27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    avanti

Upgraden naar High Sierra?

Hallo, ik sta in dubio om te upgraden naar High Sierra omdat ik vaak het advies hoor om te doen. Sws vanwege beveiliging ed. Maar ik twijfel.

De reden is dat ik weet dat Apple vanaf de laatste OS, een nieuw filesystem hanteert. Nu werk ik dagelijks met een nas (Qnap) waar al mn bestanden op staan. Ik ben bang dat wanneer ik zou upgraden naar High Sierra de bestanden op de nas niet kan communiceren met de bestanden op mn iMac. En kan ik dan sws mn nas wel bereiken? Timemachine draait ook op mn nas.

Is dat een terechte zorg? Iemand hier ervaring mee?

Bijdrager
    rkuipersgrunn

Ja hoor, geen probleem. Ik draai nu 3 Macs op High Sierra i.c.m. een Synology NAS, geen enkel probleem.
    Het filesystem van een NAS / externe HD staat los van het filesystem van de Mac zelf. Of het nu FAT/NTFS/EXT etc is, je kunt er gewoon bij omdat jouw Mac het mounten van deze schijven met een ander filesystem gewoon ondersteund. Het is niet zo dat nu enkel APFS wordt ondersteund.

Bijdrager
    avanti

Oke, dat is mooi. Ook geen problemen om de nas te benaderen als je vanuit High Sierra zit te werken? Kan de nas nog steeds benaderen via afp protocol?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    avanti op 18 oktober 2017

Sws vanwege beveiliging ed.

„Sws”?

Ik ben bang dat wanneer ik zou upgraden naar High Sierra de bestanden op de nas niet kan communiceren met de bestanden op mn iMac.

Bestanden communiceren niet, de computer leest en schrijft ze. Zolang het besturingssysteem dat op de computer draait, weet hoe het bestandssysteem werkt dat op de schijf gebruikt wordt, is er niks aan de hand. Apple haalt echt de mogelijkheid om HFS+-bestandssystemen te lezen en schrijven niet uit macOS — misschien ooit wel, maar zéker niet in de eerstvolgende versies, want dat zou betekenen dat geen enkele Macgebruiker met een oudere schijf die nog zou kunnen lezen.

Bijdrager
    avanti

Maar kan je vanuit High Sierra de nas server nog steeds benaderen via Afp?

Bijdrager
    rkuipersgrunn

Ja, High Sierra blijft gewoon bestaande protocollen ondersteunen.

Bijdrager
    avanti

Oke, bedankt!

Bijdrager
    koen

Sws is denk ik sowieso.

Bijdrager
    Anaconda

Ik twijfel ook aan upgraden naar High Sierra, omdat ik een fusion drive heb. Het nieuwe file system werkt nog niet op fusion drives. Werkt de rest van High Sierra dan wel goed?

Bijdrager
    m4v3r1ck

Geduld is een schone zaak, dus ik wacht rustig nog even af! ?

Cheers

Bijdrager
    Q-collective

Maak gewoon een Time Machine backup van tevoren. Bevalt het je dan niet, herstel je gewoon die reservekopie vanuit de Herstelomgeving en zit je weer op Sierra.

Moderator
    Night

@koen: klopt
    @anaconda: ja hoor, alleen blijft je diskformat dan gewoon HFS+, hetgeen verder geen enkele invloed heeft op de prestaties.
    @m4v3r1ck: Updaten? Mijn advies is inderdaad om altijd te wachten op de eerste grote update, dus Mac OS 10.13.1. Dan is het merendeel van de enorme waslijst aan bugs, die er nu nog inzitten, hopelijk toch wel onderhanden genomen.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 1 week geleden door  Night.

Bijdrager
    iKweethetbeter

Verwar de manier waarop een schijf is geformatteerd (APFS, HFS+, NTFS, FAT, ETX3, …) niet met de manier waarop bestanden via een netwerk worden gedeeld (AFP, SMB, NFS, …). Dat heeft niks met elkaar te maken, als het systeem waar de fysieke schijven in zitten (NAS, pc, Mac) maar met het diskformaat (EXT3, NTFS, HFS+) overweg kan.

Moderator
    Night

Dat zei @rkuipersgrunn inderdaad al.

Bijdrager
    Furbz

Ik heb 2 machines:
    1. MBP
    2. iMac 5K

Machine 1 staat High Sierra op. Werkbaar! Daar houdt het op.
    Machine 2 staat Sierra op. Super Smooth!

Veel kleine apps/plugins zijn nog niet optimaal voor op HS.
    Kleine dingen als Adblocker die ik gebruik, GPU slaat snel aan.
    Voor machine 1 is dit acceptable. Mijn productie iMac blijft op Sierra tot .2/.3

Dus: waar gebruik je jouw machine voor? Hoe belangrijk is het nu overstappen?
    Je zal goede en slechte verhalen lezen. Als je geen haast heb: wachten!
    Maar we willen allemaal stiekem gewoon asap over naar nieuwe dingen.:D

Moderator
    Night
    Furbz op 19 oktober 2017

Ben ik weer een uitzondering met mijn keuze om 10.10 te blijven gebruiken8-O

Bijdrager
    meesje

Naast het afp protocol kun je ook kiezen voor smb. Het voordeel is dat je dan ook vanuit Windows machines de NAS kunt benaderen.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Hier ook 10.10
    geen gesodemieter
    kan ik er niet bijhebben

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    Night op 19 oktober 2017
    Furbz op 19 oktober 2017

Ben ik weer een uitzondering met mijn keuze om 10.10 te blijven gebruiken8-O

Neen, ik gebruik ook 10.10 op één van mijn 2 Mac Pro’s, en ik zou het op de andere ook gebruiken ware het niet dat mijn USB-kaart een conflict geeft met Airport, waardoor ik genoodzaakt was van 10.11 te gebruiken. En met dit systeem werkt mijn Canon scanner niet meer en kan ik niet in reduced pdf-size bewaren met Acrobat Pro. Alleen is het jammer dat 10.10 geen security updates meer zal kennen.
    In High Sierra ben ik hoe langer hoe minder in geïnteresseerd.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 1 week geleden door  Mac Hammer Fan.

Bijdrager
    Q-collective

Maar kan je vanuit High Sierra de nas server nog steeds benaderen via Afp?

rkuipersgrunn op 18 oktober 2017

Ja, High Sierra blijft gewoon bestaande protocollen ondersteunen.

Uhm ja en nee. Apple is een tijdje terug gestopt met de ontwikkeling van AFP. AFP is (nog) niet uit macOS gesloopt, maar het ondersteunt geen APFS geformeerde Mac bijvoorbeeld:

Delen op APFS-schijven:

AFP kan geen bestanden delen op Apple File System (APFS). Apple File System (APFS) is het standaardbestandssysteem in macOS High Sierra voor Mac-computers die uitsluitend met flashopslag zijn uitgerust. U kunt de overgang naar APFS niet afwijzen wanneer u een upgrade naar macOS High Sierra uitvoert op een Mac met uitsluitend flashopslag. Lees meer over APFS in macOS High Sierra.

Als u bestanden wilt kunnen delen, moet u overstappen op SMB. Als er thuismappen in een netwerk zijn gedeeld via AFP op een APFS-volume, moet u de activerings- en gebruikersrecords bijwerken zodat ze SMB gebruiken.

Bijdrager
    avanti

Oke, dus in mijn geval (iMac met HD – geen SSD/Flash) met in het netwerk een Qnap nas, zou ik de nas moeten benaderen via SMB protocol? Of (als de nas dat ondersteunt) via het nieuwe APFS? Of zie ik dat verkeerd?

Bijdrager
    Q-collective
    avanti op 20 oktober 2017

Oke, dus in mijn geval (iMac met HD – geen SSD/Flash) met in het netwerk een Qnap nas, zou ik de nas moeten benaderen via SMB protocol? Of (als de nas dat ondersteunt) via het nieuwe APFS? Of zie ik dat verkeerd?

Je ziet dat verkeerd. APFS is de harde schijf structuur van je Mac en heeft niet direct iets te maken met netwerkprotocollen. AFP heeft echter geen idee hoe die APFS moet benaderen. Die ondersteuning heeft Apple niet meer ingebouwd. Er zijn twee scenario’s voor je iMac met gewone HDD:
    – Je blijft op de huidige structuur van je harde schijf (“macOS Uitgebreid (Journaled)”, ook bekend onder de technische term HFS+) en kunt je NAS benaderen via AFP of SMB.
    – Je formatteert je schijf naar APFS en gaat vanaf dan SMB gebruiken.

Bijdrager
    avanti

Oke, sorry hoor maar voor mij dus nog onbekend, als ik ga upgraden van Sierra naar High Sierra wordt dus de structuur op mn iMac niet automatisch aangepast naar APFS maar blijft gewoon HFS+?

Bijdrager
    Q-collective
    avanti op 20 oktober 2017

Oke, sorry hoor maar voor mij dus nog onbekend, als ik ga upgraden van Sierra naar High Sierra wordt dus de structuur op mn iMac niet automatisch aangepast naar APFS maar blijft gewoon HFS+?

Vooralsnog wel. Mogelijk is dat in de toekomst anders.

Bijdrager
    avanti

Mooi. Anders ben ik weer een hele stap verder door mn harde schijf opnieuw te moeten formatteren met het gevolg dat ik alle programmatuur opnieuw moet installeren. Dat kan ik voorlopig wel even uitstellen en kan ik High Sierra zonder problemen installeren

Bijdrager
    Q-collective

Of je kunt gewoon alvast SMB beginnen te gebruiken en je bent meteen toekomstproof.

Bijdrager
    avanti

Met SMB kreeg ik eerder geen toegang tot mijn mappen op de nas. AFP lukte me zonder problemen

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.