12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    ego

USB 2.0 Versus firewire

Ik vraag mij af of ik een USB 2 poort zitten heb of niet, en wat het verschil is met firewire

Is firewire iets wat apple heeft geïntroduceerd, maar er niet echt doorkomt, nu dat duidelijk is dat USB 2 dezelfde capaciteiten heeft, maar meer algemeen aanvaard is???

Ik heb een Ibook gekocht in September Ibook G4, 1,2 GHZ. Daar zitten 2 usb-poorten op, en 1 firewire op.
    Bij systeemprofiel kom ik echter dit tegen:

Daar heb ik dus zogezegd 4 usb-bussen (1 bluethoot, dat versta ik nog)

maar die vierde is blijkbaar toch hogere snelheid, is da hetzelfde of mijn firewire?? Kan mij moeilijk voorstellen

Graag wat uitleg

Bijdrager
    J-roen

Zie bijgevoegde link ten aanzien van de USB poorten.

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=37955&highlight=ibook+usb

Volgens mij is Firewire inderdaad een vinding van Apple. De Apple gebruikers zweren volgens mij allemaal bij Firewire ipv USB 2.0.

USB heeft wat meer pieken en dalen in de snelheid van dataoverdracht. Vandaar dat Firewire per saldo sneller is dan USB 2.0.

Bijdrager
    rrrichie

USB 2.0 is ook trager omdat het meer overhead heeft. M.a.w. er is dus meer ge-ouwehoer tussen de apparaten ipv data overdracht. FireWire is echt gemaakt om constante data rates aan te houden, (ivm het overzetten van video). Alhoewel, geloof het of niet FireWire is al bedacht midden jaren 80, door een zekere knakker Teener genaamd en in eerste instantie voor audio overdracht bedacht. Later uitgebreid naar video en toen Jobs weer naar Apple kwam is het eindelijk in de Macs terecht gekomen.

Trouwens
    USB 2.0 is 480 bps, maar FireWire 800 is 800… FireWire 400 is 400 bps…

Het koole van FireWire is natuurlijk dat als je je Mac opstart met T ingedrukt je Mac een externe FireWire harde schijf wordt.

Ik denk dat ze beiden nog wel blijven bestaan. De meeste pc’s tegenwoordig hebben zowel firewire als usb. Usb is iets voor allerlei randapparatuur, maar als het om video gaat (DV, HD) dan is FireWire de gebruikte interface.

Bijdrager
    PureLogic

Firewire is idd ontwikkeld door Apple. En te zien aan het plaatje heb je een USB 2.0 poort in je iBook zitten, moet wel want het is een recent model.

Firewire 400 (400 Mbit/s) is zoals je kunt zien iets minder snel dan USB 2.0 (480 Mbit/s). 8 bit is 1 Byte. Verder heb je ook Firewire 800 (800 Mbit/s) deze zitten voorzover ik weet niet in Macs (zoiezo niet de goedkope modellen). Verder maakt het niet echt uit wat je gebruikt USB of Firewire. Hangt gewoon af wat voor kabeltje er bij je randapparatuur zit, zo maken meeste digitale camera’s (vooral Pro) gebruik van Firewire maar Memory sticks meer van USB 1.1/2.0. Het is soms ook zo dat je USB 2.0 apparaten op USB 1.0/1.1 poorten kunt aansluiten maar deze verwerken dan minder snel data. USB 1.1/1.0 kan wel altijd op USB 2.0.

Bijdrager
    ego

Ahzo

Dat brengt wel enige duidelijkheid, zeker dat ene draadje dat ik zelf niet had teruggevonden
    Dank je

Bijdrager
    michelvdb

Hou er rekening mee dat die ene USB 2.0 bus een USB 1.0 wordt wanneer je in een van de twee poorten een USB 1.0 apparaat schakelt.

Bijdrager
    Kyokushinkai

Meer informatie over het verschil tussen firewire en usb: Google.

Bijdrager
    iAgree

Geweldige input Kyokushinkai , daar hebben we wat aan , zoek je iets, waarom dit forum , gewoon googelen daar vind je alles;-) .
    Verder kan ik nog toevoegen dat voor FW 800 hetzelfde geld als voor usb 1.0 en 2.0 , op het moment dat je een FW 400 in een FW800 systeem bij prikt word alles dus ook weer FW 400,is wel handig om te weten.

Bijdrager
    Deskman

Barefeats heeft een aantal leuke testjes gedaan”

http://www.barefeats.com/usb2.html
    http://www.barefeats.com/fire26.html

Bijdrager
    Kattukaz

Ik kan dat bevestigen.

Had voorheen een FireWire en nu een USB2 externe HD welk toch goedkoper is.
    (RIP processor 922 van FireWire, hij blies zijn laatste adem uit…welk erg stonk :?)

Met dezelfde harddisk er behaal ik
    FireWire = 26Mb/s
    USB2 = 16Mb/s

En als ik de USB2 in de prullebak stop, gaat de externe HD niet automatisch in de
    stille stand (zegmaar gewoon uit) ik moet de schakelaar gebuiken.
    Irritant t.o.v. een FireWire met Oxford 922 (=vereiste)
    Maar dat kan ook zijn omdat ik wel de goedkoopste USB2 HD case heb gekocht “MOBILE”

En betreffende video = geen vraag maar een expressie => FireWire voor extern

Bijdrager
    wouter wieringa

Ik gebruik voor gegevensopslag een externe HD(fw). Het leek me handig em een klein HD-apparaatje erbij te hebben als backup, om in de zak mee naar huis te nemen. In de praktijk blijkt die kleine (USB) supertraag. Om twintig Gb over te zetten is mijn G4 anderhalve dag bezig. Weet iemand een versnellingsmethode? Er zal toch wel een programmaatje bestaan dat kan synchroniseren i.p.v. alles steeds weer over te zetten?

Bijdrager
    NoiA

voor je ipod schijnt firewire ook beter te zijn ipv usb2.0

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.