17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Upgraden van een MacPro 6c 3,33 Ghz naar een iMac 4c 4,2 Ghz de moeite waard?

Mijn huidige computer is een MacPro 2009 6core 3,33 Ghz met 16 GB RAM. Er zit een pci SSD in van OWC Accelsior en de grafische kaart is een Geforce GTX 980.
    Ik overweeg de aanschaf van een iMac 2017 4core 4,2 GHz met 24 GB RAM (waarvan 16 elders te kopen), 512 GB SSD en Radeon 580 Pro graphics card en externe USB3 harde schijf van 4 TB
    Ik heb eens gekeken naar de benchmarks en kwam tot de volgende vergelijking:
    1) Geekbench 4
    a) Single core 2969 > 5873
    b) Multicore 12613 > 20451
    2) Cinebench R15
    a) OpenGL 61 fps > 134 fps
    b) CPU 798 cb > 920 cb
    3) Black Magic Disk Speed Test
    a) Read 655 MB/s > 2312 MB/s
    b) Write 381 MB/s > 1989 MB/s
    4) Heaven 128×720 2AA windowed Preset Basic
    97 fps > 137 fps en score 2451 > 3451
    5) GFX Bench Metal
    Offscreen 1080 P
    a) Manhatten 151 fps > 423 fps
    b) T-Rex 574 fps > 714 fps
    Onscreen Manhatten 60 fps > 120 fps
    6) Luxmark 3 Open CL Luxball Render
    11174 > 13265 en de score met de Geforce in mijn MacPro gaf bovendien een error (failed)
    7) Alleen de prestaties van Motion Render zouden wat tegenvallen. Maar dit programma gebruik ik momenteel niet.

De resultaten van de nieuwe iMac zijn beslist indrukwekkend. Alleen vraag ik me af of de fans bij een i7 processor niet teveel lawaai maken temidden van al dat geweld. Indien dat het geval is wacht ik toch liever op de volgende MacPro.
    De Mac wordt veel gebruikt voor Photoshop en converteren van video naar andere formaten.
    Heeft iemand al zo’n iMac 4,2 Ghz 4 core aangeschaft en wat zijn je ervaringen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  Mac Hammer Fan.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  Mac Hammer Fan.

Bijdrager
    Furbz

Toevallig keek ik afgelopen week een Youtube review hierover!
    Deze beste man zei ook dat het geluidsverschil tussen 5K 2015 en 2017 significant was.
    Dus: dat de 2017 behoorlijk stond te blazen af en toe!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Performance is inderdaad uitstekend maar de fan noise is voor sommigen een probleem.
    Zijn er onder jullie die dit kunnen bevestigen?

Als de interne onderdelen van de iMac warm worden, verkort dat de levensduur. De persoon op Youtube gebruikte een fusion drive. SSD’s worden minder rap heet vermoed ik. Maar de processor en de graphics card zijn een ander paar mouwen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  Mac Hammer Fan.

Bijdrager
    Furbz

Die ja!

Bijdrager
    TheBigZ
    Mac op 20 juni 2017

De Mac wordt veel gebruikt voor converteren van video naar andere formaten.

Videoconversie is zwaar ja.

Ik ben wel benieuwd waarom je je Mac daar zoveel voor gebruikt. Er zijn immers meerdere videoplayers die zo’n beetje alle formaten afspelen. Of gebruik je dat converteren voor iets anders?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bijvoorbeeld voor .avi of .mov of .mkv om te zetten naar .m4v (iTunes) om dan te spelen op TV via Apple TV.

Moderator
    Night

Misschien is de nieuwe iMac Pro dan wat voor je. In ieder geval is het koelingsprobleem daar significant van onderhanden genomen.

Bijdrager
    Furbz

Gruwelijk apparaat inderdaad @night.
    Maar wel een prijzig baasje;)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Inderdaad een fantastisch beest, maar meer dan 6000 EUR voor de basisconfiguratie BTW inclusief vind ik toch wel te gortig. Apple’s prijzen voor SSD en RAM zijn onaanvaardbaar hoog. Hopelijk brengen ze een upgradeable Mac Pro tower uit en is die pedaalemmer definitief verleden tijd. Die MacPro uit 2009 die ik nu heb was mijn beste koop ooit, zeker toen ik hem kon flashen naar een 5,1 en er een 6core 3,33 Ghz in stopte. Alleen de Geforce GTX 980 viel een beetje tegen.

Bijdrager
    RobApple

Als een niet modulaire iMac Pro 2017 al 6000 EUR moet gaan kosten, wat zal dan de (instap) prijs gaan worden voor de komende nieuwe modulaire Mac Pro7,1 2018 of 2019 vraag ik mij af, laat staan met Upgrades. Die begint mogelijk bij 8000 EUR.
    Een categorie klanten wacht op de nieuwe modellen, maar schrikken tegen die tijd van de prijzen, lijkt mij.
    Mac Pro5,1 2010/2012 serie kost een fractie van de nieuwprijzen en zijn ook modulair, in tegenstelling tot een iMac Pro 2017.

Moderator
    Night

Ik denk niet dat er nog een Mac Pro zal komen. Er is denk ik te weinig publiek voor dat soort machines, dat niet met de iMac pro bediend kan worden.
    En om dezelfde reden vermoed ik ook dat de Mac Mini-lijn niet gecontinueerd zal worden. Apple wil geld verdienen, en dat zal nooit lukken in die categorieën.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 4 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    RobApple

Nieuwe modulaire Mac Pro7,1 is recent al aangekondigd door Apple, is nu in ontwikkeling, is klaar eind 2018 of begin 2019 is de verwachting.

Er is zeker een professionele markt voor. Apple heeft zich na 3,5 jaar gerealiseerd, dat de Mac Pro6,1 2013 niet voldoet aan de wensen van professionals.

Een iMac Pro is niet modulair opgebouwd, heeft geen vier PCIe sloten en er kan geen professionele NVIDIA Pascal videokaart geïnstalleerd worden, alles extern Upgraden kan wel, echter aanschaf externe Thunderbolt3 apparaten/Upgrades verhogen de prijs.

Mac mini zal mogelijk verdwijnen, temeer omdat het sinds 2014 een Dual-Core is, 2012 was een Quad-Core, dat waren mooie snelle systemen voor relatief weinig geld.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 4 maanden geleden door  RobApple.

Moderator
    Night

Je hebt gelijk (als je tot 2019 wil wachten…):
    http://www.macworld.co.uk/news/mac/new-mac-pro-2018-latest-rumours-release-date-uk-price-features-specs-3536364/

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 4 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

De iMac Pro is in mijn ogen veel te duur. Vooral omdat je alles moet laten configureren door Apple, tot zelfs de RAM toe. Als dat bij de nieuwe MacPro anders is, dan wacht ik liever, tenzij dat mijn machine het begeeft…:wink:

Bijdrager
    RobApple

Een professionele gebruiker heeft een keuze: of gebonden zijn aan Apple, die alles vooraf configureert in een iMac Pro of een modulair systeem met de nieuwe Mac Pro7,1 2018/2019, waarin je de configuratie voor een groot gedeelte zelf kan bepalen en installeren, inclusief display.

Mac Pro7,1 2018/2019 is duurder, maar gaat veel langer mee, Mac Pro kan je Upgraden, een iMac Pro niet.

De modulaire Mac Pro5,1 12-Core 2010/2012 systemen zijn nog steeds fantastisch betrouwbare en snelle professionele desktop computers, kan geen iMac/iMac Pro 2017 tegenop, zeker niet qua Geekbench tot maximaal ca. 31.500 (2x 3,46GHz processors) en met speciale Upgrades tot zelfs 39.000 !!, is nota bene sneller dan Thunderbolt3. En aanzienlijk goedkoper.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

In sommige gevallen presteert de iMac beter dan de Mac Pro, in andere gevallen niet.
    http://barefeats.com/imac5K_vs_pros.html
    Minpunt van de MacPro’s met nVidia vind ik de niet volledig geoptimaliseerde webdriver, die bij sommige tests zelfs beduidend het onderspit moet delven van de goedkopere Radeon kaarten.

Bijdrager
    RobApple

Voor uitsluitend FCPX in een Mac Pro4,1 2009/Mac Pro 5,1 2010/2012 is bijvoorbeeld de AMD Radeon R9 280X 3GB GPU kaart beter, voor grafische toepassingen e.d. in combinatie met bijvoorbeeld Adobe software zijn nVIDIA GPU kaarten met CUDA vanaf 3GB veel beter geschikt.
    Geekbench3 (64-bit) van een Apple iMac “Core i7” 4.2 27-Inch is maximaal 18.914, haalt bij lange na niet 31.500, zoals een Mac Pro4,1 2009 en Mac Pro5,1 12-Core 2010/2012 met 2x 6-Core 3,46GHz processors scoort. Met een nVIDIA GTX 1080 8GB of GTX 1080Ti 11GB Pascal GPU videokaart zijn de Mac Pro’s razend snel, kan geen iMac “Core i7” 4.2 27-Inch systeem tegenop. Het is wat de gebruiker wil, een professioneel modulair systeem of niet professioneel niet modulair systeem.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.