17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    interFACE

USB 2 bootable?

ik heb zojuist een LaCie Porsche 160GB USB-2 HD gekocht en vroeg mij af of dat dan ook een bootable schijf is, in de zin van of ik vanaf die schijf kan opstarten. Heb wel net de schijf aangepast naar HFS journailling ipv VAT32.

maarten

Moderator
    unSOUND

Nee, enkel FireWire disks zijn bootable.

Bijdrager
    interFACE

dus dat was niet zo’n handige aanschaf dus? :?

Moderator
    unSOUND

Niet voor dat doel nee, en FireWire schijven zijn een stuk sneller, en vertragen je computer niet, zoals USB dat wel doet…

Bijdrager
    Golfgast

unSOUND: is het niet precies andersom???

Als je bezig bent o de computer dat je USB-snelheid dan minder wordt omdat USB afhankelijk is van je processor?

Moderator
    unSOUND

Het is beide… Zowel je programma’s als USB gebruiken de CPU, dus je hebt kans dat als je bezig bent, je USB trager wordt, of als je USB reeds bezig is, je programma’s trager gaan… Aangezien FireWire zijn eigen controller heeft en dus de CPU niet gebruikt, hinderen die elkaar niet.

Bijdrager
    Masto
    ”interFACE”

dus dat was niet zo’n handige aanschaf dus? :?

Nou ja, met USB is t-ie wel goedkoper… Ik heb een LaCie 250gb USB voor 129 euro. Ik vond snelheid niet zo heel belangrijk. Ben er nog steeds blij mee!

Moderator
    unSOUND

Snelheid is inderdaad 1 ding, maar als je een backup wilt maken waar je van op kunt starten zit je toch vast aan FireWire…

Bijdrager
    lowfi

het kan wel volgens iemand op macosxhints.com

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060301112336384&lsrc=osxh

Succes

Bijdrager
    Liam

Het hele verhaal achter de link van Lowfi heb ik niet gelezen, maar de meest voor de hand liggende oorzaak waarom de computer niet kan opstarten van een USB-schijf is volgens mij dat dat protocol nog niet beschikbaar is voordat de computer is opgestart.
    Ter vergelijking het volgende: Vanaf welk moment kan FireWire voeding leveren aan een HD zonder eigen voeding? Ik heb een FW HD met eigen voeding en één die wat dat betreft afhankelijk is van de FW-poort. Ik kan dus als ik ze apart aansluit wel opstarten van de eerste maar niet van de tweede, totdat ik de tweede doorlus aan de eerste, zodat er al voeding is via de eerste voordat er opgestart moet worden.
    Bij USB is het denk ik niet zozeer een kwestie van voeding, maar zoals ik al schreef van de beschikbaarheid van het protocol.

Bijdrager
    Rini

Ik weet het niet, je kunt namelijk wel van een usb brander opstarten.
    Heb hier een usb 2 dvdbrander. en daarmee kan ik zonder problemen zelfs op de oude ibookjes booten.

Zodra je alt indrukt gaat hij de cd scannen, en kun je hem selecteren.. en dus booten:)

Bijdrager
    Liam

Ok, zoals ik al aangaf weet ik het niet 100% zeker, het is meer een idee. Maar ik ben nu toch wel benieuwd wat het mogelijk maakt dat een computer een protocol kan volgen voordat ie überhaupt van zichzelf weet dat ie moet opstarten van een schijf voordat die weet wat voor protocol die volgt?
    Iemand? Het lijkt mij heel leerzaam.

Bijdrager
    D-Smiley

Dus als je op een firewire HD een systeemcopy zet van je apple en je HD doet het niet kan je gewoon opstarten vanaf je firewire HD? Kan dat ook als je een grotere HD weer terugplaatst en het systeem weer terug kopieert van je firewire HD?

Dat scheelt alles weer opnieuw instaleren nl.

Of zie ik dat nu verkeerd.

Anders word het tijd voor een firewire HD.

Dus als firewire om de cpu word geleid met integenstelling van usb2 gaat video editen dus ook sneller.

:) [/list][/quote]

Moderator
    unSOUND
    ”D-Smiley”

Dus als je op een firewire HD een systeemcopy zet van je apple en je HD doet het niet kan je gewoon opstarten vanaf je firewire HD?

Yep.

”D-Smiley”

Kan dat ook als je een grotere HD weer terugplaatst en het systeem weer terug kopieert van je firewire HD?

Yep.

”D-Smiley”

Dus als firewire om de cpu word geleid met integenstelling van usb2 gaat video editen dus ook sneller.

Yep.

:D

Bijdrager
    lowfi

Antwoord op beide vragen is ja;)

Bijdrager
    D-Smiley

Scheelt dat dan aanzienlijk veel qua tijd?

Ook als je een dual hebt?

Als je dan een firewire doorschakelt daar een andere mac met firewire, Bijv als je dat gebruikt met internet. 1 mac heeft internet en de ander niet en met firewire is het mij gelukt om dan op beide macs te internetten. En als je daar door middel van een firewire hub er een firewire HD tussen zet,

Werkt dat dan ook?

Dan word het wel heel erg aantrekkelijk voor mij om een firewire HD aan te schaffen.

Bijdrager
    lowfi

Volgens mij is het niet mogelijk om met 2 macs tegelijk 1 drive aan te spreken via fw(of usb). Dit kan alleen met NAS drives.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.