloaden vanuit de App Store (of op een andere wijze) en dan de installers creëren zoals je zelf beschreven hebt. Alleen als je een versie zelf ooit gedraaid hebt, kun je die nog downloaden vanuit de App Store, via het tabblad Aankopen (en dat is dan ook meteen de methode die ik zou gebruiken ivm de veiligheid en om alles zo legaal mogelijk te houden. Alleen als je een bepaalde versie niet of niet meer via de App Store kunt bemachtigen, kun je uitwijken naar een andere wijze van downloaden…

De gedownloade .app file moet je overigens niet openen om tot de mappenstructuur te komen. Downloaden is voldoende. Vanuit Terminal kun je dan gewoon naar de directory Applications/Install MacOS X.app/resources/(etc.). Wil je vanuit Finder werken, klik dan eerst rechts op de App en kies: Pakketinhoud Tonen (Show Package Contents)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.