30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:

Bijdrager
    Maarteb

USB-C Monitor voor 2016 MacBook Pro

Direct na de keynote heb ik een 13″ MBP besteld en nu ben ik ook naarstig op zoek naar een passende nieuwe monitor. Wat me opvalt bij mijn zoektocht is dat er nog maar heel weinig USB-C “one-cable” schermen zijn. Ik werk vaak met veel open schermen dus zoek ik minstens 27″ en waarom niet meteen een 4K-resolutie, matchend bij het retina-scherm van de MBP? Nu lijken er eigenlijk maar twee serieuze opties:

1) Het Apple/LG 5K-scherm – Wel het juiste formaat, maar véél te duur en (voor mij) 5K onnodig

2) LG 27UD88-W – Hét USB-C 4K-scherm zoals het afgelopen jaar voor de MacBook 12″ werd gepromoot. Dit scherm is 27″, 4K en USB-C “one-cable” connectivity. Voor een prijs van €600,-

Ik lees nog weinig over de combinatie van de MBP met deze UD88, maar het lijkt een heerlijke (betaalbare) match! Of zie ik nu iets over het hoofd? Bijvoorbeeld stroomtoevoer hoog genoeg om MBP op te laden? Etc..

Of raden jullie iets anders aan? (€600,- is wel mijn max..)

Ben benieuwd!

Bijdrager
    KarelWillem

Die LG 27UD88-W is het wel zo’n beetje ja.

http://www.imore.com/best-usb-c-monitors-mac-so-far

Bijdrager
    no_poo

Dat Apple/LG scherm is niet zomaar USB C, maar ook nog eens Thunderbolt 3. Ik ga wachten op dat soort schermen, volgens mij valt de bandbreedte van gewone USB C schermen in vergelijking tegen. Single cable komt met een prijs…

Bijdrager
    mtooster

Je vergeet het kleine broertje van het 5K scherm, het 4K usb-c scherm: http://www.apple.com/nl/shop/product/HKMY2ZM/A/lg-ultrafine-4k‑display

Het probleem met de USB-C monitoren (non-thunderbolt) is dat de beschikbare bandbreedte eigenlijk te laag is om én 4K 60Hz video + audio, en ook nog eens méér dan USB2 snelheid (dus >480mbit/s) over het kabeltje te krijgen.
    Dat geldt in ieder geval voor gebruik met de Macbook 12″ (https://9to5mac.com/2016/06/04/lg-27ud88-w-usb-c-4k-monitor-macbook-review/)
    Het is even afwachten hoe dat zit met de nieuwe MacBook Pro’s, misschien dat het daar iets anders gaat, of meer bandbreedte beschikbaar is. Maar aan de beschrijving van het LG 4K scherm op online Apple Store te zien geldt hiervoor hetzelfde, maximaal USB 2 snelheid i.c.m. 4K over USB-C.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  mtooster.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  mtooster.

Bijdrager
    no_poo

De MacBook dichtgeklapt gebruiken is doodzonde van die mooie Touch Bar en dat verbeterde scherm, maar met een goedkope monitor erbij is het eigenlijk ook weer niks als je ze dan naast elkaar zet. Even doorsparen voor die 5K dus:-D

Hoe heb je overigens de audio geregeld? Ik heb nu een Audioquest Dragonfly zodat mijn 3.5mm speakers aangesloten zijn via USB (én je hebt er meteen een prima DAC tussen). USB audio is naast draadloos de enige optie voor de single-cable-solution denk ik zo.

Bijdrager
    KarelWillem
    no_poo op 01 november 2016

…volgens mij valt de bandbreedte van gewone USB C schermen in vergelijking tegen…

Wat is in het geval van schermen de betekenis van bandbreedte?

Een LG 27UD88-W aan een MacBook, geeft gewoon 4K beeld én laadt je Macbook toch?

Wat heb je verder nodig dan?

Bijdrager
    mtooster

In principe kan de audio gewoon met de video stream mee naar het scherm als dat scherm iets van audio uitvoer biedt.
    Die LG schermen hebben speakers ingebouwd, maar geen 3,5mm jack uitgang geloof ik.
    Andere schermen kunnen weer wel een 3,5mm uitgang hebben. Voor een 1 cable oplossing met audio ben je inderdaad afhankelijk van wat het scherm aan functionaliteiten heeft.

Bijdrager
    mtooster

De externe harde schijven (bijvoorbeeld voor je Time Machinr backup) die je aan je scherm hebt gekoppeld, die zou je misschien graag op usb3 snelheid willen hebben.

Bijdrager
    Domtoren
    mtooster op 01 november 2016

Je vergeet het kleine broertje van het 5K scherm, het 4K usb-c scherm: http://www.apple.com/nl/shop/product/HKMY2ZM/A/lg-ultrafine-4k‑display

Die is €150 duurder dan de LG 27UD88-W en heeft alleen USB-C poorten. Als ik dus mijn huidige scanner oid aan wil sluiten komt er nog een keer €30 bij voor een USB-C naar USB-A kabel.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  Domtoren.

Bijdrager
    mtooster

Ja klopt. Ik zei ook niet dat het een betere optie is.
    Verder weet ik niet hoe het zit met de kleurweergave enzo, dat kan nog een bepalende factor zijn afhankelijk van het beoogde gebruik.

Bijdrager
    Domtoren

MacRumors heeft een mooi artikel met adapters voor USB-C.

Bijdrager
    no_poo

Ik ga maar sparen voor de Apple/LG 5K. Iemand interesse in een 27″ 4K Dell monitor?:-?

Bijdrager
    Zwollywood

@domtoren http://www.allekabels.nl/usb-c-kabel/11518/1391245/usb-c-naar-usb-a-adapter-31.html

Slecht €9

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  Zwollywood.

Bijdrager
    KarelWillem

Slecht, maar wel € 9,-. Dan skippen we die maar even.

Bijdrager
    Zwollywood

Ik heb zelf geen ervaring met dit bedrijf maar de klantenbeoordelingen getuigen toch van kwaliteit. Ik ben wel benieuwd of dit nu werkelijk zo goed is als een kabel van Apple zelf of van de mediamarkt oid

Bijdrager
    KarelWillem

Slecht €9

Je zei het zelf.:);)

Bijdrager
    Maarteb

Dank voor alle reacties! Zeker wat betreft de LG UD88. Ik lees nu inderdaad op meerdere plekken over de “bandbreedte” van USB-C i.v.m. Thunderbolt 3. Als de enige downside is dat USB 3.0 poorten op het scherm afzwakken tot USB 2.0, dan kan ik daar prima mee leven. Dat zou betekenen dta ik mijn muis-ontvanger en TimeMachine-schijf daar standaard ingeplugd kan laten. Wel benieuwd of de MBP native 60 fps 4K over USB-C naar de LG UD88 kan krijgen (in tegenstelling tot de 12″ MacBook – 30 fps).

Voor de rest / onderweg heb ik inmiddels al wat adapters/hubs besteld:

Aukey USB-C naar USB 3.0

Hootoo USB-C hun met HDMI, SD, USB 3.0 en pass-through stroom

Ben benieuwd!

Bijdrager
    LighScan

Nu kan je daar misschien prima mee leven, maar zo’n scherm moet toch een flink paar jaar meegaan… Best wat futureproof houden dus.

Bijdrager
    no_poo

Ik neem aan dat er op termijn goedkopere Thunderbolt 3 schermen komen, maar aangezien zelfs de Apple samenwerking pas in december lanceert zal je geduld moeten hebben. Overigens kan je ook een single-cable-solution maken met bestaande schermen zoals ik met mijn MacBook 12″ heb gedaan.

USB-C > Apple Digital AV Adapter HDMI, USB-A, USB-C

HDMI > Dell P2715Q 4K (1080p @60Hz of 4K @30Hz op 12″ MacBook)
    USB-C > Opladen (enige mogelijkheid voor die poort)
    USB-A > 4 port powered USB 3.0 hub

USB hub > Dragonfly USB DAC > Speakers met 3.5mm jack

Werkt top met hoge USB snelheden, maar dus beperkte 4K mogelijkheden.

Bijdrager
    iep
    Domtoren op 01 november 2016

Als ik dus mijn huidige scanner oid aan wil sluiten komt er nog een keer €30 bij voor een USB-C naar USB-A kabel.

Alleen als je voor een adaptertje kiest. De andere keuze die je ook hebt is de kabel vervangen met eentje die een USB-C ipv USB-A connector heeft. In beide gevallen gaat er gewoon USB over de kabel heen. Als je een kabel kunt gebruiken ipv een adapter dan heeft dat zeker de voordeel want adapters beïnvloeden het signaal.

Wanneer je 1 van de nieuwe MBP’s hebt dan heb je 2 of zelfs 4 Thunderbolt 3 poorten. Dan kun je ook 1 van de andere poorten gebruiken om daar de devices die een hoge bandbreedte vereisen (of daar voordeel van hebben) op aansluiten. Je kunt ook gebruik maken van de huidige Thunderbolt docks of wachten op de TB3 docks die nog gaan uitkomen. Dan kun je ieder soort scherm er op aansluiten en heb je een veel hogere bandbreedte tot je beschikking.

Bijdrager
    Melle

als je geen 4k wil of nodig hebt > de philips heeft ook een USB-c scherm uitgebracht. Weinig gekend. Ik zit er nu op te werken (moet wel terug want er beeld hapert af en toe, maar dat zal wel gewoon aan dit toestel liggen)

Prijs/kwaliteit super. (met zelfs ethernet poort op het scherm !)
    nadeel > niet zo mooi. (vooral langs achter…)

Bijdrager
    Ganymedus
    Domtoren op 01 november 2016
    mtooster op 01 november 2016

Die is €150 duurder dan de LG 27UD88-W en heeft alleen USB-C poorten. Als ik dus mijn huidige scanner oid aan wil sluiten komt er nog een keer €30 bij voor een USB-C naar USB-A kabel.

Afgezien van je tweede argument, waar ik het volledig mee eens ben… is het kleine broertje volgens mij €561 en de LG 27UD88-W €569, wat een klein voordeel is voor het kleinere broertje.
    Kun je altijd nog een goedkoop verloopstekkertje kopen voor €9

Of zie ik iets over het hoofd?

Melle op 11 november 2016

als je geen 4k wil of nodig hebt > de philips heeft ook een USB-c scherm uitgebracht. Weinig gekend. Ik zit er nu op te werken (moet wel terug want er beeld hapert af en toe, maar dat zal wel gewoon aan dit toestel liggen)

Prijs/kwaliteit super. (met zelfs ethernet poort op het scherm !)
    nadeel > niet zo mooi. (vooral langs achter…)

Misschien interessant om het modelnummer erbij te vernoemen.
    Bedoel je: de 25-inch Brillance 258B6?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 8 maanden geleden door  Ganymedus.

Bijdrager
    Ganymedus

Ik zie dat het een beetje mosterd na de maaltijd is, sorry!

Bijdrager
    Shmoo

Dus als ik het goed begrijp kan alleen de LG UD88-dinges en de LG/Apple je MacBook Pro ook meteen opladen via de USB-C aansluiting?

Heel toevallig dat ze beide door LG gemaakt worden en hetzelfde kosten..:roll:

Bijdrager
    joram
    Maarteb op 02 november 2016

Wel benieuwd of de MBP native 60 fps 4K over USB-C naar de LG UD88 kan krijgen (in tegenstelling tot de 12″ MacBook – 30 fps).

Dat gaat geen probleem worden: Alle MacBook Pro’s ondersteunen 4K video op 60Hz. Er is trouwens nóg een goed 4K 27″ scherm naast die LG-27UD88: de Dell P2715Q. Ik ben zelf ook aan het twijfelen tussen deze twee schermen namelijk:)

Die 27UD88 vind ik qua uiterlijk veel mooier dan de P2715Q, maar heeft voor mij 2 nadelen:
    – Het scherm wiebelt iets meer als de tafel een beetje wiebelt (bijvoorbeeld bij het schuiven van je muis als je arm tegen de tafel stoot)
    – Ik weet niet of de 60W die de 27UD88 kan leveren aan stroom, genoeg is om de 15″ MacBook Pro op te laden (die heeft 87W nodig, maar kán opgeladen worden… ik weet dus alleen niet hoe goet dat gaat).

Qua kleur weet ik dat de 27UD88 iets beter kán zijn, maar dat hij ook daar 2 puntjes heeft om op te letten:
    – Het scherm is af-fabriek gecalibreerd, maar is vaak nog wat groenig en heeft dus nog wat calibratie nodig als je ‘m neerzet.
    – Hij toont 16,7 miljoen kleuren, terwijl de P2715Q 1 miljárd kleuren kan laten zien… desondanks schijnt de 27UD88 een betere Adobe-RGB kleurbereik te hebben.

Al met al best wat verwarrende en tegenstrijdige waardes als je deze 2 schermen vergelijkt, maar allebei krijgen ze behoorlijk goede reviews én liggen ze qua prijs nagenoeg gelijk aan elkaar. Mocht je wat meer vergelijk willen:
    https://tweakers.net/pricewatch/compare/488423;426931;449070/

Bijdrager
    no_poo

Ander nadeel van die Dell is de aansluiting via DisplayPort, ik weet zo 1 2 3 niet welke adapter daarvoor nodig is maar een directe kabel kost zo 50-60 euro als je hem kan vinden.

Opladen met 60W kan best, maar het duurt wat langer. Als hij eenmaal opgeladen is moet het genoeg power zijn om hem ook op 100% te houden.

Bijdrager
    Melle

@ganymedus – jips dat is hem.

Prijs/kwaliteit onklopbaar en dat scherm is echt een hun te noemen: lekker makkelijk gewoon ethernet erin zonder verloopjes….

Bijdrager
    Melle

“Een hub te noemen”

Bijdrager
    joram

@no_poo
    Je kunt daar een Kanex USB-C naar Mini Displayport aansluiting voor nemen, en er zijn nog meer merken die een dergelijke adapter verkopen:)

Dat van het opladen klinkt logisch, maar met die GPU die de laptop binnen een paar uur leeg kan trekken afhankelijk van wat je er mee doet, weet ik niet zeker of 60W voldoende is om dat tegen te gaan, vandaar:)

Die Philips Brillance 258B6 ziet er trouwens ook wel mooi uit! Jammer van het niet-4K scherm, maar zeker niet verkeerd kijkende naar de specificaties. Ik ben benieuwd naar de kleurweergave e.d. zeg!

p.s.: Even voor de volledigheid, een linkje naar een USB-C naar Displayport kabel én een USB-C naar (mini) Displayport adapter:
    https://www.whinkel.nl/1m-usb-c-to-dp-adapter-cable-4k-60-hz?gclid=CM78q-a8-NACFUa4GwodTH8JCQ
    http://www.kanex.com/usb-c-dp-adapter

Voor de geïnteresseerden onder ons:)

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 8 maanden geleden door  joram.

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb het idee dat die Philips monitor voor geen meter verkoopt. Adviesprijs van Philips is 399,- en het ding gaat voor gemiddeld 455,- over de toonbank omdat er geen winkel is die dat ding lijkt te verkopen.

Zolang de Mediamarkt’s en al dat soort bedrijven zich niet gaan bemoeien met de verkoop van dat soort spulletjes zullen die prijzen dus bewust hooggehouden worden. Nee, als je dat 455,- moet betalen voor een USB-C monitor dan zou ik ook 100,- bijleggen en dat 4K ding van Apple/LG kopen. Dan weet je dat je tenminste iets koopt dat over een maand 150,- duurder zal zijn en waar niet mee gestunt gaat worden richting de toekomst.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.