9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Rutger-cg

Uploadsnelheid Backblaze ineens zeer traag!

Dag allen,

Ruim een maand geleden ben ik gebruik gaan maken van een externe backup-oplossing “Backblaze”.
    Perfecte deal voor een veilige backup buitenshuis leek me. $3,96 per maand, ongelimiteerde up/download snelheid, externe schijven via thunderbolt, usb 3.0 en firewire worden ook ge-backupt, een goede app etc.

Mijn eerste back-up omvat ongeveer 1,25 terabyte aan data. Aardig wat, maar opzich geen punt, we hebben hier 100mbit(12mbps) up/down glasvezel van kpn dus dat zou hooguit een week in beslag moeten nemen.

Inmiddels ben ik dus al bijna 5 weken verder en is er amper 500GB ge-upload. De eerste paar dagen ging het uploaden zeer vlot, bij het voorkeuren venster van Backblaze kon ik zien dat dit gemiddeld zo’n 10 Mbps was. Maar opeens is het uploadsnelheid mega traag geworden, 1 to 1,5 mbps hooguit. Dit terwijl verschillende speedtests mij een prima uploadsnelheid tonen. Heb geen flauw idee wat hier de oorzaak van is.

Ik heb al contact gehad met de klantenservice van backblaze maar daar wordt je ook niet veel wijzer van. Daarna kpn gebeld, ook zij konden niks voor me betekenen. Omdat we een airport extreme gebruiken en het probleem gaat over een dienst van een extern bedrijf kunnen ze niks voor me betekenen. Enkel het modem omwisselen (voor de zoveelste keer..).

Ben ten einde raad, heeft iemand de gouden tip voor mij?

Moderator
    Night

Ik heb hetzelfde gehad. Gewoon laten lopen. Een heel lage doorvoersnelheid komt vaak door heel veel kleine bestandjes (en die zijn er nogal wat alleen al in OSX) die doorgestuurd moeten worden. Zo gauw je de eerste complete upload achter de rug hebt, hoef je nergens meer op te letten; alles gaat vanzelf.

Het probleem is dat bij jou hoogstwaarschijnlijk alles naar een Amerikaanse server moet (met lage Ping vandien). Ik heb alles destijds over laten zetten naar een server in Ierland.

Bijdrager
    Domtoren

500 GB in vijf weken is wel erg langzaam. Maar volg het advies van Night, gewoon laten draaien. Ik heb ook Backblaze en ben er erg tevreden over, al heb ik maar 1/10 van de data die jij hebt.

Bijdrager
    Rutger-cg

Dank voor jullie reacties!

@night
    Je schrijft dat het aan de grote hoeveelheid kleine bestanden kan liggen. Inderdaad dat zou een logische verklaring zijn, echter uploadt backblaze je data in de volgorde van kleine bestanden naar groot. Alle duizenden kleine bestanden zijn inmiddels wel ge-upload, het zijn nu enkel nog grote “.mov” bestanden. Momenteel toont het backblaze venster me dat ik nog 735 GB verdeelt over 738 bestanden resterend heb. Dit zou dan toch snel moeten gaan?
    Jij hebt je bestanden naar een server in Ierland over laten zetten, bedoel je daarmee een server van backblaze maar dan in Ierland? Kan ik dat ook laten doen?

@domtoren
    Met de huidige snelheid duurt het echt nog een paar maanden voordat de backup klaar is. En binnen een paar maanden kan er van alles met de data gebeuren, dat wil ik nou juist voorkomen!
    Overigens, los van dit euvel ben ik ook erg tevreden over backblaze! Fantastische dienst met veel mogelijkheden voor een ongelofelijke prijs. Het werkt ontzettend simpel en het feit dat je er geen omkijken meer naar hebt geeft rust in je kop;)

Bijdrager
    Domtoren

Je kunt als tussenoplossing een kopie op een externe harde schijf maken en die elders (kantoor, buurman) bewaren tot de initiƫle backup klaar is.

Bijdrager
    Rutger-cg

@domtoren Dat is inderdaad een oplossing maar tegelijkertijd is dat nou juist hetgeen waar ik vanaf wil. Temeer er elke week een hoop data bij komt en de ergernis dan dus blijft voorkomen.

Bijdrager
    Rutger-cg

Even een update.

Van wat er nu gebeurt snap ik echt niks meer. Bij wijze van test ben ik gebruik gaan maken van de vergelijkbare concurrent “Crashplan”. Deze dienst biedt dezelfde mogelijkheden tegen een nagenoeg zelfde prijs.
    Na de installatie en de voorbereiding van mijn back-up was ik aangenaam verrast met de snelheid. Gemiddeld zo’n 12,5 mbps met pieken tot aan de 15 mbps. De eerste dag had ik al zo’n 120gb geupload, perfect! Met deze snelheid zou mijn eerste volledige back-up slechts een paar dagen in beslag nemen. Op dat moment had ik de keuze direct gemaakt om binnenkort mijn Backblaze lidmaatschap op te zeggen.

Echter, plotseling ging mijn snelheid omlaag naar een vergelijkbare snelheid als die van backblaze (2 mbps). Erg vreemd! Ik dacht dat het misschien aan een van de externe schijven kon liggen. Heb namelijk een usb 3.0 schijf via een belkin thunderbolt dock aangesloten, wellicht was dit de vertragende factor maar helaas; wanneer ik de schijf ontkoppel en er dus enkel bestanden van de interne schijf verstuurd worden blijf ik dezelfde trage snelheid houden.

Wat gebeurt hier in ’s hemelsnaam!?

Het zou echt fantastisch zijn als iemand de oplossing weet!

Bijdrager
    Rutger-cg

Anybody?

Bijdrager
    Gwizz

Beetje late reactie maar ik was wel benieuwd hoe dit afgelopen is.
    Kan het zijn dat je een externe schijf wel in de backup hebt betrokken en vervolgens weer (regelmatig) afkoppelde? Ik heb het idee dat Backblaze een lijst met files maakt en stopt met backuppen als de lijst niet afgewerkt kan worden. De oplossing is dan die schijven (tijdelijk) uit te sluiten. Eerst de computer zelf en dan de schijven een voor een toevoegen. Als Backblaze eenmaal “bij” is dan is het geen issue meer.

Ben je er uiteindelijk uitgekomen?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.