30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)
  • Q:
    Bijdrager
    Mikah

Upgraden naar 8GB of niet?

Hallo

Al een tijdje werkt mijn mbp enorm traag en begin ik me er me steeds aan te ergeren.
    Ik heb ook constant dat strandballetje dat draait bij de meeste acties ik uitvoer
    Maar ik weet niet of upgraden dit probleem zou verhelpen en daardoor mijn pc weer sneller zou werken?

Hopelijk kan een van jullie me helpen?

Bijdrager
    computer space

Zit er een 5400rpm hardeschijf in? Die kan ook de boosdoener zijn.
    Als je Ram gaat upgraden, neem dan meteen 16. Dat is 2-3 tientjes verschil, en als je toch bezig bent.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het is druk vandaag met de strandballen… (zie andere topics)

Als je wilt weten of het door een tekort aan geheugen komt open dan activiteiten weergave (geheugen tab) en kijk naar de verhouding page-ins en page-outs. Als het aantal page-outs beduidend lager is (een factor 4 of meer) dan de page-ins heb je voor de lopende taken genoeg RAM.

Kijk ook even naar het CPU verbruik van de processen (selecteer “alle processen”) en kijk of er iets bij zit dat erg veel %CPU vraagt.

Wat zegt verder schijfhulpprogramma over de SMART status van je hd? En heb je de hd al gecontroleerd?

Wat je in ieder geval kunt doen is een safe-boot uitvoeren. (Daarna gelijk normaal opstarten)

Ook kun je even een tijdelijk (test) account aanmaken en kijken hoe het daar gaat. Gaat het daar snel dan is het naar alle waarschijnlijkheid een third-party proces dat voor de vertraging zorgt.

@computer space
    Ook een 5400 rpm zorgt als de hd verder goed is niet voor een strandbal cursor. (In ieder geval niet vaker dan een 7200)

Bijdrager
    Mikah

@computer space
    Inderdaad er is een 5400 rpm harde schijf.

en ik vermoed dat mijn model MBP enkel kan upgraden naar 8GB.
    En nog een vraagje wat is het verschil tussen http://store.apple.com/be-nl/product/MD019G/A/apple-memory-module-8gb-1333mhz-ddr3-(pc3-10600)-2x4gb en deze http://www.kingston.com/us/memory/search/Default.aspx?DeviceType=3&Mfr=APP&Line=MacBook%20Pro%20(DDR3)&Model=69657&Description=Kingston_System_Specific_Memory_HyperX_Memory_for_Apple_MacBook_Pro_(DDR3)_13-inch_(Early_2011).
    Er is een immens verschil in prijs 200€ tov 76€?

Inactief
    Anoniem

Nooit geheugen bij Apple kopen, veeeeel te duur. Kingston is prima.

Bijdrager
    RobApple

Deze MacBook Pro 13.3″ werkt perfect met PC3-10600 DDR3 1333MHz SODIMM 16 GB / 2 x 8 GB.

Bijvoorbeeld:

Geheugen-SAMSUNG-PC10600-1333-SO-DIMM-16GB-2x8GB

Bijdrager
    Maurits

Schoon je cache op.

Bijdrager
    Mikah

@ Murits Hengeveld: dit doe ik meermaals en verandert niets aan het probleem.
    @ RobApple is 16GB niet te veel, ik gebruik vaak Parallels, iPhoto en office samen en dan merk ik echt dat mijn laptop het niet aankan, volstaat 8GB dan niet?

Bijdrager
    GoeieDag

Page outs, ins en weet ik het. Allemaal geneuzel.
    Als TS een meestal de verdeling heeft die in z’n RAM taartpunten zichtbaar zijn, heeft ie genoeg geheugen. Hij heeft gewoon 1,4 GB vrij, dus meer geheugen gaat je niet helpen. Punt.

Verder zijn de andere tips van Hendrik natuurlijk prima!

En als je even hier of op google zoekt op ‘trage mac’ o.i.d. kom je op vele draadjes (ook op OMT) uit, die je heel veel hele goed tips geven.
    Hint: ga maar eens shoppen voor een nieuwe HD.

Bijdrager
    Sweebee

Ik vergelijk die van jou eens even met die van mij:

MacBook Pro 13 2012
    i7 2,9 ghz 8gb ram
    128GB SSD
    750GB HD

Ik gebruik regelmatig photoshop, iphoto en parallels.

Photoshop werkt vrijwel altijd vlekkeloos en snel. Zo heel af en toe werk ik met bestanden van 10.000 x 8000 px met aardig wat layers en dan merk ik dat die wat trager wordt (16gb ram is dan ook wel aanbevolen).

iPhoto is gewoon een draak van een programma, loopt nooit echt lekker.

Parallels nooit problemen mee en altijd snel.

De grootste winst haal je met een SSD. Dus ik zou upgraden naar een SSD en 8GB ram. (16gb als je echt heel vaak met bestanden van 10.000 x 8000 px bijvoorbeeld werkt).

Bijdrager
    GoeieDag

Sweebee, het gaat hier om een echt probleem: “constant dat strandballetje dat draait bij de meeste acties ik uitvoer”.
    Niet om het fine-tunen of leuk uitbreiden.
    De oorzaak van het probleem moet TS zien te vinden, en dan kan ie de juiste acties ondernemen. Ook met 8 GB zal hij het probleem namelijk behouden, kun je van op aan.

PS: iPhoto is een prima programma.

Bijdrager
    Mikah

@Sweebee, bedankt het voor nuttige antwoord.
    Ik denk dat ik gewoon voor de 8GB ga gaan, 16gb heb ik nu ook niet nodig.
    Zou ik zonder een SSD al meer programma’s sneller samen kunnen gebruiken of raad jij echt een SSD dan?

Ik hou van mijn mbp maar momenteel wil ik hem soms door het raam gooien door die strandbal en traagheid. Vooral wanneer ik een programma wil openen, dan blijft het icoontje maar springen. Ook heb ik de tool myMemory en op die momenten geeft die een melding dat ik minder dan 50MB over heb? Dus ligt het wel degelijk aan mijn ram geheugen toch?

Bijdrager
    Mikah

@ GoeieDag, over iPhoto geeft ik Sweebee toch gelijk. Zo een traag programma. Als ik dit wil gebruiken dan flipt mijn pc altijd en komt er eerst de melding van ‘programma reageert niet’ en daarna doet ie het wel

Bijdrager
    iep

Je behaald alleen de grootste winst met een ssd als je veel zaken doet die nogal wat vergen van de schijf qua snelheid. Is dat niet het geval dan kon je nog wel eens heel bedrogen uit komen (schrale troost: je zult niet de eerste zijn, velen zijn je voorgegaan).

Traagheid is vrij subjectief en heeft ook meerdere oorzaken. Geheugentekort is er eentje van, een slome of defecte schijf is weer een andere net als een op hol geslagen proces. Met andere woorden, je zult dus toch even wat verder moeten gaan kijken. Hier op het forum en elders op internet staan de nodige tips waar naar te kijken.

Bijdrager
    Sweebee

@GoeieDag: Hoeveel foto’s heb jij in iPhoto staan dan? ik heb er bijna 11.000 in staan en iphoto is gewoon echt traag. Lightroom daarin tegen heel snel (bijna 7000 foto’s).

OT: Het kan natuurlijk zijn dat je HD aan het kapot gaan is. Mag natuurlijk niet bij een laptop van 2 jaar oud, maar bij een defecte HD gebeurt het precies het zelfde (constante beachballs).

Bijdrager
    Mikah

@Sweebee hoe kan ik nagaan of het mijn HD is die aan het kapot gaan is?

Bijdrager
    Sweebee

@Mikah: Wanneer je geheugen vol is schrijft die het naar je HD. Wanneer je een SSD hebt gaat dit vele malen sneller. Dus hier haal je ook voordelen uit. Een SSD heeft niet alleen snelle schrijf/lees snelheden, maar wat vooral belangrijk is is de access time. Die is bij een SSD instant, waarbij een HD moet gaan zoeken naar bestanden.

Wanneer je dus 8gb ram hebt en je hebt op een gegeven moment toch even te weinig dan zal die misschien iets slomer worden met een SSD. Maar met een HD wordt die nog vele malen slomer omdat die gewoon veel trager is dan een SSD.

Edit: Je kunt zien of je HD aan het ‘failen’ is in schijf hulpprogramma en dan je schijf selecteren. Onderaan staat dan SMART-status. Wanneer er failing achter staat betekend dat je HD dus aan het kapot gaan is. MAAR ik heb 2 keer gehad bij iemand dat er gewoon ‘gecontroleerd’ stond maar dat de HD wel echt kapot was. (Kon bepaalde bestanden niet meer lezen/kopieren). En de HD ging toen ook tikkend geluid maken, bleef toen heel lang vast zitten.

Bijdrager
    GoeieDag

Iep, als je het over de zinnetjes betreffende iPhoto hebt, dan geef ik je gelijk.
    Maar een regelmatige/continue terugkerende standbal is zeker geen subjectieve connotatie van ‘traagheid’.

Sweebee: 18.600 foto’s, een aantal filmpjes; totaal 38 GB (iPhoto Lib in Finder: 49 GB).
    Als je met echt hele zware bestanden werkt, kan ik me voorstellen dat LR beter is; daar is het uiteindelijk voor gemaakt. Maar voor ‘gewone’ foto’s voldoet iPhoto prima. Heb je de Lib op de interne HD staan?

Bijdrager
    Sweebee

iPhoto zelf staat op de interne SSD en de library staat op de interne HD.

Bijdrager
    GoeieDag
    Mikah op 21 juni 2013

Hoe kan ik nagaan of het mijn HD is die aan het kapot gaan is?

Kijk nou eens naar de tip’s van Hendrik verder naar boven!
    En nogmaals: van even zoeken is nooit iemand dood gegaan; het is ook voor jezelf erg leerzaam.

Download ook eens Smart Utility; die geeft een prima indicatie.
    En ja, HD’s gaan kapot; zeker in een mobiel apparaat hebben ze nogal wat te verduren.

Bijdrager
    GoeieDag
    Sweebee op 21 juni 2013

iPhoto zelf staat op de interne SSD en de library staat op de interne HD.

Hmm, langzamerhand 2 topic’s door elkaar… Probeer eens met het prog en de Lib op dezelfde HD, of dat verbetering geeft.

Bijdrager
    Mikah

Zo dit is dan een bevestiging dat het niet aan mijn HD ligt?

Bijdrager
    Sweebee

Dat gaat helaas niet passen. nog 56 gb vrij en de iphoto library is 67 gb. Maargoed,

Wat ik als eerste zou doen is je pc opschonen, troep verwijderen van opstarten etc. En misschien kun je eens een cleane install op een nieuwe partitie maken. Zo kom je er gelijk achter of er echt iets fout zit in de huidige installatie, of dat je gewoon echt te weinig geheugen hebt/kapotte HD).

Edit: Ziet er goed uit, je HD moet volgens het programma goed zijn.

Bijdrager
    GoeieDag

Hmm, die HD ziet er wel goed uit.

Dan maar eens:
    – opstarten in Safe Mode en daar een tijdje in werken (zie Hendrik -maar niet gelijk herstarten dan)
    – CPU activiteit (Alle processen) in de gaten houden (zie Hendrik)
    – maak een nieuwe (dus schone) gebruiker aan; log uit op alle andere gebruikers en log in op die nieuwe gebruiker en kijk hoe het daar gaat (zie Hendrik)
    – draai de 10.8.4 combo-update maar eens

PS: nog een vraag: heb je de Safari extensie FastestTube lopen, en gebruik je Facebook? Want die combi is een volledige OS killer!

Hierna laat je weer wat van je horen…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@goeiedag
    Als de page-ins en outs elkaar gaan naderen zie je ook gelijk de schijfactiviteit omhoog lopen. En in dat geval wordt je Mac traag vanwege het swappen. De page-ins en outs zijn gewoon een goede indicator of je RAM voldoende is. Toen ik mijn post intypte stond dat venster van activiteitenweergave er nog niet anders had ik gelijk gezien dat er genoeg RAM was.

Verder heeft het geen nut om lang in safe-mode te blijven werken omdat dat niet de actuele werk situatie is. Je kunt het echter wel even doen om te testen of het OS zelf de boosdoener is.

Bijdrager
    GoeieDag

Oké, zonder plaatje wist je inderdaad niks. Toch vraag ik dan eerst altijd hoeveel het inactieve geheugen (gemiddeld) is; dat is makkelijker om eerste conclusies te trekken.

Je moet het wel ff de tijd geven in Safe Mode; want ook zijn o.a. alle inlogitems disabled. Als het nu goed werkt, weet je in ieder geval dat er een software conflict is.

Inactief
    Anoniem
    Mikah op 20 juni 2013

@ Murits Hengeveld: dit doe ik meermaals en verandert niets aan het probleem.

Misschien moet je die cache dan gewoon eens met rust laten.

Bijdrager
    Niels

Ga gelijk voor 16GB, kost zo goed als hetzelfde
    Koop een SSD, je HDD is waarschijnlijk versleten en met een SSD gaat een wereld voor je open.

Bijdrager
    GoeieDag

Oké; koop een nieuwe Mac. Probleem over en er gaat een wereld voor je open!

(Zullen we zo maar elke vraag met een Mac probleem beantwoorden?:twisted: )

Bijdrager
    defores

@Koen,

Kingston geheugen moet je nou juist nooit in een Mac gaan stoppen.
    Voor de pc markt misschien een A-Merk maar voor de Mac een van de grootte kernel panic veroorzakers.
    Regelmatig tegen gekomen dat het niks anders dan ellende geeft.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.