30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    iremco

USB harddisk constant wachtwoord?

Ik heb op mijn Macbook een usb harddisk aangesloten. De harddisk kwam van mijn Airport Extreme en heb ik gewoon aan de Macbook gehangen.

Zodra ik dat doe, begint de schijf ellenlang te indexeren, pas als de schijf hiermee klaar is, zie ik hem in finder of op het buroblad. Tevens als ik iets wil kopiëren van of naar de harddisk moet ik constant mijn wachtwoord invoeren.

Hoe kom ik hiervan af zodat ik die schijf gewoon kan benaderen zonder gezeur of lang wachten?

Dank, Remco

Sleutelbeheerder
    Night

Heb je je permissies al eens gerepareerd?
    Verder kan je de disk eens formatteren (mits je een backup van de data hebt)

Om het ellenlange indexeren te stoppen, kan je een externe disk uitsluiten van Spotlight indexing. Dit doe je in de systeemvoorkeuren bij ‘TimeMachine’, bij ‘Privacy’. Op de plus klikken en je disk toevoegen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik vermoed dat het probleem is dat de eigenaar van de schijf, niet de gebruiker is waaronder je werkt.

Probeer dit eens: rechtsklik op het icoon van de schijf en kies “Toon info.” Ga in het venster dat opent naar “Delen en bevoegdheden” en kruis daar het vakje “Negeer eigendomsrechten op dit volume” aan; je moet wellicht eerst op het hangslotje klikken en je naam en wachtwoord opgeven.

Bovenstaande kan alleen niet als bijvoorbeeld Time Machine z’n backups maakt op de schijf. Ook als je wél wilt dat eigendomsrechten gerespecteerd worden, kun je die manier niet gebruiken. In dat geval ga je naar hetzelfde stukje in het infovenster en voeg je je eigen gebruikersnaam toe door op het +-knopje te drukken; zet de bevoegdheid voor die gebruiker op “Lezen en schrijven.”

Bijdrager
    spieren

Het bovenstaande heb ik gedaan echter alle schijven blijven op slot.
    Na de laatste software update is dit gebeurd.
    Ik kan niks meer, heb van alles al geprobeerd
    een drama

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Open eens de Terminal (in /Programma’s/Hulpprogramma’s) en typ daarin (of kopieer en plak):

ls -l /Volumes

en

ls -dl /Volumes

beide gevolgd door een druk op de Return-toets ?. Kun je de uitvoer hiervan in deze thread plaatsen?

Bijdrager
    spieren

Beste Jakko

Bij de eerste keer
    drw-rw-rw- 19 ben staff 714 18 mrt 18:58 Back UP 1
    drw-rw-rw- 22 ben staff 816 18 mrt 18:57 Back Up
    drw-rw-rw- 17 ben staff 646 18 mrt 11:46 MUZIEK
    drwxrwxr-t 26 ben staff 952 15 nov 2007 Mac OS X Install Disc 1
    drwxrwxr-t 10 ben staff 374 15 nov 2007 Mac OS X Install Disc 2
    drwxrwxrwx 32 root admin 1156 19 mrt 21:53 OSX 10.6
    lrwxr-xr-x 1 root admin 1 20 mrt 19:46 nood -> /

bij de 2e
    [email protected] 9 root admin 306 20 mrt 20:14 /Volumes
    alvast hartelijke bedankt

Bijdrager
    spieren

nog extra informatie
    ik heb van alles geprobeerd
    op nieuw alles ingestalleerd computer 10.6 en een nood schijf met 10.5.

bij 10.6 staat dit

mac-pro-van-bernard:~ bernard$ ls -l /Volumes
    total 8
    drw-rw-rw- 19 bernard staff 714 18 mrt 18:58 Back UP 1
    drw-rw-rw- 22 bernard staff 816 18 mrt 18:57 Back Up
    drw-rw-rw- 17 bernard staff 646 18 mrt 11:46 MUZIEK
    lrwxr-xr-x 1 root admin 1 1 jan 2001 OSX 10.6 -> /
    mac-pro-van-bernard:~ bernard$ ls -dl /Volumes
    [email protected] 7 root admin 238 20 mrt 22:19 /Volumes
    mac-pro-van-bernard:~ bernard$

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

En daarbij zijn Back UP 1, Back Up en MUZIEK je harde schijven die niet meewerken? Dan zie ik denk ik je probleem al … Bij

drw-rw-rw-

moet minimaal de eerste – een x zijn. Voer dit eens in in de terminal:

chmod 777 "/Volumes/Back UP 1" "/Volumes/Back Up" "/Volumes/MUZIEK"

gevolgd door een druk op Return. Hierbij moet je zorgen dat de naam precies goed gespeld wordt — dus met dezelfde hoofd- en kleine letters, enz. als in de naam van de schijf voorkomen.

Met een beetje geluk zou het nu opgelost moeten zijn. Je zult als het goed is geen bevestiging krijgen van de terminal — geen nieuws is goed nieuws — maar verschijnt er wel een melding, plaats die dan hier zodat we verder kunnen kijken.

Bijdrager
    spieren

ik heb het gedaan en dit is het antwoord

chmod: Unable to change file mode on /Volumes/Back UP 1: Operation not permitted
    chmod: Unable to change file mode on /Volumes/Back Up: Operation not permitted
    chmod: Unable to change file mode on /Volumes/MUZIEK: Operation not permitted
    mac-pro-van-bernard:~ bernard$

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat vermoedde ik al:) Dan wordt het dit:

sudo chmod 777 "/Volumes/Back UP 1" "/Volumes/Back Up" "/Volumes/MUZIEK"

Als je dit invoert en op Return drukt, krijg je de prompt:

Password:

waarna je je gebruikerswachtwoord intypt (waarvan je niks te zien krijgt, trouwens) en weer op Return drukt. Als het goed is zou het nu moeten lukken.

Bijdrager
    spieren

Ik heb het gedaan en krijg dit als antwoord

WARNING: Improper use of the sudo command could lead to data loss
    or the deletion of important system files. Please double-check your
    typing when using sudo. Type “man sudo” for more information.

To proceed, enter your password, or type Ctrl-C to abort.

aangezien ik op mijn computer geen paswoorden gebruik heb ik de eerste keer ctrl-c ingedrukt.
    er veranderde niks.
    nogmaals uw voorstel ingetypt en toen kreeg ik bovenstaande antwoord

Bijdrager
    spieren

ik heb ingedrukt “man-sudo”

en toen kreeg ik dit antwoord

NAME
    sudo – execute a command as another user

SYNOPSIS
    sudo [-n] -h | -K | -k | -L | -V | -v

sudo -l[l] [-AnS] [-g groupname|#gid] [-U username] [-u username|#uid]
    [command]

sudo [-AbEHnPS] [-C fd] [-g groupname|#gid] [-p prompt]
    [-u username|#uid] [VAR=value] [-i | -s] [command]

sudoedit [-AnS] [-C fd] [-g groupname|#gid] [-p prompt]
    [-u username|#uid] file …

DESCRIPTION
    sudo allows a permitted user to execute a command as the superuser or
    another user, as specified in the sudoers file. The real and effective
    uid and gid are set to match those of the target user as specified in
    the passwd file and the group vector is initialized based on the group
    file (unless the -P option was specified). If the invoking user is
    :

Bijdrager
    spieren

gisteravond was het bal

de opdracht hierboven gedaan
    hierna kon ik ineens wel via “schijf hulp programma”
    herstel “schijf bevoegdheden” doen
    er kwamen een heleboel fouten uit.

om 23.00 uur kwam os 10.6.7 binnen
    ik heb deze op de oorspronkelijke os schijf gedaan
    hierna was het bal, het beroemde stopbord kwam

ik heb nu een andere os schijf erin gestopt
    maar alle schijven zitten nog op slot ook de “noodschijf”

ik weet het niet meer.
    apple wordt bedankt, de zoveelste keer

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    spieren op 21 maart 2011

Ik heb het gedaan en krijg dit als antwoord

Dat is waar ook, die melding krijg je de allereerste keer dat je sudo gebruikt; het is een waarschuwing dat je op moet letten wat je doet, niet dat je het niet mág doen. Aangezien we het hier willen gebruiken om de permissies van een paar mappen aan te passen is er niets ernstigs aan de hand — het is zo ongedaan te maken als dat nodig mocht zijn. Dus: ik zou aanraden om het nog eens te proberen, en als je om je wachtwoord gevraagd wordt op Return te drukken (omdat je zegt geen wachtwoord te hebben).

Wat die update betreft: die gaat niks veranderen aan de permissies van deze schijven, hoor … dat is niet iets dat je op Apple kunt steken.

Wat er volgens mij aan de hand is (en ik had dit eerder uit moeten leggen), is dat om de één of andere reden de permissies zo veranderd zijn dat er de “execute”-bit uitstaat. Voor mappen betekent dit dat je die map niet meer in kunt, en ik denk dat daarom de Finder om je wachtwoord vraagt als je iets op die schijf wilt zetten. Met het commando

chmod 777 [mapnaam]

worden de permissies voor de map op lezen, schrijven én uitvoeren gezet voor alle gebruikers, zodat je de map wel weer in kunt.

We hebben hier echter sudo bij nodig omdat je daarmee een opdracht uit kunt laten voeren alsof je een andere gebruiker bent, en het systeem zegt dat je geen toestemming hebt om die permissies aan te passen onder je eigen gebruikersnaam. Daarom dus sudo om het als rootgebruiker uit te voeren, want de rootgebruiker kan en mag alles op de computer — en daarom krijg je die waarschuwing, want als je zomaar wat gaat doen als rootgebruiker kun je alles overhoop halen. Omdat we hier echter niks ernstigs of gevaarlijks willen doen kun je de melding negeren.

Bijdrager
    spieren

ok

ik heb teminal geopend en chmod 777 geprobeerd in te drukken
    zelfs copy past er gebeurd niks op het scherm

ik kreeg van morgen een melding dat
    system/library/extensions/acard62xxm.kext is niet juist geinstalleerd

vanmorgen een harde schijf geformarteerd
    hij heeft het 10 sec gedaan staat nu op slot

Bijdrager
    spieren

na een aantal keren proberen kreeg ik dit als aantwoord

sudo: /var/db/sudo owned by uid 501, should be uid 0

verder heb ik nog het system/library probleem

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik krijg de indruk dat er veel meer aan de hand is op je systeem dan alleen wat harde schijven die de verkeerde permissies hebben … misschien is dit zo’n geval waar je er waarschijnlijk goed aan zou doen je gegevens veilig te stellen en dan de computer helemaal opnieuw te installeren.

Bijdrager
    spieren

dat heb dus al 3 keer gedaan

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dan doe je toch echt ergens iets niet goed, als je het mij vraagt … Een update van 10.6.7 installeren is niet hetzelfde als het systeem opnieuw installeren. Wat ik bedoel is: kopieer alle gegevens die je wilt bewaren naar een externe harde schijf, stop een installatie-DVD in de computer en start daarvan op, en laat die schijf dan de hele computer opnieuw installeren. Daarna zet je je gegevens weer terug.

Er is grote kans dat dit het probleem van niet kunnen schrijven naar de externe harde schijven niet oplost, maar de sudo chmod-methode die ik eerde noemde zou dan wél moeten werken …

Bijdrager
    spieren

ik heb dit gisteravond meteen gedaan echter wat op slot zit blijft op slot

Bijdrager
    iep

Er zitten een aantal dingen in de informatie hier die niet geheel correct is. Het heeft geen enkel zin om de boel executable te maken als read en write al aanstaan. Daarmee zou je gewoon de bestanden moeten kunnen benaderen en bewerken. Het enige wat je niet kunt zijn scripts e.d. uitvoeren en juist voor die kun je dan weer apart chmod draaien. Het gebruik van chmod hier is ook compleet zinloos. Met iets als chmod 777 <mapnaam> gooi je weliswaar alles voor de map open maar niet voor de inhoud van de map! Chmod is niet recursief waardoor hij de inhoud van mappen niet zal aanpassen. Je zult dan ook moeten aangeven dat chmod wel recursief de rechten aan moet passen en dat doe je middels -r. Het juiste commando wordt dan chmod -r 777 <mapnaam>. Al dit soort taken zijn overigens systeembeheertaken en daarvoor heb je een admin account en sudo nodig.

Overigens kun je dit soort zaken ook gewoon vanuit Finder zelf doen wat een stuk eenvoudiger gaat. Kwestie van juiste map/volume selecteren en dan de info opvragen (cmd-i). In het onderste gedeelte van het scherm wat je nu krijgt kun je de rechten aanpassen. Klik wel eerst op het slotje want je moet de boel eerst van het slot halen om het te kunnen bewerken (er wordt gevraagd om je wachtwoord). Dit is wat je met sudo ook doet. Je kunt daarna jezelf en iedere andere user die je hebt aangemaakt invullen en daar de juiste rechten (read & write) geven. Ook hier geldt dat het alleen een wijziging op het betreffende item zelf is en niet de inhoud. Wil je het voor de inhoud ook hebben dan moet je nog even op dat tandwieltje klikken en daar het item kiezen waarmee je de wijzigingen op alle onderliggende items toepast.

Wat wel frappant is is het feit dat de eigenaar bij de eerste keer “ben” is en bij de tweede keer dit “bernard” is geworden (dezelfde gebruiker als waarmee je ingelogd bent). Dat geeft al wel aan dat je wijzigingen goed zijn gegaan. Echter omdat dingen niet recursief zijn gebeurd betekent dat wel dat rechten van alle andere mappen nog steeds niet goed staan.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    iep op 23 maart 2011

Het heeft geen enkel zin om de boel executable te maken als read en write al aanstaan.

Denk je? Doe dit experiment dan eens:

mkdir test<br />
    chmod -x test<br />
    cd test
    iep op 23 maart 2011

Met iets als chmod 777 <mapnaam> gooi je weliswaar alles voor de map open maar niet voor de inhoud van de map!

Daar gaat het hier ook niet om. De map boven de tegenwerkende is uitvoerbaar, dus daar ligt het niet aan; de mappen waar Spieren problemen mee heeft, zijn dat niet — en volgens mij wringt daar de schoen.

iep op 23 maart 2011

Je zult dan ook moeten aangeven dat chmod wel recursief de rechten aan moet passen

Kun je even duidelijk maken waarvoor dat nodig zou zijn? Je weet niet eens wat er allemaal in die mappen zit, dus het lijkt me niet echt handig om gelijk maar alles uitvoerbaar te maken …

Bijdrager
    spieren

Hallo

ik heb de computer volledig opnieuw geinstalleerd
    een nieuwe gebruiker aangemaakt en single
    allemaal op een nieuwe schijf.
    daarna nog een keer chmod gedaan en dit is het antwoord

mac-pro-van-spier:~ spier$ mkdir test
    mac-pro-van-spier:~ spier$ chmod -x test
    mac-pro-van-spier:~ spier$ cd testchmod 777 “/Volumes/Back UP 1” “/Volumes/Back Up” “/Volumes/MUZIEK”
    -bash: cd: testchmod: No such file or directory
    mac-pro-van-spier:~ spier$ chmod 777 “/Volumes/Muziek”

verder staat write en read niet aan want ik kan ze niet veranderen
    chmod: Unable to change file mode on /Volumes/Muziek: Operation not permitted
    mac-pro-van-spier:~ spier$

op de schijf muziek zit alleen maar mp3 filetjes

Bijdrager
    iep
    Jakko op 23 maart 2011

Denk je?

Even uitgaande van algemene unix kennis is dat een ja maar ik merk nu dat OS X weer eens fijn van de algemeen geldende lijn afwijkt. In FreeBSD werkt het zoals ik al zei maar in OS X dus niet.

Daar gaat het hier ook niet om. De map boven de tegenwerkende is uitvoerbaar, dus daar ligt het niet aan; de mappen waar Spieren problemen mee heeft, zijn dat niet — en volgens mij wringt daar de schoen.

Als het na zo’n soort wijziging echter nog niet werkt lijkt het mij dat daar dan niet de schoen wringt.

Kun je even duidelijk maken waarvoor dat nodig zou zijn? Je weet niet eens wat er allemaal in die mappen zit, dus het lijkt me niet echt handig om gelijk maar alles uitvoerbaar te maken …

Ik ben dan ook geen voorstander van chmod 777 maar dat werd eerder als voorbeeld gegeven en daarop heb ik verder geborduurd. In geval van troubleshooting kan het handig zijn om tijdelijk even 777 te gebruiken. Dat wordt om die reden wel eens vaker als voorbeeld naar voren geschoven en ik dacht dat men dit om die reden ook hier had gedaan.

@spieren: je maakt 2 foutjes. Je hoeft heel dat test verhaal niet te doen. Daarnaast heb je “cd testchmod…” staan wat 2 afzonderlijke zaken zijn (cd test & chmod…..). Chmod is iets wat je als admin gebruiker moet uitvoeren dus daar moet sudo voor staan anders werkt het niet. Ik denk dat de rechten via Finder aanpassen voor jou een stuk eenvoudiger is dan dit geworstel in de terminal. Die terminal is handig mits je wel enige unix basis kennis hebt en dus enigszins weet wat je aan het doen bent.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    iep op 23 maart 2011

Even uitgaande van algemene unix kennis is dat een ja maar ik merk nu dat OS X weer eens fijn van de algemeen geldende lijn afwijkt. In FreeBSD werkt het zoals ik al zei maar in OS X dus niet.

Onder Linux werkt het net als in OS X, als ik het me goed herinner … (een snelle test met Ubuntu 10.10 levert inderdaad precies hetzelfde resultaat op) Daarom vond ik het al zo vreemd dat je beweerde dat de executable-bit niet aan hoeft te staan voor directories.

iep op 23 maart 2011

Als het na zo\’n soort wijziging echter nog niet werkt lijkt het mij dat daar dan niet de schoen wringt.

Ik denk van wel: als de bovenste map niet uitvoerbaar is maakt het niet uit of er iets met de onderliggende aan de hand is of niet — en als die óók dit probleem hebben dan wordt dat vanzelf duidelijk, evenals de oplossing. Op dit moment weten we niet meer dan dat de bovenste map niet uitvoerbaar is, en (als je het mij vraagt) dat dat de oorzaak van het probleem kan zijn.

iep op 23 maart 2011

Ik ben dan ook geen voorstander van chmod 777 maar dat werd eerder als voorbeeld gegeven

Door mij … alleen dus niet met de bedoeling om dat recursief toe te passen — zeker niet “tijdelijk” want hoe maak je het weer ongedaan?

iep op 23 maart 2011

@spieren: je maakt 2 foutjes. Je hoeft heel dat test verhaal niet te doen.

Dat was inderdaad voor Iep bedoeld:)

iep op 23 maart 2011

Chmod is iets wat je als admin gebruiker moet uitvoeren

Eh … hoezo? Je hoeft het alleen als root uit te voeren als je niet de eigenaar bent van het betreffende bestand. Met chown ga je “Operation not permitted”-meldingen krijgen als je geen rootgebruiker bent, maar niet met chmod op je eigen bestanden.

iep op 23 maart 2011

Ik denk dat de rechten via Finder aanpassen voor jou een stuk eenvoudiger is dan dit geworstel in de terminal. Die terminal is handig mits je wel enige unix basis kennis hebt en dus enigszins weet wat je aan het doen bent.

Ik heb ondertussen hetzelfde vermoeden … Maar dan heb je het probleem dat je van mappen de executable-bits niet aan kunt passen in het Infovenster.

spieren op 23 maart 2011

ik heb de computer volledig opnieuw geinstalleerd

Goed, dan zou alles nu in nieuwstaat moeten zijn en alle commando’s ook werken …

spieren op 23 maart 2011

mac-pro-van-spier:~ spier$ chmod 777 “/Volumes/Muziek”

Probeer het nog eens, maar dan met sudo ervoor zoals ik eerder uitlegde. Dus:

sudo chmod 777 "/Volumes/Muziek"

Als het goed is zou dit nu moeten werken zonder de foutmeldingen over sudo die je eerder kreeg. Wel zul je een waarschuwing krijgen (dat met op Ctrl-C drukken en zo) maar na die gelezen en begrepen te hebben kun je gewoon verder gaan omdat, zoals ik ook al eerder zei, we niets aan het doen zijn dat het systeem om zeep zou kunnen helpen.

Bijdrager
    iep

Ik denk dat ik al weet hoe het komt. De manual heeft het over een execute/search bit terwijl men bij FreeBSD, BackTrack Linux, etc. het heeft over alleen execute bit. Ik denk dat dit komt door het verschil in wel/niet gebruik van een ACL en verschil in ACL implementatie (iets wat nog niet geheel vlekkeloos werkt in OS X OS-breed gezien). Ik geloof dat Ubuntu sinds 2010 in haar distro’s ook gebruik maakt van ACL. Van FreeBSD weet ik zeker dat ze dat niet doen, van BackTrack echter niet. Gek genoeg is BackTrack een Ubuntu afgeleide…

Het terugzetten van chmod is iets wat nooit mogelijk is wanneer je niet vooraf noteert wat de originele instellingen waren. Als je je echter bedenkt wie er toegang tot de gegevens zou mogen/moeten hebben kun je al snel achterhalen hoe en wat. Aan de andere kant, het is wel een externe schijf die normaliter nooit iets met dit soort permissies zou moeten doen. Je kunt ook de meest gebruikte chmod instellen, dat is 755 (een ander is 644).

Volgens mij stelt OS X met Finder automatisch die x in wanneer je voor read & write kiest. Als je toch kunt lezen en schrijven dan is het mogen uitvoeren an sich wel een logisch gevolg. Het is in ieder geval wel een gedachte die vaak gehanteerd wordt.

Bijdrager
    spieren

hallo

gistermorgen was het afgelopen, alle schijven stonden op slot en overal kwam het beroemde stopbord
    ik heb de computer maar weggebracht
    het antwoord was “dit heb ik nog niet meegemaakt”
    ik heb mijn oude computer maar weer naar boven gehaald, ook hier waren de schijven geblokkeerd.
    gezellig
    jullie krijgen antwoord wat er is gebeurd maar als jullie nog optie hebben?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    iep op 25 maart 2011

Het terugzetten van chmod is iets wat nooit mogelijk is wanneer je niet vooraf noteert wat de originele instellingen waren.

Daarom lijkt het mij dus ook een heel slecht idee om recursief alles op 777 te zetten …

iep op 25 maart 2011

Aan de andere kant, het is wel een externe schijf die normaliter nooit iets met dit soort permissies zou moeten doen.

Voor de gemiddelde gebruiker misschien niet, maar als je er bijvoorbeeld een Time Machine-backup op zet kun je permissies niet negeren en is het een nog veel slechter idee om alles maar op 777 te zetten:)

iep op 25 maart 2011

Volgens mij stelt OS X met Finder automatisch die x in wanneer je voor read & write kiest.

Dat heb ik nog niet gecontroleerd, maar dat ga ik eerst eens even doen … En inderdaad, na chmod -x op een testmap blijken de bevoegdheden in de Finder op “Aangepast” te staan, en door hem op “Lezen en schrijven” te zetten wordt hij ook weer uitvoerbaar.

spieren op 25 maart 2011

ik heb mijn oude computer maar weer naar boven gehaald, ook hier waren de schijven geblokkeerd.

Dat komt omdat het probleem (deels?) bij de schijven zelf ligt. Als er bijvoorbeeld bevoegdheden verkeerd staan, dan worden die op de schijf zelf zo bewaard en helpt het dus ook niet om hem aan een andere computer te hangen.

spieren op 25 maart 2011

jullie krijgen antwoord wat er is gebeurd maar als jullie nog optie hebben?

Ik ben inderdaad wel geïnteresseerd in te weten wat dit nu eigenlijk was, of wat de oplossing uiteindelijk blijkt te zijn.

Succes ermee, dan maar:)

Bijdrager
    spieren

ok ik begrijp het
    wel lastig allemaal.

Bijdrager
    spieren

hallo allemaal
    hij doet het weer
    wat er gedaan is, weet ik niet
    wat er bij gebeurd is, weet ik ook niet
    al met al was het een behoorlijke drama
    en als leek zit je gauw met je handen over elkaar.

ergens kregen programma’s ruzie met elkaar??????

al met al een duur grapje

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.