11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    nervus

upgrading iMac G5??

Hallo allemaal

Mijn zus heeft een iMac G5 17 “Model A1058 met 1 GB RAM-geheugen. Tijdens een recent bezoek van mij aan haar klaagde ze tegen mij over het trage gedrag van deze Mac. Dus heb ik hem eens bekeken.
    Na het uitvoeren van disk-utility en reparaties op de schijf was de gehele machine al veel sneller. Maar ik zag ook dat deze Mac was nog steeds onder Tiger liep, en daarom installeerde ik Leopard (waarvan ik nog een inmiddels ongebruikte “familie schijf” had liggen; mijn eigen Macs lopen onder Snowleopard en Lion): het werkt op OK.
    Ik ben echter benieuwd of er nog verdere upgrades mogelijk zijn. Het eerste wat in aanmerking lijkt te komen is uitbreiding van RAM-geheugen tot 2 GB, het tweede een SSD (max. 120 GB, omdat dit hier voldoende is ;) ).

Rondkijkend op het net vond ik deze RAM-strips:
    Crucial CT2KIT12864Z40B, 2GB Kit (1GBx2) DDR 400MHz (PC3200) CL3 Niet-gebufferd UDIMM 184pin PC-3200, 400 MHz, Non-ECC.
    Deze zijn redelijk geprijsd, maar de vraag is zijn de specs OK voor deze G5?

Ten tweede: wat voor soort SSD kan worden gebruikt (of helemaal niet)? Ik denk niet dat TRIM mogelijk is in Leopard dus het moet een SSD met een eigen “garbage” verwijdering zijn. Bestaan deze ??in de goedkopere prijsklasse (onder de € 125)?

Graag jullie meningen

NB: nee, een nieuwe mac kan zus zich niet veroorloven

Bijdrager
    makasa

Een samsung 830 ssd 128 gb is aan te bevelen. Is al onder de 100,- verkrijgbaar. Of een G5 een sata aansluiting heeft weet ik niet. Daar zijn anders verloopjes voor.

Bijdrager
    Soulshaker

de imac G5 heeft een sata schijf
    Met sata 1 aansluiting , dat is 1.5Gb/s (om en beide 187MB/s)

Het heeft dus geen zin om een ssd te gebruiken die sneller is dan dat.

Bijdrager
    bartje

de SSD lijkt mij nog altijd sneller dan de HDD die wellicht ook geen 187MB/s haalt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Soulshaker op 27 september 2012

om en beide 187MB/s

Als je “om en nabij de” schrijft is duidelijker wat je bedoelt;)

Bijdrager
    Soulshaker

om en beide word ook gezegd .
    In Belgie althans.

Bijdrager
    Yggdrasil

Verklaring:

Om en bij de … [size=1](BN)[/size] of om en nabij de … [size=1](AN)[/size] zijn juiste vormen, de rest is geen correct Nederlands.

@ Soulshaker: Je verwart beide (onbepaald telwoord) met bij de (voorzetselconstructie). Jouw schrijfwijze is in mijn België foutief.:wink:

/off-topic

Bijdrager
    mymac

Ik weet dat we alweer wat maandjes verder zijn, maar ik heb inmiddels zelf mijn iMac G5 20″ ALS geüpgradet met een Samsung 840 120GB SSD. Even geformatteerd zodat ‘ie gebruikt kan worden in een PPC, dus niet gekozen voor een GUID-partitie. Hoe je dit zou moeten doen als je enkel een iMac hebt staan zonder hulpmiddelen weet ik alleen niet. Ik heb zelf nog een aantal externe 2,5″ schijven liggen die ik in 2 tellen kan open schroeven dus op die manier kon ik dat doen.

Hij is een stuk sneller en een stuk more responsive. Programma’s starten weer vlot op en de lag die je over de hele breedte waarnam is weg. Oftewel: hij is weer bruikbaar! Ik heb op Marktplaats toevallig 2x 1GB kunnen kopen voor een redelijke prijs, maar dat ligt er nog niet in.

Ik ben blij met m’n upgrade, ook al is het voor mij puur voor de hobby. Het is op dit moment een aan de muur hangende 20″ klok waar de Top 2000 uit de speakers klinkt, maar misschien dat ik hem in een later stadium (bij een herinrichting van de kamer) weer op een andere plek parkeer:smile:. Het blijft echt een mooi apparaat.

Bijdrager
    kobekes

Hey mymac,

ik ben momenteel ook een iMac G5 aan het ‘optimaliseren’ en had gekozen voor een Crucial m4 SSD (64GB), maar ondanks dat ik er wel Leopard kan installeren, vindt hij deze schijf bij het opstarten nooit. (als ik alt ingedrukt hou, uiteindelijk wel)
    Ik heb al proberen te klonen met SuperDuper! of Carbon Copy Cloner, verschillende partitie-methoden, niets werkt. Crucial garandeert op hun website echter dat hun de m4 backwards compatible is met de isight iMac…

Hopelijk kan ik deze bij Alternate nog ruilen naar een Samsung, want die blijkt wel te werken volgens jou.

PS wel geen sinecure om te openen, zo’n witte iMac.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik had het eerste model G5.
    Dat is by far ooit het eenvoudigst te openen model ooit geweest.

En intern is dat ook nooit meer geëvenaard.
    Wat een prachtapparaat, en wat eenvoudig te upgraden.

Bijdrager
    mymac

Ik heb ook begrepen dat de iSight iMac een stuk chaotischer was dan de eerste en ALS modellen. Die G5 blijft inderdaad echt een plaatje om te zien, zowel van binnen als van buiten.

@ kobekes: ik zou hem zeker proberen om te ruilen. Degene die mij hielp bij Mycom vertelde dat Samsungs erg goed compatibel zijn met Macs. Ik heb geen enkel probleem gehad dus ik adviseer hem dan ook aan alle iMac G5 bezitters.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.