3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Siparti

Uptime en Snelheid (monitorren, grafische weergave)

Beste,

Al een tijdje heb ik een nieuw appartement, en het pand heeft één internetaansluiting.
    Nu betaal ik een flinke huur (mede omdat het all-in is) maar het internet is niet om over naar huis (…) te schrijven!

De huisbaas erkent het probleem maar zeg dat het technisch gezien niet sneller kan. Dat even daar gelaten (zoek ik later nog uit) wil ik eerst duidelijk hebben hoe snel het internet gemiddeld is en vooral hoevaak ik downtime heb. Hoe vaak het internet er dus uit ligt (meestal voor een paar minuten, maar toch).

Is er een app die ik de hele dag kan laten draaien (gewoon via AirPort) en die dat allemaal netjes logt?

Op dit moment probeer ik AirRadar even uit (15-dagen trail) maar ik ben alsnog erg benieuwd naar jullie suggesties!

Bijdrager
    qazwsxedc

Als je wilt weten hoe vaak je internet eruit ligt, zou je dat kunnen meten met het ping commando. Open het programma Terminal en type:

ping -i 10 -q google.nl

Je stuurt dan iedere 10 seconden een pakketje naar de google.nl server, totdat je met ctrl-c dit afbreekt. Hierna krijg je een samenvatting van hoeveel pakketjes er teruggekomen zijn. Je kan google.nl vervangen door wat je maar wilt (als het maar buiten je lokale netwerk is ;)) en achter de -i optie kun je aangeven om de hoeveel seconden er gecheckt moet worden. De -q optie houdt in dat er geen output gegeven wordt per pakketje, maar alleen een samenvatting van het totaal.

<br />
    Niels-MacBook-Pro:~ niels$ ping -i 2 -q google.nl<br />
    PING google.nl (74.125.79.104): 56 data bytes<br />
    ^C<br />
    --- google.nl ping statistics ---<br />
    5 packets transmitted, 5 packets received, 0.0% packet loss<br />
    round-trip min/avg/max/stddev = 97.657/143.028/169.410/24.288 ms
    Bijdrager
    Vinhelper

Als je de snelheid van je internetverbinding wilt weten, kun je dit meten op http://www.speedtest.net

Je moet ook even navragen bij je huurbaas hoe snel de internetverbinding hoort te zijn. Als hij zegt dat niet te weten, of hij wil het niet zeggen, kun je ook zelf naar je provider bellen. Als je je woonadres doorgeeft kunnen ze jou zo vertellen hoe snel het hoort te zijn.

Je internetprovider kun je zien op Speedtest. Als ie daar niet staat, kijk dan op http://www.watismijnip.nl, daar staat het helemaal links, 2e regel.
    :wink:

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.