9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    RobinJans

USB-C MacBook Pro, meerdere schermen.

Beste,

Ik ben van plan om een nieuwe Macbook Pro 13′ inch 2.4 Ghz aan te schaffen maar ik wil deze graag gaan gebruiken met meerdere monitoren (2 x 24′ inch – geen 4k of 5k). Ik begrijp dat ik hier, in tegenstelling tot mijn oude Macbook Pro 2015, een USB-C adapter voor moet aanschaffen. Mijn vraag, om meerdere schermen aan te sluiten op een Macbook Pro, volstaat hiervoor een ‘hub’ met zowel een VGA als een HDMI poort? (Bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/usb-c-hub-voor-macbook-met-4k-hdmi-vga-7-andere-poorten-voor-elke-situatie-9-in-1-usb-c-adapter-pro/9200000097055058/?bltgh=mUZapDGrNL-muchOO7xP2g.1.14.ProductTitle)

Krijg ik hiermee het beeld gespiegeld op de twee schermen (identiek beeld) of werkt dit om de twee schermen daadwerkelijk apart aan te sturen? Mocht het niet werken, hoe lossen jullie het op om twee schermen aan te sluiten op je Macbook, twee losse adapters? Kan zo een dock met 9 poorten ook daadwerkelijk alles in een keer voeden?

Hartelijk dank!

Bijdrager
    TheBigZ

In addition to simultaneous support of the internal display, this model supports

– a single external display up to 5120×2880 at 60Hz at over a billion color,

– up to two displays up to 4096×2304 at 60Hz at millions of colors,

– or up to two displays up to 3840×2160 at 60Hz at over a billion colors via Thunderbolt 3 (USB-C).

Ja, zo’n hub kun je daar voor gebruiken. Mits je de schermen via HDMI en VGA wilt aansluiten.

En ja, je kunt je “Desktop uitbreiden” zodat je op alledrie de schermen iets anders te zien krijgt.

1x HDMI poort voor het aansluiten van een beeldscherm of beamer met ondersteuning tot en met 4K UltraHD op 30Hz of 1080p op 60Hz.

1x VGA poort voor het aansluiten van een beeldscherm of beamer

3x USB 3.0 poorten voor het aansluiten van standaard USB randapparatuur. Met USB 3.0 zijn datatransfersnelheden tot 5GB per seconde mogelijk. De poorten leveren gezamenlijk maximaal 1.5A, er kan één harde schijf (HDD/SSD) aangesloten worden.

1x USB-C poort voor het opladen van uw apparaat tijdens gebruik

1x Ethernet poort voor situaties zonder WiFi, installeer hiervoor onze driver, beschikbaar voor Windows, Mac OS en Linux.

SD en MicroSD kaartlezer voor het uitlezen van uw foto- of filmcamera

Persoonlijk zou ik liever de monitoren aansluiten via DisplayPort.

Ook daar zijn adapters voor te krijgen, zoals bijvoorbeeld deze:

https://www.allekabels.nl/usb-c-kabel/11518/2298270/usb-31-c-naar-displayport-adapter.html

Specificaties
    • Aansluitingen:
    Input: 1 x USB Type-C™ male
    Output: 2 x Displayport 20 pin female
    • Chipset: STDP4320
    • Displayport 1.2 specificatie
    Resolutie tot 2560 x 1440 @ 60 Hz / 3840 x 2160 @ 30 Hz (afhankelijk van systeem en hardware)
    • Actieve converter, Single / Multi Stream Transport Hub (SST / MST)
    • Functies: Mirrored of Extended (Windows only)
    • Displayport output ondersteunt Dual Mode DP++
    • Overdracht van audio- en video signalen
    • USB gevoed
    • Metalen behuizing
    • Kleur: zilver
    • Kabellengte incl. connectors: ca. 10 cm

Nog goedkoper is twee keer een USB-C naar DisplayPort kabel. De MacBook Pro heeft immers VIER USB-C poorten.

Connectivity includes 802.11ac Wi-Fi, Bluetooth 5.0, four “Thunderbolt 3” ports (USB-C connector), and a 3.5 mm headphone jack.

https://www.allekabels.nl/usb-c-kabel/11518/1657287/usb-c-naar-displayport-kabel.html

Bijdrager
    RobinJans

Bedankt voor je hulp BigZ!

De schermen die ik op mijn Macbook wil aansluiten hebben helaas niet een directe DisplayPort, daar had ik al naar gekeken.

Een MacBook Pro 15 inch heeft inderdaad vier USB-C poorten, helaas heeft de 13 inch maar een magere 2 poorten. Vooral om deze reden wil ik een dock die beide schermen kan aansturen zodat ik een lege poort overhoudt voor de oplader van mijn Macbook Pro. Ik neem immers aan dat de Macbook pro niet door deze types dock geladen kan worden en de USB-C poort op een dock niet gebruikt kan worden voor de oplader van mijn Macbook Pro?

Ik vind het er allemaal niet heel veel makkelijker op geworden met een magere 2 USB-C poorten op een Macbook Pro..

In ieder geval bedankt voor het meedenken, als een USB-C dock meerdere schermen individueel kan aansturen dan is dat voor nu een prima oplossing

Bijdrager
    Shmoo

Het staat je vrij om een computer te kopen met meer poorten, opties, toeters en bellen.

Bijdrager
    TheBigZ

RobinJans op 29 oktober 2019 om 14:27

Een MacBook Pro 15 inch heeft inderdaad vier USB-C poorten, helaas heeft de 13 inch maar een magere 2 poorten.

Ik vind het er allemaal niet heel veel makkelijker op geworden met een magere 2 USB-C poorten op een Macbook Pro..

Dat hangt ervan af welke 13″ MBP je gaat kopen.

https://www.apple.com/nl/macbook-pro/specs/

Ik had hier gekeken:

https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i5-2.4-quad-core-13-mid-2019-touch-bar-specs.html

Daar worden vier poorten genoemd.

Bijdrager
    fred44nl

een 13″ Macbook Pro zònder touchbar heeft 2 usb-c poorten.

mèt touchbar krijg je er nog 2 bij.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik ben van plan om een nieuwe Macbook Pro 13′ inch 2.4 Ghz aan te schaffen…

En die heeft de touchbar. En vier TB3 poorten.

Bijdrager
    Olaf Klemann

Als ik op mijn macbook pro (2017 met touchbar) twee externe schermen met scherm-uitbreiden via één kabel wil aansluiten, is dit alleen mogelijk via een ‘thunderbolt > 2xdisplayport’ adapter.

Eerder had ik een usb-c dock met 2 aansluitingen voor een scherm maar dan kan deze alleen synchrone weergave aan. De aansluitingen op mijn macbook pro kan zowel thunderbolt als usb-c aan. Het kan zo zijn dat een nieuwe macbook deze beperking ook nog heeft. Als je dan maar één poort op de macbook wilt gebruiken dan zal je een ‘thunderbolt > 2x hdmi’ of ‘thunderbolt > 2x vga’ moeten zoeken.

Bijdrager
    TheBigZ

@Olaf: Nuttige aanvulling (correctie)!

9-in-1 USB C Hub

Note

2. HDMI and VGA video outputs can NOT be used simultaneously.

Je hebt dus maar EEN scherm tergelijkertijd extra. (“Desktop uitbreiden”).

Als je er twee wilt, moet je of twee kabels kopen of zo’n dual-output hub.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.