12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    cmvb

Upgraden

Hallo allemaal!

Ik wil eerst even vertellen dat ik een oude MacBook van mijn oom heb overgenomen, alleen zit ik met een probleem.
    De software is nog aardig oud, waardoor er aardig wat dingen niet gedaan kunnen worden, daarbij bedoel ik bijvoorbeeld:
    – Google Chrome (Sommige sites pakken oude software niet meer)
    – Spotify

Ik heb gisteren veel updates gedaan en zit nu tot het einde en dat is versie 10.5.8
    Als ik Spotify en Google Chrome wil binnen halen, moet ik zeker wel een 10.6 of hoger hebben.
    Ik heb niet heel veel verstand van Apple, dus ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen, zodat ik deze laptop met plezier kan gaan gebruiken (en dat ook alles het goed).
    Ik moet dus een nieuwere versie hebben, maar ik zou totaal niet weten hoe ik dat zou moeten doen, dus aub; reageer zodra u het weet of een klein beetje kan helpen zodat ik wel weer een stapje verder kan.

Als er verder nog dingen zijn die u wilt weten, kun je dat natuurlijk altijd vragen! Vragen staan vrij!

In ieder geval alvast hartstikke bedankt voor het helpen en mee denken!

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Je kan hier Snow Leopard kopen. Van Snow Leopard kan je dan gratis door naar Mountain Lion, Mavericks of Yosemite (mits de MacBook dit ondersteunt).

Kan je ook even doorgeven welk model MacBook je precies hebt? Je kan dit doen door linkboven op het appeltje te klikken, en voor “Over deze Mac…” te kiezen. Daarna klik je op “Meer Info…”. Als je even je model identifier kan posten kunnen we kijken wat voor mogelijkheden je nog meer hebt, bijvoorbeeld de maximale hoeveelheid geheugen. Een model identifier string ziet er meestal als “MacBook4,1” uit. Die getallen geven het specifieke model aan.

Bijdrager
    cmvb

Ik zal beschrijven wat er staat, zodat het voor u ook duidelijker wordt.

Modelaanduiding: Macbook 2,1
    Processornaam: Intel Core 2 Dup
    Procssorsnelheid: 1.83 GHz
    Aantal processors: 1
    Total aantal cores: 2
    L2-cache: 2 MB
    Geheugen: 512 MB

Ik heb wel ook nog een mcintosh HD van 29 GB. Al dat in ieder geval ook geheugen is wat er in zit.
    Ik heb totaal geen idee of deze de Leopard aan kan.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Deze kan zeker wel Snow Leopard aan. Je kan maximaal upgraden naar Lion, maar dat zou ik niet doen.

Je hebt nu 512MB aan RAM. Dat is erg weinig, zeker voor Leopard. Snow Leopard vereist minimaal 2GB (en Leopard geloof ik 1GB, maar dat weet ik niet zeker). Je zult dus sowieso je RAM geheugen moeten uitbreiden. In dit model kan je volgens Apple maar 2GB stoppen, maar er wordt in het totaal 3GB herkent. Twee stickjes van 2GB kosten voor deze oude machines niet meer zoveel.

Bijdrager
    cmvb

Kunnen er niet gewone normale usb’ sticks gebruikt worden waar de software opkan? Of moet het echt van apple zijn?

Bijdrager
    cmvb

En ik zie dat je het over leopard kopen heb.
    Ik heb wel een CD van MacBook pro waar een cd bij zit, en dat is versie 10.6.3 (Toevallig Snow Leopard wat ik net even ging kijken)
    maar als ik de cd erin doe, en verder wil met installeren komt er iets naar voor en dat verdwijnt meteen, waarschijnlijk dat mijn geheugen dan te klein is?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Hoe bedoel je? Heb hebt helemaal geen USB stick nodig. Of heb je het over het RAM geheugen? Daar kunnen Macgebruikers namelijk lang over twisten. Bij de een werkt het ene merk goed, en bij de ander weer een ander merk. Ik koop meestal gewoon Mac-specifiek (maar niet van Apple, van Kingston) geheugen omdat ik liever niet met een instabiel systeem werk.

Je hebt dit type geheugen nodig: 200-pin 667MHz DDR2 SO-DIMM. Als je alleen 800MHz geheugen kan vinden kan dat ook, maar je moet niet het slomers 500MHz geheugen kopen. Voor installatieinstructies kan je of in de handleiding van de computer kijken, of hier. Je hoeft alleen even op Late 2006 te klikken.

Als het nieuwe geheugen er in zit kan je even opstarten om te kijken of alles goed werkt. Zo ja, dan steek je de nieuwe Snow Leopard DVD in de SuperDrive. Deze opent automatisch. Even dubbelklikken op “Installeer Mac OS X” en op “Herstart” klikken. Daarna gewoon de instructies op het scherm volgen.

Ik neem aan dat de DVD van die MacBook Pro zo’n grijze schijf is. Die kan je niet gebruiken om een andere Mac mee te installeren, alleen Macs van hetzelfde type als waarmee het geleverd werd. Je kan deze wel unlocken, maar dat is een hoop gepriegel. Daarnaast is het ook niet helemaal legaal om dat te doen, gezien de licentie van die schijf met de MacBook Pro verbonden is. Wil je alles legaal doen, dan zul je een nieuwe schijf moeten kopen.

Bijdrager
    cmvb

Wow, wat een gedoe zeg, allemaal wat simpeler met een Windows.
    Maar ja, het is niet de cd van deze laptop.
    Cd van deze laptop heb ik nog niet kunnen vinden, dat is wat minder.
    Dus maakt niet uit hoe of wat, maar ik moet dus een Snow Leopard kopen en nog eens een RAM geheugen…
    Alsof het niks is, maar ik bedoelde met een stick of je misschien met een usb stick daar software op kon zetten en usb stick in de laptop kon laten, maar zoals ik al begrijp uit de rest van je verhaal, is dat totaal niet mogelijk.
    Ben gewoon verplicht op cd en ram geheugen te kopen voordat ik uiteindelijk verder kan met updaten.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ja kan “ergens” een ISO van Snow Leopard downloaden en deze op een USB stick zetten en de MacBook daarvan opstarten, maar de OS X installer zal stoppen zodra deze door heeft dat je minder dan 1GB aan RAM hebt. Dat RAM is dus de eerste prioriteit. Deze laptop is al zo’n 9 jaar oud. Laptops met hetzelfde type geheugen dus ook. Kijk dus eens op Marktplaats, daar kan je vast voor €5 of zo een aantal stickjes RAM scoren.

Je kan proberen dit hele gedoe te omzeilen door target disk mode i.c.m. je MacBook Pro te gebruiken. Zet de MacBook in target disk mode (command+T indrukken tijdens het aanzetten tot er een groot Firewire logo op het scherm staat), en start de MacBook Pro op met de Snow Leopard DVD. Sluit daarna een Firewire kabel aan tussen beide computers. De MacBook heeft Firewire 400, dus misschien heb je een Firewire 800 naar 400 kabel nodig. Als je dat hebt gedaan kan je op de MacBook Pro het installatieproces voortzetten en op het schijfselectie scherm de interne HD van de MacBook kiezen. Of je daar blij van gaat worden is een andere vraag, 512MB is namelijk niet bepaalt riant, zeker als je gaat webbrowsen.

Bijdrager
    Wauters

Surfen met 512 Mb geheugen is niet meer van deze tijd.

Bijdrager
    Brombeer

Als we het bij computers over geheugen hebben, bedoelen we werkgeheugen: RAM, en dat zijn meestal groene latjes met zwarte blokjes(chips) erop en aan een kant een rij contacten. Beschouw het als een bureauwerkvlak waar je iets op doet.
    Een USB-stick is een opslagmedium, een kastje waar je dingen in kunt opslaan, maar als je er iets mee wilt doen, moet je het er eerst uithalen. SD-kaartjes die abusievelijk wel eens geheugenkaartjes worden genoemd, onthouden niets, ze slaan alleen maar op.

Je hebt in zo’n MacBook2,1 geheugen van het type 200-pin PC2-5300 (667MHz) DDR2 SO-DIMM nodig.
    Zoek hier even een reep je van 1 GB en een van 2 GB (of een setje van2x2GB) uit.
    Enige waar je bij dat lijstje op moet letten is dat je geen ValueRAM neemt. Maar de Kingston KTA (Kingston Tested for Apple) reepjes van 1 en 2 GB zijn toevallig wel lekker goedkoop (€15,- en €28,- en allebei ook nog bij dezelfde webshop, dat scheelt).

Qua webbrowsen kun je eens kijken naar (oudere versies van) Camino, FireFox, Opera of Sleipnir.
    Verder de tip van Waffle.

Vraag die oom naar de twee grijze DVD’s (en de infrarood-remote) die erbij geleverd zijn.

Bijdrager
    TheBigZ
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.