13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    kayintveen

USB-C port laat dongles smelten

Ik heb een 15-inch 2017 macbook pro touchbar model van pak een beet 4 maanden oud.
    En sinds vorige week ga ik als een malle door dongles heen. inmiddels 1 hdmi dongle en 3 card-readers die volledig verrot zijn (en ruiken naar verbrand plastic).

Ik weet dat het 1 van de 2 porten aan de linker kant is. Gekke is dat de oplader prima werkt in die porten en durf er niets anders meer in te steken. het is ook niet direct zo dat je iets er in plugt en direct kapot gaat. Maar het is natuurlijk wel gek.

Wat er gebeurde ik gooide er een SD card reader in. Toen ben ik even koffie gaan pakken en toen ik terug kwam zag ik dat mn sd kaart niet gemount was. ik pakte de SD card-reader beet en verbande mijn vingers er aan.

Dacht dat het aan de reader lag.
    Dag later bij een opdracht deed ik mijn c-fast reader er aan en mounte ook niet. ik probeerde wat andere porten en deden het ook niet. Van een collega een reader geleend (express in een rechter port gedaan) geen probleem en gewoon kaart uitgelezen.

Later stopte ik per ongeluk een reader weer in de linker port en (gewone CF reader) ook exit! Ik rook er aan en echt zo’n kortsluitings lucht. dat was dongle 3.

nu heb ik op kantoor een HDMI dongle er in gestopt en die heeft het gedaan. maar vandaag niet meer. (ruikt nu alleen niet verbrand)

Iemand zelfde ervaring gehad. omdat het niet zo 1 2 3 duidelijk is vind ik het tricky om terug te gaan met de macbook. Daarnaast ben ik mn macbook weer een week of 2 kwijt. Moet ik weer een nieuwe kopen, daar wordt ik ook niet heel gelukkig van;-) Dus even informatie inwinnen of dit een bekend issue is.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Heb je een multimeter? Dan zou je eens wat kunnen gaan meten aan de pinnetjes in de connectors (of, als je daar niet bij kunt, knip je een USB-stekker van een snoer af en strip je de kabeltjes), en zo vergelijken of één van de twee misschien niet veel te veel stroom levert of zo.

Bijdrager
    jorikcaljouw

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 14 september 2018 om 10:49</p>
    Heb je een multimeter? Dan zou je eens wat kunnen gaan meten aan de pinnetjes in de connectors (of, als je daar niet bij kunt, knip je een USB-stekker van een snoer af en strip je de kabeltjes), en zo vergelijken of één van de twee misschien niet veel te veel stroom levert of zo.

Je zou dan hoogstens de spanning kunnen meten, maar dat gaat je echt niet helpen zonder een echt apparaat aan te sluiten. Want de USB poort van de computer en de randapparaat communiceren met elkaar over de spanning en stroom. Dus zomaar een snoertje aansluiten zonder zo’n chip’je eraan, zal zeer waarschijnlijk geen nuttige info geven.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Jakko Westerbeke,

“teveel stroom”? je bedoelt spanning waarschijnlijk?

Bijdrager
    Shmoo

Je werkt te hard, rustig aan.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@jakko westerbeke,

zonder spanning geen stroom….

denk nog even aan de Wet van de man van je tante…..

Bijdrager
    EagerB0bNerd

tricky om terug te gaan met de macbook. Daarnaast ben ik mn macbook weer een week of 2 kwijt. Moet ik weer een nieuwe kopen, daar wordt ik ook niet heel gelukkig va

Denk dat teruggaan naar de winkel je enige verstandige optie is. Je hebt garantie en het klinkt niet echt als een probleem wat je zelf even oplost.

Bijdrager
    Wimusia

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 14 september 2018 om 12:04</p>
    @jakko westerbeke,

zonder spanning geen stroom….

denk nog even aan de Wet van de man van je tante…..

Prachtig, die zal ik onthouden: de Wet van de man van je tante!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 14 september 2018 om 11:23</p>
    “teveel stroom”? je bedoelt spanning waarschijnlijk?

Jajaja, dat of zoiets in die buurt — wat precies, daar geef ik om eerlijk te zijn helemaal niet om. Ik gebruikte het woord „stroom” vooral om het niet te technisch te maken.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@JakkoWesterbeke

citaat “daar geef ik helemaal niet om”

je zou daar wel om moeten geven, geeft nu een totaal verkeerd advies waar de TS niets aan heeft en zelfs het probleem kan verergen.

zie ook de reactie van @jorikcaljouw

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een advies waar je niks aan hebt — misschien, maar wat is er zo erg aan ontdekken dat een multimeter geen uitslag geeft dat het „totaal verkeerd” zou zijn? Ik zie niet in hoe dit het probleem zou verergeren. Hooguit is het een beetje verspilde moeite.

Bijdrager
    GoeieDag

Gelukkig zijn de adviezen en opmerkingen van Joop3x altijd correct, relevant en probleem-oplossend…ja, ja. 🤓

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Gewoon garantie!  Zowel de KABEL als de poort communiceren over de stroom / amperage / wattage / voltage en de stroomRICHTING en de datarichting. Het probleem kan dus ook in de chip van de KABEL liggen, maar als alleen die bepaalde poort het niet doet ligt het voor de hand dat de regelchip in de poort niet goed is.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.