6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    rudivd

Upgraden naar El Capitan "hangt" : een oplossing – workaround

Hallo

Ik heb mijn volledig ge-update mac (MBP Retina eind 2013) (Yosemite) vanochtend ge-update naar el Capitan.
    Ik kwam daarbij het volgende probleem tegen dat ik met jullie wil delen om eventueel anderen te helpen:

Update gestart (na eerst schijfcontrole-repair gedaan te hebben, en gereboot, om alles schoon te hebben…
    Na de eerste reboot kreeg ik het apple logo op een zwart scherm wat met de progress bar op plm 90% ruim 2 uur bleef staan, toen maar eens uit-aan en opgestart, zelfde (alleen moest ik toen mijn passwd invoeren ivm fileVault). Na wat googelen blijkt bij dit fenomeen de oorzaak te liggen in een (of meerdere) kernel extenties die niet meer ondersteund worden (Apple heeft hier wat hardere restricties toegepast ook ivm het root-loos zijn van El Capitan).

Hoe los je dit nu op (of: workaround) !?

Booten in rescue mode (cmd-R), middels disk utility de partitie (Macintosh HD) mounten (eventueel eerst “unlock” als je filevault) gebruikt
    Alle kernel extenties (.kext files) even apart zetten (in een directory).
    In de terminal:
    cd /Volumes/Macintos HD/Library/Extensions
    mkdir backup
    mv *.kext backup
    Daarna herstarten vanuit de rescue omgeving

Nu gaat de install door, en startte de mac op en kon ik netjes inloggen.

Ik heb daarna stuk voor stuk de kernel extenties via de rescue mode terruggeplaatst vanaf de backup dir naar de /Volumes/Macintosh HD/Library/Extensions directory, en ieder keer gereboot om te zien of het allemaal nog werkte… Bij hp_io_enabler_compound.kext was het raak, deze kernel extentie lijkt de boosdoener. deze in de backup dir laten staan zodat hij niet geladen kan / zal worden.

Ik heb dus hp_io_enabler_compound.kext nu niet meer (actief). en alles loopt als een zonnetje.

Weet iemand waar deze .kext vandaan komt en / of waar hij voor dient (lijkt me iets met hp printer divers oid…)

Rudi

Bijdrager
    appievanr

Heb ook nog een oplossing voor het probleem. Had namelijk hetzelfde euvel. Gewoon geduld hebben en iets anders gaan doen, dan komt het allemaal goed.(y)

Bijdrager
    Yakpilot

Rudi, heb precies hetzelfde probleem en heb ook deze hp io kext. Heb altijd een HP printer gehad en neem aan dat het daar vandaan komt. Aangezien ik geen enkel HP device meer gebruik heb ik inmiddels alle HP gerelateerde extensions uit de library geknikkerd. Ga het morgen eens proberen of het nu wel werkt.

Bijdrager
    Yakpilot

Rudy, nog dit. Ik kwam niet eens aan een reboot toe. Bij mij stopte de update iedere keer op exact 11 minuten van het einde.. Denk dus dat we hier misschien hetzelfde probleem hebben??

Bijdrager
    Yakpilot

Helaas, mijn positief denk had geen resultaat. Hangt weer op precies dezelfde plaats. Na downloaden van El Capitan en opnieuw starten van het systeem blijft ze nog steeds hangen op exact 11 minuten resterend. Ik geef het voorlopig op en ben helemaal klaar met Apple.

Bijdrager
    Yakpilot

Probleem opgelost! Parttime geformatteerd/gewist. Clean El Capitan geïnstalleerd en daarna met migratie assistent programma’s, documenten en instellingen opnieuw geïnstalleerd vanuit een Time Machine copy. Opstarten en all OK!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.