30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)
  • Q:
    Bijdrager
    Blixa

Upgrade naar Snow Leopard

Ik heb het lang uitgesteld omdat ik het niet nodig vond, maar ik wil graag de App Store gaan gebruiken en aangezien daar Snow Leopard voor nodig is, ben ik van plan vandaag een upgrade uit te voeren. Voor de zekerheid heb ik mijn belangrijke bestanden even gekopieerd en ergens anders gestald. Is er nog iets anders waar ik aan zou moeten denken bij een upgrade?

Bijdrager
    Ezri Dax

Eventuele installatie codes van geinstalleerde programma’s, heb je die bij de hand?

Bijdrager
    Blixa

Pfoe, zoals serial-codes bij Office en dergelijke?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Aangenomen dat je met “upgrade” bedoelt: over de bestaande Leopard heen installeren (en dus niet eerst de harde schijf leegmaken en dan pas installeren) denk ik niet dat je iets anders hoeft te doen. Ik ben nog nooit problemen tegengekomen bij het upgraden van een versie van OS X naar een latere: alles bleef gewoon keurig werken na de upgrade.

Bijdrager
    tinus_omt

Het enige probleem dat ik ken kun je tegenkomen als je een oude versie van Unsantiy App Enhancer hebt geinstalleerd. Verder kun je er na de aanschaf ineens achterkomen dat je een PPC machine hebt en daar draait Snow Leopard niet op.

Bijdrager
    Oppie
    Blixa op 10 januari 2011

Voor de zekerheid heb ik mijn belangrijke bestanden even gekopieerd en ergens anders gestald.

Hoezo? Dat moet je ALTIJD hebben, voor de zekerheid!!!

Je kunt SL gewoon installeren met de standaard install; alles (bestanden, programma’s, instellingen) blijft behouden.

Bijdrager
    Ezri Dax
    Blixa op 10 januari 2011

Pfoe, zoals serial-codes bij Office en dergelijke?

Inderdaad, ik had mijn PowerMac G5 geüpgraded van Tiger naar Leopard, dus over Tiger heen. Startte daarna Logic op en die vroeg onmiddelijk om een key. Tja waar had ik dat ding ook alweer liggen.

Bijdrager
    Oppie

Volgens mij is dat bij de upgrade naar SL wel goed geregeld.

Bijdrager
    Blixa
    Jakko op 10 januari 2011

Aangenomen dat je met “upgrade” bedoelt: over de bestaande Leopard heen installeren (en dus niet eerst de harde schijf leegmaken en dan pas installeren) denk ik niet dat je iets anders hoeft te doen. Ik ben nog nooit problemen tegengekomen bij het upgraden van een versie van OS X naar een latere: alles bleef gewoon keurig werken na de upgrade.

Met een upgrade bedoel ik inderdaad over Leopard heen installeren. Fijn om te horen dat alles bij het oude bleef.

tinus_omt op 10 januari 2011

Het enige probleem dat ik ken kun je tegenkomen als je een oude versie van Unsantiy App Enhancer hebt geinstalleerd. Verder kun je er na de aanschaf ineens achterkomen dat je een PPC machine hebt en daar draait Snow Leopard niet op.

Het is een intel Mac en dat Unsanity App Enhancer heb ik nog nooit van gehoord.

Oppie op 10 januari 2011

Hoezo? Dat moet je ALTIJD hebben, voor de zekerheid!!!

Je kunt SL gewoon installeren met de standaard install; alles (bestanden, programma\’s, instellingen) blijft behouden.

Altijd, altijd is een groot woord. Eén keer in de week maak een back-up van mijn bestanden van de universiteit en zoveel hoeven we niet te doen, dus dat is meer dan genoeg. Nu heb ik toch wat meer bestanden meegenomen die ook al op een andere computer staan maar die graag wat meer bij de hand wil hebben.

MadDonna op 10 januari 2011

Inderdaad, ik had mijn PowerMac G5 geüpgraded van Tiger naar Leopard, dus over Tiger heen. Startte daarna Logic op en die vroeg onmiddelijk om een key. Tja waar had ik dat ding ook alweer liggen.

Lijkt me zeer irritant, maar zoals Oppie al zegt, waarschijnlijk niet nodig!

Dank voor jullie antwoorden.

Bijdrager
    fatboysmart

Persoonlijk laat ik altijd even schijfhulpprogramma lopen voordat ik een update doe. Zowel een disk check (en een repair mocht dat nodig zijn) als een permissie fix.

Na de installatie doe ik dan nog een keer een permissie fix, en daar worden altijd dingen gerepareerd (meestal Java gerelateerd).

Moderator
    unSOUND
    Blixa op 10 januari 2011
    Jakko op 10 januari 2011

Altijd, altijd is een groot woord. Eén keer in de week maak een back-up van mijn bestanden van de universiteit en zoveel hoeven we niet te doen, dus dat is meer dan genoeg.

Dus jij hebt geen foto’s, muziek of andere privé-documenten staan die je zou missen als jouw Mac NU de geest gaf ?

Bijdrager
    Oppie

Precies unSOUND, dat is wat ik ook dacht.
    Alleen was het niet Jakko die dat zei -want die zou dat nooit zeggen, maar TS Blixa.

Bijdrager
    Blixa

Inderdaad unSOUND, maar ik heb weinig tot niets op mijn iMac staan wat ik moet behouden. Alleen mijn documenten van de universiteit en wat losse ‘flodders’ hier en daar. Muziek heb ik op cd in de kast staan, foto’s heb ik grotendeels ook op een andere computer staan en waarom zou ik brieven van jaren geleden nog extra moeten kopiëren? Fijn dat ze er nog op staan, maar het moeten hebben is een groot woord. Overigens was Snow Leopard zowel bij de Dixons in de V&D als bij de Xando uitverkocht. Ook op het internet is hij slechts schaars te vinden. Bol.com heeft alleen het Family Pack nog en de Apple store vraagt 8 euro verzendkosten. Ergens anders nog te proberen? Anders wordt het eind van e week maar naar de Xando.

Bijdrager
    Pieterr

Ja, met het uitbrengen van de Mac App Store doet Apple weer een aardige poging om iedereen die nog op Leopard zit (en een Intel Mac heeft) over te krijgen naar Snow Leopard. :crazy:

Bijdrager
    Blixa

Dat dacht ik dus ook al, een meisje voor me in de rij vroeg er ook naar.

Bijdrager
    Edwin

Ik zou sowieso beginnen om naast de Time Machine backup nog een externe bootable backup van Leopard achter de hand te houden. Gebruik hiervoor Carbon Copy Cloner of SuperDuper!

Doe ik ‘straks’ ook weer met de Lion upgrade…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Oppie op 10 januari 2011

Alleen was het niet Jakko die dat zei -want die zou dat nooit zeggen

Bij gebrek aan een universiteit waar ik op zit zal ik dat zeker niet snel zeggen, nee;)

Bijdrager
    Blixa
    Biker op 10 januari 2011

Ik zou sowieso beginnen om naast de Time Machine backup nog een externe bootable backup van Leopard achter de hand te houden. Gebruik hiervoor Carbon Copy Cloner of SuperDuper!

Waarom? Aangezien ik geen externe harde schijf heb, gebruik ik Time Machine niet.

Bijdrager
    Pieterr

Zes tientjes. Een data-recovery programma kost meer.

Moderator
    unSOUND
    Blixa op 10 januari 2011

Waarom? Aangezien ik geen externe harde schijf heb, gebruik ik Time Machine niet.

Als een machine je werkpaard is, wil je ook ten alle tijden kunnen werken. Een Bootable kloon zorgt er voor dat als je interne systeem om wat voor reden dan ook ( mislukte update, crash, wat dan ook ) niet meer werkt, ben je met een kloon binnen 2 minuten weer aan de slag.

Bijdrager
    Blixa

Ik zal er eens over na gaan denken. Bedankt voor de informatie.

Bijdrager
    Blixa

Zonet de upgrade uitgevoerd. Het ziet er naar uit dat alles is meegekomen. Ik kan er verder niet zoveel over zeggen, maar het meest opmerkelijke vond ik dat de vrije ruimte van de harde schijf van 392Gb naar 436Gb is gegaan. Mij hoor je niet klagen.

Bijdrager
    Ezri Dax
    Blixa op 11 januari 2011

Zonet de upgrade uitgevoerd. Het ziet er naar uit dat alles is meegekomen. Ik kan er verder niet zoveel over zeggen, maar het meest opmerkelijke vond ik dat de vrije ruimte van de harde schijf van 392Gb naar 436Gb is gegaan. Mij hoor je niet klagen.

Heeft geloof ik met de ondersteuning van de power pc te maken. Die is uit Snow Leopard verdwenen.

Bijdrager
    Blixa

Ik dacht dat dat slechts om zeven Gb ging. Maar goed.

Bijdrager
    Oppie

44 gig erbij… Ja, da’s vreemd. Misschien een volgelopen cache die nu dus weg is, of zo…

Bijdrager
    Vinhelper

Het heeft er ook mee te maken hoe de ruimte berekend wordt. Iets met linair en binair, ik weet het niet precies uit mijn hoofd.

In ieder geval, zag je eerst nog 7% minder dan in de werkelijkheid, nu zie je de ‘echte’ getallen.

Bijdrager
    Gauloises

Ook ik heb om dezelfde reden SL aangeschaft, even naar gekeken maar nog niet geinstalleerd.
    Wat mij opvalt dat je niet langer de keuze krijgt om het bestaande systeem (10.5.8) bij te werken?

Bijdrager
    Vinhelper

Nee, dat komt omdat er automatisch een Archiveer&Instaleer wordt uitgevoerd als je Snow Leopard installeert.

Een clean install kan je dan alleen doen als je de harde schijf wist voor de installatie met Schijfhulpprogramma vanaf de DVD.

Bijdrager
    Oppie

In feite is het dus een verbeterde versie van ‘bijwerken’.

Moderator
    unSOUND
    Blixa op 11 januari 2011

Ik dacht dat dat slechts om zeven Gb ging. Maar goed.

Nog niet eens… Eerder 2 a 3 GB.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.