14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    MacRolly

USB 3.0 of 3.1 op iMac

hallo en happy new year iedereen….

ik heb vorige week de nieuwe iMac 27″ 3,4-GHz quad-core Intel Core i7 besteld en zit nu met een klein dilemma:-)

ik wil graag 2 externe harddisk bestellen, maar mijn vraag is:
    kan deze nieuwe machine ook de USB 3.1 aan, of alleen USB 3.0?

ik kan geen concrete informaties er over vinden, alleen dat de USB 3.0 5Gbps is de 3.1 10Gbps…

natuurlijk als mijn nieuwe iMac de USB 3.1 aan kan dat ik ook zo een harddisk ga kopen!!

bedankt alvast

Bijdrager
    Targaryen

*Aanpassing:

USB is dacht ik backwards-compatible. USB 2.0 werkt in USB 3.0 maar niet omgekeerd. Ik gok dat dat hetzelfde is bij 3.0 en 3.1? In dat geval zullen ze niet ondersteund worden.

De snellere usb 3.1-standaard blijft uiteraard backwards compatible met de huidige usb 2.0- en 3.0-standaarden. Zowel hardware als software moet ook met usb 3.1-apparatuur overweg kunnen. Om de hogere snelheden te halen zijn echter wel ‘verbeterde’ connectors en kabels nodig.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/90521/usb-31-krijgt-dubbele-snelheid-usb-30.html

Bijdrager
    Maurits

Ik denk het niet:
    http://tweakers.net/nieuws/91278/eerste-usb-31-producten-komen-vanaf-2015-op-de-markt.html
    Mocht apple 3.1 ondersteunen, dan denk ik dat zoiets zeker met nadruk vermeld zou worden.
    En ik betwijfel of je nu al 3.1 disken kan krijgen…

Bijdrager
    MacRolly

oh oh oh krijgen we dat weer:-)
    okay dan, dus betekend dat als ik die 10Gbps wil halen moet een thunderbolt harddisk kopen.
    Niets mis mee natuurlijk, alleen dat de prijs ligt een stuk hoger dan die van de usb 3.x neem ik aan?!

Bijdrager
    Targaryen

Voordeel van een USB 3.0 schijf tegenover een schijf met Thunderbolt is dat je de schijf ook op niet-Thunderbolt apparaten kunt gebruiken (denk maar aan een PC of een televisietoestel of mediaspeler).

Bijdrager
    MacRolly

ooohh ja natuurlijk!!
    uhm, nu zit met een nog grotere dilemma hahaha

dank je voor je reacties Targaryen, ik zal daar goed over na moeten denken, niet eens over de pc (want er komt geen windows meer in me huis), maar meer over de tv en mediaspeler :roll:

Bijdrager
    Rickje
    MacRolly op 05 januari 2014

oh oh oh krijgen we dat weer:-)
    okay dan, dus betekend dat als ik die 10Gbps wil halen moet een thunderbolt harddisk kopen.
    Niets mis mee natuurlijk, alleen dat de prijs ligt een stuk hoger dan die van de usb 3.x neem ik aan?!

Die 10Gbps ga je komende jaren denk ik toch nog niet halen. Je hebt hiervoor immers een schijf of SSD nodig die op zo een snelheid kan presteren en voor zover ik weet zit het nu maximaal op ongeveer 1Gbps, wat ze aankunnen. (Even de raid of super dure exclusieve SSD/Schijven buiten beschouwing gelaten.)

Bijdrager
    cids

Knap als er al een USB 3.1 disk ergens te koop is…

Bijdrager
    Nikita
    Targaryen op 05 januari 2014

USB 2.0 werkt in USB 3.0 maar niet omgekeerd.

Een USB 3.0 apparaat werkt ook prima op een USB 2.0 poort, alleen op de snelheid van USB 2.0 uiteraard. Ze zijn dus vice-versa uitwisselbaar, alleen is de USB 2.0 kant de beperkende factor wat snelheid betreft.

Bijdrager
    Targaryen

Ah, kijk! Ik leer bij. Ik dacht dat USB 3.0 een iets andere aansluitingskop had.

Bijdrager
    Nikita

Klopt, maar dat is aan de apparaatkant. De kant die in de PC gaat is nog hetzelfde.

Bijdrager
    MacRolly

oh okay, ik dacht dat de usb 3.1 al op de markt was gebracht, maar dus niet.

Rickje, dus die 10Gbps of 5Gbps snelheid is een grote onzin?

Bijdrager
    TheBigZ

Het asfalt op de Duitse Autobahn staat toe dat je er met 700 km/h overheen rijdt. Dat is op zich leuk, maar in de praktijk weinig relevant omdat geen enkele auto zo snel kan rijden.

Zo zit het ook met die 10Gbps. Op zich leuk…:D

Bijdrager
    MacRolly

hahahaha nice, mooie vergelijking TheBigZ…. wel duidelijk, thanks

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.