9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Fishke

Uren berekenen in numbers

Wie o wie kan mij helpen met een werkende formule om mijn uren uit te rekenen in Numbers?

Op normale uren is het niet zo moeilijk, maar zodra ik bijvoorbeeld om 21:00 zou beginnen en om 9:00 klaar zou zijn. En evt 1:45 pauze eraf zou moeten halen gaat het mis.

Hulp is welkom

(edit) Start=C6 Eind=D7 enz

schema

• Dit onderwerp is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  Fishke.

Bijdrager
    jorikcaljouw

Je kunt het beste TIJDWAARDE(CEL) nemen. Dan krijg je een fractie van een dag. Dus als je dit vermenigvuldigd met 24 krijg je het aantal uren. Zo heb ik de volgende formule kunnen gebruiken voor je kolommen Start/Eind/Pauze om Totaal te berekenen. Ik weet niet waar je N8 voor staat.

Als de Eind-tijd vroeger is dan de Start-tijd, tel ik er 24 uur bij op anders 0.

=ALS(TIJDWAARDE(D3)<TIJDWAARDE(C3);24;0)+(TIJDWAARDE(D3)−TIJDWAARDE(C3))×24−E3

Overigens, de pauze kolom heb ik als getal, niet als tijd staan. Als je daar een tijd als 1:45 wilt kunnen invullen, moet je daar ook de tijdwaarde van nemen en met 24 vermenigvulden. (oftewel binnen de haakjes met de vermenigvuldiging zetten)

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  jorikcaljouw. Reden: Pauze als tijd i.p.v. aantal uren

Bijdrager
    nieuwsgroepen

Ik heb vroeger in Excel hetzelfde “probleem” gehad, ik heb dit meestal aangepast door door te tellen boven de 24:00. Dus als ik 3:00 in de nacht klaar was vulde ik 27:00 in.

In jou geval kun je natuurlijk ook invullen dat je maandag van 21:00 tot 24:00 en dinsdag van 00:00 tot 09:00 heb gewerkt. Zou je dinsdag avond weer moeten werken dan moet je een nieuwe (extra) regel dinsdag aanmaken.

Werk je elke avond tot na middernacht, dan zou je dit kunnen aanpassen door in de totaal formule er 24:00 uur bij op te tellen. (Totaal=Eind+24:00-Start-Pauze). Alleen ga je hier de mist in mocht je een keer om 23:00 klaar zijn.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Liefst nooit met de hand aan datums en tijd gaan rekenen — laat dit als het enigszins mogelijk is, altijd aan het programma over.

Volgens mij is er een heel eenvoudige oplossing, zeker aangezien je toch al datums in je tabel hebt staan: maak geen drie kolommen met datum, starttijd, en eindtijd, maar twee kolommen met starttijd en -datum, en eindtijd en -datum. In een derde kolom trek je dan de eerste kolom van de tweede af en heb je gelijk de tijdsduur. Zoiets:

Bijdrager
    Fishke

Jorik bedankt voor je hulp. Ik zal ergens iets fout doen denk ik, want ik krijg een syntaxisfout.

n8 staat voor overnachting. Ik ben vrachtwagen chauffeur en overnacht meestal heel de week in de auto en dit wil ik op deze manier bijhouden.

geen

Bijdrager
    Fishke

Jakko ook bedankt voor je antwoord. Ik ga hier vanavond even naar kijken als ik klaar ben met werken.

Bijdrager
    jorikcaljouw

Hier is een link naar de Numbers sheet die ik gemaakt had om even snel te testen:

https://www.icloud.com/numbers/0x9kJkoRJFjzrHvqIZgq08wOw#Tijd_Voorbeeld

Ik denk dat je die moet kunnen downloaden vanaf de site en dan kun je de formule naar je eigen Numbers sheet kopiëren.

Bijdrager
    Fishke

@jorik, super!!! Ik kan weer even gaan hobbyen vanavond;)

@jakko, ik heb jouw methode ook even geprobeerd, maar omdat ik vaak eind van de week even mijn uren intik is dit lastig omdat Numbers standaard de datum van vandaag pakt bij de tijd. Ik kan hem wel omlaag trekken, maar dan moet je iedere dag de tijd weer gaan wijzigen. Mijn voorkeur gaat voor nu even naar mijn oude methode

Ik ben er wel achter dat je voor Numbers iets meer kennis moet hebben dan met Excel. Excel is iets toleranter als het op fouten aankomt denk ik.

ALS(D6−C6)<0;(D6+1)−C6;D6−C6)−E6

Dit was wat ik in Excel gebruikte. Hier kon ik gewoon tijden invullen ook bij pauze. Excel maakt geen gebruik van TIJDWAARDE of doet dit zelfstandig denk ik. Maar goed, deze formule had ik ook van het internet en kan hem zelf niet uitleggen.

hartelijk dank voor jullie hulp!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Fishke op 29 maart 2018 om 13:04</p>
    @jakko, ik heb jouw methode ook even geprobeerd, maar omdat ik vaak eind van de week even mijn uren intik is dit lastig omdat Numbers standaard de datum van vandaag pakt bij de tijd. Ik kan hem wel omlaag trekken, maar dan moet je iedere dag de tijd weer gaan wijzigen.

Gewoon intypen: in plaats van „21:00” typ je in „28-03-18 21:00” en dan pakt hij wel de juiste datum.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.