18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    stefsegers

usb-c 10gbe spf+

Hey allen,

Ik wil graag een NAS aanschaffen met 10Gbe. Deze moet ik wel kunnen contacten met mijn nieuwe Macbook Pro 2017 met USB-C. Nu zou ik een thundebolt2 naar SPF+ kunnen kopen, maar weet iemand of er al producten zijn van USB-C (thunderbolt3) naar SPF+ (10gbe)??
    Sonnet Tech heeft er 1 maar is niet te koop in Nederland (http://www.sonnettech.com/product/twin10g-sfp-thunderbolt3.html)

Bijdrager
    TheBigZ

Ga je SSDs in die NAS stoppen?

Bijdrager
    stefsegers

Ik ga 2x sed caching doen en 3x HGST HE10 schijven:)
    Heb al real world snelheden voorbij zien komen van 900MB per sec (dat was ZONDER cache)

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Allereerst: het is SFP+, niet SPF+. Dat is voor je zonnebrand, en dat zou ik niet op je MacBook gaan smeren.

Hoe ga je de boel aansluiten? Heb je werkelijk een NAS die je met SFP via een switch verbind? Dan kan je de Thunderbolt naar ethernet adapter die TheBigZ hierboven aanbied overwergen. De switch moet dan natuurlijk wel 10GBASE-T poorten hebben, anders is je limiet nog steeds 1Gb/s.
    Wat je volgens mij probeert te doen is een DAS bouwen: van SFP naar SFP, zonder tussenkomst van andere netwerkapparatuur. Dit kan dan wel 10GbE (iSCSI?) of Fibre Channel zijn (die zijn wel het meest gangbaar). Wat je dan waarschijnlijk het beste kan doen is zo’n Thunderbolt PCIe-doosje kopen en daar een 10GbE of FC kaart met SFP+ poorten.
    Om met die HGST He10 HDDs die snelheden te behalen zul je ze wel in RAID0 moeten zetten, en als je data je wat waard is raad ik je dat ten zeerste af. Ga liever voor RAID5 (je hebt toch al 3 schijven). Met RAID5 kan er één van de drie schijven uitvallen zonder dataverlies.

Een iets meer ‘off the shelf’ oplossing zou een Promise Pegasus 2 R8 kunnen zijn. Die behalen erg mooie snelheden en zijn “gewoon” met Thunderbolt aan te sluiten. Er zijn nog genoeg andere DASs met Thunderbolt trouwens.

Bijdrager
    Shmoo

Da’s een boel snelheid om bestanden te verplaatsen. Lekker man!

Bijdrager
    TheBigZ

Of zoiets: (NAS/DAS combinatie)
    https://www.qnap.com/solution/thunderbolt-nas/en-us/index.php

QNAP Thunderbolt 2 NAS

QNAP Thunderbolt 2 NAS is the world’s first DAS/NAS/iSCSI SAN triple solution that wields the incredible power of Thunderbolt 2 to double the speed potential to 20Gb/s for enabling simultaneous 4K video transfer and display. It is also a perfect match for Thunderbolt-equipped Mac & Windows users for 4K workflows, file storage and backup.

Bijdrager
    stefsegers

Ik heb deze QNAP gehad en na een maand verkocht. Echt een verschrikkelijk systeem om mee te werken. Je kan werkelijk niets installeren zonder terminal dus ik was als luie mac gebruiker dus app store gewend is er snel klaar mee;)

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Als “luie Macgebruiker” zou een Drobo perfect voor je zijn. Een 5D bijvoorbeeld.

Bijdrager
    stefsegers

Drobo heb ik ook.. dat is de reden waarom ik wil switchen.. wat is dat traaaaag

Ik heb nu een Synology 1512+ en dat werkt top… alleen traag..

Ik wil een iSCSI disk maken op de nieuwe NAS zodat ik daar vandaag mijn Dropbox kan runnen. En ja ik weet dat Synology ook Dropbox kan syncen, maar dat is erg onoverzichtelijk omdat je dit alleen kan monitoren vanaf je DSM en niet met een nette app op je mac. Ik gebruik Dropbox voor mijn foto/video werk en heb iets van 20Tb online staan. Wanneer ik de NAS in RAID-0 zou gebruiken zou dit technisch gezien geen probleem, hoeven zijn maar 20tb weer binnen halen na een failure is inderdaad een langdurig verhaal:)

De nieuwe nas ga ik via 1gbe aansluiten om hem te kunnen benaderen op het netwerk en buitenaf met Plex of andere apps. De iSCSI wil ik via SFP+ benaderen.

Qua snelheid zou het top zijn als ik boven de 500MB ps kom.

Verder heb ik de Areca ARC-8050T2 welke heel snel zou moeten zijn maar ik haal na optimalisatie rond de 300-400mb per sec met 6 WD Red schijven. Erg teleurstellend verhaal dus en bovendien is het editten van de settings erg slecht geregeld want er is geen mooie mac app zoals Drobo heeft helaas.

Kortom ik wil graag 1 oplossing voor zowel DAS/NAS. De synology 3617 lijkt me een goede oplossing.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Prima, maar je snapt waarschijnlijk wel dat je de iSCSI target niet via de in de Synology ingebouwde fileserver kan benaderen? Dat zal een aparte share moeten worden.

Als die Synology direct attach iSCSI ondersteunt ben je met een adaptertje klaar. Je kan dan alsnog kiezen voor een Thunderbolt PCIe enclosure met SFP kaart, of voor iets als de Promise SANLink2. LC/LC kabeltje ertussen en klaar. Als direct attached iSCSI niet wordt ondersteunt kan je bv. een SANLink3 + 10GbE switch kopen. Dit sluit je dan aan op de rest van je netwerk. Ideaal is het echter niet i.v.m. collisions van het iSCSI verkeer. Dat zou de performance nogal kunnen degraderen. Je zou een VLAN kunnen aanmaken voor het iSCSI verkeer als dat een optie voor je is.

Bijdrager
    stefsegers

Hi Waffie,

Ik heb nu al iSCSI draaien op de 1gbe en dat werkt prima, maar gewoon niet snel vanwege het 1gbe netwerk.
    Het klopt dat je deze iSCSI niet kan uitlezen op de Synology, maar dat hoeft ook niet.. Het is slechts een werkschijf van Dropbox. De andere shares welke voor Plex zijn en andere werkzaamheden worden aparte shares.

Het is wel een ding inderdaad om even na te vragen of de iSCSI rechtstreeks SFP+ aankan. Ik ga dat eens bekijken, thanks!

Verder heb ik nog geen echte USB-C/Thunderbolt3 enclosure gevonden behalve de SONNET TWIN welke niet te koop is hier:(

Bijdrager
    veenbeest

Ik denk dat er een denkfoutje wordt gemaakt. Met 3 HGST HE10 schijven (geen SSD dus) haal je nooit de 500 MB/s. Sequentieel halen die misschien ruim 200MB/s ook al ondersteunen ze snellere SATA poorten tot wel 12 Gbps. RAID0 zorgt nooit voor snelheidswinst en is link: 1 schijf van de 3 kapot, alles kwijt. Raid 5 is ook niet erg betrouwbaar. Ik zou eerder voor 1 SSD en 4 HDD’s gaan in raid 10 in jouw situatie.

Alleen met sommige pci-e SSD’s zal je 900 MB/s halen tenzij je 50 HDD’s in een raid10 zet of zo :-). Of een aantal SSD’s in een raid6/10 maar dan heb je geen ruimte voor je HGST schijven, uitgaande van max 5 schijven in je NAS.

Om nou een ingewikkelde netwerk setup voor elkaar krijgen om die 500MB/s aan externe storage te halen lijkt me volledig overkill. Als je toch een NAS wilt aanschaffen koop er dan eentje met een Thunderbolt poort (of een USB-c port) waarmee je de NAS als DAS kan gebruiken voor je Macbook Pro. Dan haal je die snelheid makkelijk en hoef je geen dure sfp+ connector aan je laptop te hangen.

Bijdrager
    TheBigZ
    stefsegers op 08 mei 2017

Ik heb deze QNAP gehad en na een maand verkocht. Echt een verschrikkelijk systeem om mee te werken. Je kan werkelijk niets installeren zonder terminal dus ik was als luie mac gebruiker dus app store gewend is er snel klaar mee.

QNAP heeft toch net als Synology een fraaie GUI om apps te installeren? (QNAP Live Demo)

The intuitive, multi-window and multi-tasking QTS 4 GUI make it incredibly easy to manage your Turbo NAS, share files across different platforms, facilitate user account management, conduct virtualization applications, utilize its rich home applications, enjoy multimedia collections with more fun, and install a rich set of applications in the App Center on demand to expand your Turbo NAS experience.

Bijdrager
    stefsegers

Hi Veenbeest,

Duidelijke uitleg dank! Helaas werkt een Thunderbolt aansluiting echt niet zoals ze het omschrijven. Je verwacht dat het een soort DAS wordt maar het wordt een ordinaire netwerk share. Ook ISCSI lukte me niet over de Thunderbolt om op die manier een DAS na te bootsen.

Ik ga toch nog even nadenken wat ik ga doen.

TheBigZ
    QNAP heeft inderdaad een mooi ogende GUI.. maar er is werkelijk niets aan apps dat je vanuit de GUI kan installeren. Echt heel jammer, had goede hoops:)

Bijdrager
    veenbeest

Of het een share of een DAS is maakt in feite niet uit. Je bent geïnteresseerd in de snelheid die je haalt over de kabel. Het voordeel van als share werken is dat meerdere mensen via een andere verbinding ook bij de share kunnen en je een NAS hebt die onafhankelijk backup kan regelen.
    Het voordeel van een DAS is dat het eigenlijk externe lokale opslag is, maar dan moet je macbook pro ook de backup enz regelen.

Bijdrager
    stefsegers

het is van belang dat mijn mac denkt dat het een ext hdd is vanwege Dropbox:) Een netwerk share gaat dus niet werken. Dit staat even los van de performance:)

Bijdrager
    stefsegers

Ik lees net op deze pagina van een gast die behoorlijke snelheden haalt met de 3617

https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=123452

Dat met 5x WD Red Pro schijven.. dan wel met Windows 10 op SBM3, maar volgens mij moet dit ook lukken met een Mac?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.