19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Mac is handig

USB-harddrive wil niet mounten

Goeiedag allen,

Voor m’n eerste post begin ik lekker met een probleem! (Natuurlijk eerst uitvoerig gezocht, hier & elders.) Ondanks mijn ‘Mac is handig’-username is OSX eigenlijk gewoon &^%! als het gaat om USB-harddrives & memorysticks. Laatst was ik een beetje gehaast en unplugde m’n USB harddrive voordat hij klaar was met ejecten. Bleek dat ik nog een word-document open had staan.

Sindsdien wil die USB-harddrive niet meer mounten. Maar op m’n werk herkent Windows XP ‘m wel, en kun je hem gewoon gebruiken. Er is dus wel degelijk iets wat Microschoft beter doet!! Moeilijk te geloven, maar waar.
    Zelfde probleem heb ik al eerder gehad met een USB-stick, maar die deed het weer nadat ik hem aan een windows-bak had gehangen.
    Reeds geprobeerd: system profiler -> USB , resultaat: profiler freezes (met USB-harddrive aangesloten). Zet dan de ext.harddrive uit, en zie daar: in de profiler verschijnt diezelfde externe harddrive die-het-niet-meer-doet-en-inmiddels-disconnected-is opeens weer wel! Raar & vreselijk irritant.

Weet iemand hoe dit op te lossen is? Alvast bedankt!
    PS: ik voel me al een stuk beter nu ik de ergste frustratie van me af heb kunnen schrijven.

Bijdrager
    rbandel

Wanneer je je USB-harddrive aansluit, zie je deze dan wel in ‘schijfhulpprogrogramma’?

Bijdrager
    Mac is handig

Disk-utility crashed ook met de harddisk eraan.
    Ik vindt het zo raar dat profiler hem herkend als-ie er niet meer aan hangt. Ik bedoel; crashen, ok, maar dingen herkennen die er niet meer aanhangen…

Bijdrager
    rbandel

Zelf heb ik zo’n probleem ook gehad, alleen met een FireWire schijf.
    Met het programma Data Rescue II heb ik uiteindelijk heel eenvoudig dit opgelost.

Zie:
    http://www.prosofteng.com/

Succes

Bijdrager
    Mac is handig

Ziet er goed uit, is het je gelukt om het met de demo-versie op te lossen? Ons ben zunig nameljk, vooral omdat ik het zie als een stom mankement van OSX.

Bijdrager
    rbandel

Ik dacht dat je met de demo versie, wel kon kijken of Data Rescue II het kan oplossen.
    Maar het is te lang geleden, om er een goed antwoord op te geven.

Bijdrager
    Mac is handig

Bedankt voor de suggestie, ik zal de demo gewoon proberen. Hij is tenslotte gratis…

Ik had ’t nooit gedacht…maar op m’n volgende mac komt ook Windhoos. Yuk. Maar OSX blijkt gewoon niet helemaal ok te zijn…

Bijdrager
    rbandel

Laat wel weten of het gelukt is…

Succes

Bijdrager
    Mac is handig

Nope…het programma herkent alleen de interne schijf, en ziet dus ook niets te repareren. Helaas.

Bijdrager
    davedive

heb je al eens geprobeerd om op een andere usb-bus aan te sluiten?

misschien helpt dat ?

Bijdrager
    Mac is handig

Yep: andere USB-bus, opnieuw opstarten met en zonder USB-harddrive aangesloten, resetten met USB-drive aangesloten. Het helpt allemaal niets…

Bijdrager
    Obi

Indien je met de terminal vertrouwd bent, is het volgende eens te proberen;

gebruik het commando [code:1:622e1c8cd7]disktool[/code:1:622e1c8cd7]

wat uileg:

[code:1:622e1c8cd7]man disktool[/code:1:622e1c8cd7] geeft uitleg over het commando zelf.

[code:1:622e1c8cd7]disktool -l[/code:1:622e1c8cd7] genereert een lijst van alle aangesloten disks.

[code:1:622e1c8cd7]disktool -m diskxyz[/code:1:622e1c8cd7] ‘mount’ de disk, op mijn systeem heeft de USB drive de naam disk 7 en disk7s1 (2 partities)

[code:1:622e1c8cd7]disktool -u diskxyz[/code:1:622e1c8cd7] ‘unmount’ de disk.

[code:1:622e1c8cd7]disktool -e diskxyz[/code:1:622e1c8cd7] ‘eject’ de disk.

Je kunt hiermee bekijken of er niet bestaande disks aan het systeem zijn verbonden. Ze hebben dezelfde naam als de USB drive met een oplopend nummer, het hoogste nummer is als het goed is de USB drive zelf.

Met het eject commando is het mogelijk om de ‘valse’ USB drives ‘logisch gezien’ te verwijderen van het systeem.

En met het commando [code:1:622e1c8cd7]diskutil[/code:1:622e1c8cd7] is het mogelijk om disks te repareren, formatteren en alle andere bewerkingen die z’n grafische versie ook heeft.

[code:1:622e1c8cd7]man diskutil[/code:1:622e1c8cd7] geeft meer uitleg.

suc6

obi

Bijdrager
    Mac is handig

Ben niet bekend met terminal, maar eens moet je het toch leren, dus aan de slag.
    Bij disktool krijg ik de melding dat het niet meer in gebruik is: ik moet diskutil gebruiken.
    Zogezegd, zo gedaan:
    Commando diskutil <list> geeft als resultaat:
    jeroen$ diskutil <list>
    -bash: syntax error near unexpected token `newline’

Zelfde commando herhaald: doet-ie niks meer.
    Informatie-commando gegeven: diskutil <information> …terminal geeft geen sjoege
    diskutil <information | info> … doet ook niets.

Ik kan wel een mount-commando geven, maar ik weet niet hoe ik de te laden harddrive moet aanduiden.
    <Edit: net met wat gepiel de omschrijving in de profiler gevonden door het programma te starten met USB drive aangesloten. USB selecteren -> profiler loopt vast -> USB lostrekken -> refresh profiler. Resultaat:
    USB2.0 Storage Device:

Removable Media: No
    Detachable Drive: Yes
    BSD Name: disk1
    Version: 0.01
    Bus Power (mA): 100
    Speed: Up to 12 Mb/sec
    Manufacturer: DMI
    OS9 Drivers: No
    Product ID: 0x2bcf
    Serial Number: 200603043159
    Vendor ID: 0x0c0b

/Edit>

Lastig, maar het wordt wel interessant. Ik leer weer eens wat nieuws.
    Bedankt voor je raad in ieder geval!

Bijdrager
    Obi

vreemd dat disktool niet in gebruik is.
    Heb je de developer tools geïnstalleerd?

Misschien is dat de reden dat ik disktool wel heb…
    Nog een andere reden kan zijn, de Terminal kan met de gebruiker in verschillende ‘dialecten’ communiceren. Bij mij staat ‘bash’ als ‘dialect’ ingesteld. Mogelijk heb je een ander ‘dialect’ (zgn shell) ingesteld. Veel functies in deze ‘shells’ zijn algemeen beschikbaar, maar sommige shells hebben specifieke functies voor alleen die shell.

Wat een andere mogelijkheid om de data terug te halen, voor de PC bestaat een programmaatje/driver die het mogelijk maakt om mac geformatteerde disks te lezen en schrijven(?) onder XP. Ik weet de naam niet, maar mogelijk kun je dat proberen om via die route aan de data op de disk te komen

Wat voor een mac heb je?
    Een truc die op de powermac werkt, is de HD uit de USB behuizing te halen, en de HD intern in de powermac aan te sluiten.Op die manier wordt de disk door recovery software gezien als een interne disk en kan hersteld worden. Omgekeerd werkt deze truc (brander in usb behuizing bouwen) ook bij het flashen van de firmware van de interne DVD brander mbv PC software en een emulator. Dus als je de HD uit de USB behuizing op een of andere manier intern beschikbaar kan maken heeft de recovery software kans om de data te redden.

obi

Bijdrager
    aapeter

Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen een imac. Ik werkte hiervoor veel op een normale pc. Op die pc staan veel bestanden die ik op mn imac over wil zetten. Nu heb ik alle bestanden op mn externe harde schijf gezet, maar mijn imac herkent die externe harde schijf niet. De harde schijf blijft onzichtbaar en verschijnt dus niet op mijn bureaublad.

Wie oh wie kan me in ‘lekentaal’ uitleggen hoe dat komt? :)

b.v.d.

Peter

Bijdrager
    mac lover

data veilig stellen op die ”microschoft-bak” hdd formateren en weer de data erop… daar kom je vanzelf een foutje tegen

Bijdrager
    aapeter

Zal ik proberen, maar als er dan een fout wordt gevonden, moet de hdd nu toch ook al niet werken op andere pc’s? Dat is nl. niet zo.

Bijdrager
    Mac is handig

Probleem opgelost!
    Na eerst de usb-harddrive op een windhoos-bak aangesloten te hebben en wat documenten geopend te hebben, werd hij nog steeds niet herkend door de Apple.
    Toen bedacht ik dat er wellicht een ‘vlaggetje’ gezet wordt als ik er een doc op weg zou schrijven. Weer die schijf meegesleept naar het werk. En wat blijkt: hij doet het weer!

Les 1: OSX is leuk, maar soms zeer onhandig. Plus: hij herkent een USB-device zonder -tig meldingen dat-ie-het-herkent-en-de-driver-installeert-en-dat-gedaan-heeft-en-dat-je-hem-nu-kunt-gebruiken (5 minuten en talloze wegklik-acties later). Maar dat het 1 enkel keertje incorrect verwijderen ervan dit soort problemen oplevert is krankzinnig.
    Les 2: nieuwe mantra: ‘ik zal altijd mijn usb-schijf correct afsluiten’ (herhaal ad inf., en in koor)

PS: bedankt voor alle suggesties!

Bijdrager
    anoniem

Een programma dat ik kan aanraden om je disk te “redden” is Diskwarrior. Heeft ons een aantal keren uit de brand geholpen na soortgelijke problemen met aansluitingen via firewire.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.