14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    kontol besar

urenregistratie in numbers

Hoi allemaal,

mijn vraag is nogal ingewikkeld dus ik zal proberen om hem zo duidelijk mogelijk te maken.
    mijn vrouw zit in het onderwijs. zoals wij allen weten hebben zij heel veel vakantie maar wat velen niet weten is dat zij naast de gewone lesuren ook een bepaald aantal uren ook moeten werken om aan een bepaald aantal uren te komen.
    Nu is er altijd onenigheid over deze uren omdat deze door niemand worden bijgehouden. mijn vrouw vroeg toen aan mij of ik eens wilde kijken of ik iets kon maken waarin zij dit makkelijk en overzichtelijk kon bijhouden.
    Ik heb toen wat zitten rommelen met Numbers met als resultaat dat ik een werkblad heb met daarin een ? (ik weet niet hoe je dat noemt, maar het is dus een overzicht van 1 hele week waarin zij kan invullen het weeknummer + per dag haar gewone (les)uren en ook haar extra uren.
    Ik kan dit 52x kopi├źren en dan zou ze zo een overzicht hebben van een heel jaar. echter ik vind dit niet zo overzichtelijk, wat ik liever heb is in een ander werkblad een overzicht van alle weekresultaten + dat hij deze dan ook gelijk bij elkaar optelt.
    om het nog ingewikkelder te maken, dus als mijn vrouw in haar weekstaat begint met het invullen van het weeknummer, dat dit automatisch ook gebeurt in het totaal overzicht en dat hij dan ook gelijk weet dat gegevens overgenomen en opgeteld moeten worden.

Is er iemand die mij hierbij kan helpen?

Mijn dank is al groot voor de aandacht.

Bijdrager
    Yoeri

Een screenshot of misschien zelfs het hele bestand zou handig zijn ter verduidelijking. Waarschijnlijk kan je dit realiseren met een formule. Als ik je goed begrijp in ieder geval:)

Bijdrager
    DesertDog

Als ze het per week invult zou je kunnen kiezen voor 52 regels onder elkaar, met onderaan de totalen.
    Mocht het per week veel uitgebreider zijn dan kan je inderdaad per week een sheet (table) hebben en de totalen van deze week in een andere overzichtsheet zetten. In de overzichtsheet kunnen dan weer jaartotalen opgeteld worden. De waardes van de weken kunnen makkelijk naar een andere sheet gezet worden (ga in de overzichtsheet staan, op het veld waar de je opgezochte waarde wilt hebben en typ het = teken. Je kunt nu een formule typen, maar in jouw geval ga je naar de tabel of sheet waar de waarde uit gehaald moet worden en klikt op het veld waar de waarde die je wilt hebben staat)

Is dit ongeveer wat je bedoelt?

Bijdrager
    kontol besar

@ Desertdog,
    Ja inderdaad, dat is inderdaad wat ik bedoel maar het houd waarschijnlijk dus wel in dat ik dit 52 keer met de hand moet doen, dat klopt he?

Bijdrager
    stavos

Nee, gewoon 1 keer en dan copy-paste..:wink: Per week het subtotaal laten berekenen (ook copy-paste) en aan het einde 1 keer het eind totaal laten optellen.

Bijdrager
    DesertDog

Ja in principe wel. Al kan je waarschijnlijk vakantieweken weg laten

Bijdrager
    tarun

Wat jij wilt is makkelijker te realiseren met Excel en het gebruik van draaitabellen. Als je dit in Numbers wilt doen blijkt het knutselen.

Bijdrager
    kontol besar

@tarun. maar ik wil juist af van excel, mede ook omdat je dan maar de hele tijd blijf switchen tussen 2 programma’s.

@desertdog. nee juist niet want die dozen doen ook allerlei dingen in schoolvakanties die ze gewoon bij die extra uren kunnen optellen (ik noem handelingsplannen schrijven, potentiele stageplekken bezoeken enz.), echter directie denkt telkens maar dat ze alleen maar op stranden liggen enzo vandaar dat ze eens willen bij gaan houden hoeveel extra uren ze maken, ook omdat ze denken dat ze er veel meer maken als dat ze werkelijk moeten.

Bijdrager
    tarun

Je kan ook haar laten invoeren in Numbers en jij plakt het in Excel om als input voor een nette draaitabel te dienen. Wil je allen Numbers dan kost je dat zeker meer moeite.

Bijdrager
    stavos

Waarom zou het in Numbers zoveel moeite kosten? Je wilt in kaart brengen hoeveel uren je vrouw werkt en of ze daarbij teveel of te weinig uren maakt. Maak een lijst met datums in Numbers, waarbij je de mogelijkheid hebt om het aantal gewerkte uren in te vullen. Gewoon in tabel vorm. Daarbij laat je per week het aantal gewerkte uren optellen, en onderaan een totaal op jaarbasis. Als je daarnaast het aantal gewenste uren neerzet, is met een simpel formuletje zo uit te rekenen hoeveel uren je daar (positief of negatief) vanaf wijkt.

Dus:
    Kolom A: datum
    Kolom B: aantal gewerkte uren per dag (eventueel verdelen over meerdere kolommen, als je het aantal gewerkte uren wil onderverdelen in meerdere categorie├źn)
    Kolom C: som van het aantal uren per week (dus om de 7 dagen een optelsommetje)
    Helemaal onderaan kolom C: totaalsom van het aantal uren per jaar

Niets moeilijk doen met draaitabellen, meerdere tabbladen en werkbladen. Gewoon KISS methode toepassen.. (Keep It Stupid Simpel). :kiss:

Bijdrager
    stavos

Excel voorbeeldje (maar ook te doen in Numbers natuurlijk):

Dit is al uitgebreider dan mijn beschrijving hierboven, maar de opzet blijft hetzelfde. En dit is voor een werkgever ook lekker simpel om te begrijpen (en na te rekenen), dus je voorkomt daar al een discussie over.

Bijdrager
    kontol besar

nou ik heb wat zitten vogelen met het volgende resultaat:

en
    /uploads/community/48627f83766fff25d19843fff05b2d9e8efff260_0.jpg

Wat ik mij nu vervolgens afvraag is het volgende: dat wat ik nu gemaakt heb moet dienen als sjabloon, maar zoals jullie weten begint een schooljaar niet in week 1 maar in bijvoorbeeld week 33.
    nu kan ik in de linkerkolom in het werkblad week 33 tm week 52 selecteren en boven week 1 zetten, maar dat gebeurt dan niet aan de rechterkant oftewel je scherm. week 1 blijf dan gewoon bovenaan staan. weet iemand hier een oplossing voor?

Bijdrager
    kontol besar

Dit is de tweede afbeelding

Bijdrager
    stavos

Ik denk dat je veel te omslachtig bezig bent. Kijk nog eens naar mijn uitleg en voorbeeld.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.