12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Jaimie

Upgraden écht waard of valt dat mee?

Hallo,

Momenteel werk ik als fotograaf op een Macbook Pro late 2011 i7 met 16gb ram erin. Ik heb de DVD eruit gehaald en een SSD erin gestopt. Ook de standaard HD is een SSD.

Zojuist heb ik een benchmark gedraaid en hij kwam uit op:

single core: 3080
    Multi core: 9180

Ik vind het tijd worden voor een upgrade, met name omdat ik snelle externe HD’s wil kunnen gebruiken. Nu kan ik alleen USB2 kiezen.
    Ook wil ik een beter scherm voor als ik op locatie werk. En ik heb toch het idee dat de software die ik gebruik; Capture One, Photoshop en Adobe Premiere Pro wat meer power kunnen gebruiken.

De Macbook Pro 15″ van mid 2015 zit qua benchmark op single:4100 en multi: 13000 als ik het goed heb.

De vraag die ik mijzelf stel is of de upgrade echt daadwerkelijk merkbaar gaat zijn of dat het alleen maar een mooier scherm en USB3 gaat worden?
    Ik wil niet naar de nieuwste versie Macbook Pro, het gaat mij echt om het verschil met de mid 2015 versie en mijn model.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Want ik sta op het punt om morgen de MBP aan te schaffen.

Bijdrager
    Shmoo

Een bump van ongeveer 1000 punten op de single score test is best wel veel hoor. Een jaarlijkse cycle ligt vaker maar op 300 punten verbetering.

Vergeet ook niet dat je sneller RAM krijgt en een snellere SSD in de machine + een beter scherm en betere aansluitingen waardoor je die snellere externe schijven kunt koppelen..

Kortom als je het geld hebt om hier in te investeren zou ik het zeker doen. Het is geen overbodige luxe om elke 5 jaar een nieuwe computer te kopen.

Bijdrager
    Jaimie

Thanks Shmoo,

Ik denk dat ik dan idd ervoor ga.

Bijdrager
    Soulshaker

Is de 2011 Macbook pro niet dat probleem toestel ? Vanwege de gpu.
    Of is dit enkel op het 15″ model?

Bijdrager
    Jaimie

Ja, ik heb een nieuw moederbord gekregen vorige zomer. Alles doet het perfect nu:)

Bijdrager
    SunKeeper

Je hebt natuurlijk nu wel Thunderbolt1, wat sowieso sneller is dan USB.
    Maar aan de andere kant wel weer al achterhaald sinds Thunderbolt 2/3.

En de Mid 2015 is een prima machine. Aangezien die haast nergens meer te krijgen is ook een buitenkans in dit geval. Ik zeg ook doen.

Bijdrager
    computer space

Welke heb je nu? Een 15 of een 17 inch?
    Bij de 17 maak je namelijk de paar punten geekbench ruim goed door meer werkruimte.

Bijdrager
    Jaimie

Ik heb de 15″ en net vandaag de mid 2015 15″ gekocht bij Media Markt voor 2098 euro.

Mijn oude 15″ gaat de verkoop in:)

Bijdrager
    Shmoo

Prima upgrade voor de komende 4 a 5 jaar.

Bijdrager
    Soulshaker
    Jaimie op 18 december 2016

Ja, ik heb een nieuw moederbord gekregen vorige zomer. Alles doet het perfect nu:)

Kwestie van tijd dat het probleem terugkomt .;!

Bijdrager
    SunKeeper

Dus als de wiedeweerga verkopen en niets over zeggen.:idea: Helemaal eerlijk is het niet, maar je krijgt het niet verkocht als je zegt dat ie er mee nokt binnen twee maanden.

Evengoed kan ie het ook nog drie jaar uithouden. Hangt ook af van de omgeving en hoe zwaar de volgende eigenaar de Mac gaat belasten.

Bijdrager
    Jaimie

Ik heb hem toch een jaar of 4 gehad zonder problemen. Pas op het laatst kreeg ik storingen. Sinds het nieuwe moederbord ook helemaal geen problemen meer.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.