20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    mailking

Urgent! — zwart scherm na Saaspass installatie op MBA

Heya iedereen, (Het is een lange tijd geleden dat ik hier was…)

Ik typ dit op de MB van mijn vrouw.

Ik was aan het experimenteren met het installeren van Saaspass op mijn iPhone en dacht dat de MacOs versie een stand alone versie was van deze app (zoals min of meer bij 1Password).

Maar nu blijkt dus dat het een soort van slot is op de computer die je kunt openen met bv je telefoon. (ik ontdek dit nu pas achteraf)

Een half uurtje geleden installeerde ik dus de Macos applicatie en dat vereiste een restart.

Na de restart vulde ik mijn login van mijn computer in en drukte op okay.

Daarna starte de computer niet door. Het blijft zwart met af en toe om de 10 seconden een bekend draaiend wit icoontje.

Heeft iemand alsjeblieft een idee hoe ik hier vanaf kom?

Bijdrager
    mailking

Ik heb al geprobeerd om op te starten in de veilige modus (shift).

Maar na inlog, zie ik alleen maar een licht grijs balkje (dat normaal volloopt van links naar rechts) dat niet volloopt.

Na een tijdje (minuut of drie schat ik zo) start de computer door en verschijnt weer hetzelfde zwarte scherm met af en toe een knipperend draai icoontje.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Computer openen via je telefoon? zoals je hier zelf schrijft….

Bijdrager
    mailking

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 30 mei 2020 om 12:20</p>
    Computer openen via je telefoon? zoals je hier zelf schrijft….

Ik heb verder niets afgerond op de computer…  Ik kijk op de documentatie van de app, en daar zie ik dan een QR code op het scherm van de computers afgebeeld. Dat krijg ik niet eens.

Ik denk ook dat die app op de computer verder geinstalleerd moet worden… Heb ik het idee…

Bijdrager
    ControlAltDelete

Ik las op de installatie pagina van Saaspass een heleboel mitsen en maren, restricties en patchen voor de desktop versie. Ik weet niet welk systeem je draait, maar het werkt regulier maar tot Yosemite en middels een patch op El Capitan (tot 10.11.3). Ben bang dat je een hoop schade hebt aangericht, kun je niet een TimeMachine backup terug zetten?

Bijdrager
    mailking

<p class=”cite”>ControlAltDelete op 30 mei 2020 om 15:16</p>
    Ik las op de installatie pagina van Saaspass een hele boel mitsen en maren, restricties en patchen voor de desktop versie. Ik weet niet welk systeem je draait, maar het werkt regulier maar tot Yosemite en middels een patch op El Capitan (tot 10.11.3). Ben bang dat je een hoop schade hebt aangericht, kun je niet een TimeMachine backup terug zetten?

Ik draai op die MBA Sierra 10.12

Geen TimeMachine

Ik heb ergens een oude backup van verleden jaar. (ben net terug van verweggistan). De laatste backup ligt in de auto in Kazakhstan.

Ik vrees ook het ergste, maar omdat ik echt het idee had dat het gewoon om een install ging waarna je nog dingen moest instellen, heb ik nog hoop. Ook omdat ik dat las van die patches, dacht ik dat je dat daarna gewoon kon instaleren als het niet werkte…

ik heb die club een mailtje gestuurd, maar ja, die werken ook niet op zaterdag denk ik… En bellen zal wel niet gaan?

Dus, nu kan ik helemaal niets meer. Ja… inloggen als gast en op een beveiligde Safari surfen….

Shit man….

Bijdrager
    mailking

Is er iemand die ervaring heeft met het inloggen op de computer met Saaspass?

Ik denk dat het zwarte scherm niet zo hoort en dat ik een ID nummer en vervolgens een OTP (one time password) moet invullen.

Maar ik weet niet of ik dat dus blind kan doen met het toetsenbord en tabs bijvoorbeeld.

Wat zouden de stappen zijn… Iemand een idee?

Bijdrager
    GoeieDag

Wat een geweldige actie, complimenten. 😜

Heb je al geprobeerd op te starten van de recovery partitie? CMD+R, of ALT/Option bij boot. Dan kun je Schijfhulpprogramma laten lopen, en/of macOS opnieuw installeren (met behoud van data, etc).

Bijdrager
    mailking

<p class=”cite”>GoeieDag op 31 mei 2020 om 01:22</p>
    Wat een geweldige actie, complimenten. 😜

Heb je al geprobeerd op te starten van de recovery partitie? CMD+R, of ALT/Option bij boot. Dan kun je Schijfhulpprogramma laten lopen, en/of macOS opnieuw installeren (met behoud van data, etc).

Nog niet geprobeerd. Ik wist niet dat je een nieuw systeem kunt installeren met behoud van data?

Na het weekend eens kijken wat die club te melden heeft….

Bijdrager
    GoeieDag

Hier de verschillende opties om een macOS opnieuw te installeren: https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Zolang je het volume niet eerst wist, is het allemaal met behoud van bestanden en instellingen.

Bijdrager
    fixar

En doe jezelf een plezier (vooral als je graag onbekende software producten uitprobeert): Zorg eens voor een knappe backup. Het is niet dat dat moeilijk is ofzo.

Bijdrager
    mailking

<p class=”cite”>GoeieDag op 31 mei 2020 om 14:42</p>
    Hier de verschillende opties om een macOS opnieuw te installeren: https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Zolang je het volume niet eerst wist, is het allemaal met behoud van bestanden en instellingen.

<p style=”text-align: right;”>Ik durf het nog niet zo goed. Die installatie van een nieuw systeem over het oude.</p>

Ik probeer eerst een externe opstart schrijft te maken, en vanaf dan een kopie te maken van belangrijke files. Voordat ik die installatie waag.

Nu heb ik zover om een USB stick als opstart installatie heb, maar dan kan ik niets.

Is er ook een mogelijkheid om een USB stick te maken met een Bootable system en een paar handige programma’s, met in ieder geval een finder om die schijf aan te spreken?

Bijdrager
    GoeieDag

mailking op 4 juni 2020 om 14:24
    Is er ook een mogelijkheid om een USB stick te maken met een Bootable system en een paar handige programma’s, met in ieder geval een finder om die schijf aan te spreken?

Ik heb wel eens gewoon een macOS op een USB geïnstalleerd, maar uiteraard werkt dat traag als dikke stront.

Apple geeft ook een manier waarop het kan; dat is dan een opstartbaar installatiebestand van waaruit je een macOS kan installeren, en wat hulpprogramma’s kunt draaien: Een opstartbaar installatieprogramma aanmaken voor macOS

Bijdrager
    mailking

Klopt. Ik heb inderdaad een USB stick zo gemaakt als in het artikel.

Nu echter wanneer ik opstart kan ik bijvoorbeeld niet die Mac HD benaderen in een finder om enkele bestanden te copieren.

Er is geen finder.

Optie B

Ik had al geprobeerd in de Target modus toegang te krijgen. En ik kan de Macbook Air wel opstarten in de Target modus (hij geeft immers een bliksem symbool op de desktop), maar wanneer ik op de Macbook 12″ van mijn vrouw kijk, zie ik mijn laptop staan bij servers. Maar hij vertikt het om contact te krijgen. Ik weet ook niet of ik het juiste kabeltje gebruik: USB-C naar USB?

Optie C

Ik maak nu noodgedwongen een backup van mijn vrouw haar Macbook om te kijken of ik daar vanaf kan starten. En zo eventuele documenten te copieren.

Bijdrager
    GoeieDag

Op de manier van Apple heb je idd geen Finder, want het is even rudimentair als een Recovery Partitie.

De Target Disk Mode werkt alleen met Thunderbolt 3 (USB-C), USB-C, Thunderbolt 2 of FireWire kabel (bron).

Bijdrager
    mailking

Okay. Goed nieuw en slecht nieuws.

De status van nu.

Ik heb nu met de bootable backup van een MacBook 12″ van mijn vrouw toegang tot de HD van mijn MacBook Air. Ik heb de data die ik in ieder geval niet kwijt wil, overgeheveld naar een derde HD.

Ondertussen heb ik gemerkt dat er FileVault aanstaat op de MBA-HD. Ik weet mijn wachtwoord, dus dat is geen probleem.

Daarna heb ik mij gewaagd aan het Recovery verhaal. Opstarten met Command (⌘)-R en een nieuw systeem geïnstalleerd.

Helaas pindakaas, na een herstart van de MBA, blijf ik een zwart scherm krijgen dat in een om beurten een draaiend wit icoontje laat zien en dan een flits van een cursor pijl links boven in. Dan weer een tijdje niks en dit blijft zich herhalen.

Ondertussen ben ik er achter dat ik dat Saaspass dus niet zomaar had moeten installeren, maar dat ik eerst een patch had moeten toepassen omdat er FileVault draait op de MBA.

Ik kan op de MBA zien dat er in de Applications map (naast de Saaspass app) ook een SaaspassRemove app aanwezig is. Als ik die draai, dan werkt het niet, want er worden dan dingen uit de huidige opstart procedure gehaald, en dat is niet de MBA-HD, maar de Bootable Externe backup HD van de MB12″.

Ook heb ik (om te testen) allerlei files die maar iets met Saaspass te maken hebben uit de /Library gehaald om te zien wat er gebeurt. Die zaten dan in:

• LaunchAgents
    • LaunchDaemons
    • Logs
    • Preferences
    • PrivilegedHelperTools
    • Security

En ook die applications Saaspass en SaaspassRemove heb ik eens uit de map Applications gehaald.

Nogmaals opstarten van de MBA levert niets nieuws op.

Dat geeft mij te denken… Als er een patch nodig is om het Saaspass te laten werken op een mac met FileVault, en ik heb die niet gedaan, kan ik dan niet tijdelijk FileVault uitschakelen om zo in ieder geval de MBA op te starten en zo de Saaspass app via de Remover weg te halen?

Ik lees dat je via de Terminal eenmalig FileVault kunt bypassen.

Maar hoe zou ik dan te werk gaan, want als ik nu bv opstart via de Bootable Externe backup HD van de MB12″ en ik vraag via de Terminal of FileVault aanstaat, zegt het False, dus gaat het dan uberhaupt werken? Of moet ik via Recovery opstarten en in de Terminal dat commando geven?

Dit alles heb ik ook met de Saaspass club via de mail gedeeld, maar mede door het tijdsverschil krijg ik nu niet de indruk dat ze heel erg begaan zijn met mijn case, en of nog nooit dit soort problemen aan de hand gehad.

Ideeën iemand?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door mailking. Reden: Geen goede witregels - onleesbaar
    Bijdrager
    GoeieDag

Ja. Mijn idee: als je voldoende data hebt veiliggesteld de SSD wissen en opnieuw formatteren, een macOS erop installeren en de data terug zetten.

Daarna nooit meer naar Saaspass omkijken.

Bijdrager
    mailking

Ik ben aan het overwegen hoe lang ik wacht op response uit de Saaspass hoek. Intussen ben ik mij aan het voorbereiden op een clean install. Hoe kan ik de Library folder zichtbaar maken in mijn thuisfolder op mijn niet opstartschijf? Dus ik start op van mijn Externe backup HD van de MB12″ en ik will de Library folder in mijn thuismap op de MBA HD zichtbaar maken want hierin zit toch mijn mail ed?

Bijdrager
    GoeieDag

Met Shift+CMD+. (punt) kun je alle verborgen bestanden, dus ook zijn Bibliotheek, zichtbaar maken.

Bijdrager
    mailking

<p class=”cite”>GoeieDag op 5 juni 2020 om 14:44</p>
    Met Shift+CMD+. (punt) kun je alle verborgen bestanden, dus ook zijn Bibliotheek, zichtbaar maken.

Holly Crap! Ik was er al met mijn Transmit, maar dit is mooi. Dank!

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.