8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Kareld

Upgrade naar macbook pro voor fcpx?

Hey,

Momenteel gebruik ik een iMac late 2013 21,5 inch basis model. 8gb ram, intel iris pro.

Final cut pro draait er goed op, tijdens het exporteren glitcht het scherm (redelijk) wat, de laatste tijd duurt het exporteren ook langer en langer. Ik maak ook proxies (wat soms tijdverlies is…). Zelden melding ram geheugen vol.

Op zich lukt het nog goed om ermee te editen.

Nu kan ik een macbook pro late 2013 15 inch 16gb ram 2 grafische kaarten krijgen. Zou dit een verbetering zijn t.o.v. de iMac? Heb thuis wel extra monitor liggen om erop aan te sluiten.

Groeten Karel

Bijdrager
    Shmoo

Wat is dat nou voor een vraag?

Natuurlijk is dat een vette upgrade en waarschijnlijk zelfs VEEL te VEEL upgrade voor wat jij nodig hebt als je altijd op een Intel Iris chipje hebt kunnen werken. Al zou je de een 13″ MacBook Pro kopen dan is dat technisch gezien nog een leuke upgrade op wat je nu hebt. Ik zeg niet dat je dat moet doen want ik heb geen idee of je morgen ineens wel vette 4K films wilt gaan editen en weet ik veel wat voor toeters en bellen.

Bijdrager
    Kareld

We beginnen meer en meer 4K films te doen, dus dan toch de moeite om te upgraden? (aangezien ik de macbook gratis krijg..)

Bijdrager
    Afroman

<p class=”cite”>Shmoo op 13 juli 2018 om 12:11</p>
    Wat is dat nou voor een vraag?

Natuurlijk is dat een vette upgrade en waarschijnlijk zelfs VEEL te VEEL upgrade voor wat jij nodig hebt als je altijd op een Intel Iris chipje hebt kunnen werken. Al zou je de een 13″ MacBook Pro kopen dan is dat technisch gezien nog een leuke upgrade op wat je nu hebt. Ik zeg niet dat je dat moet doen want ik heb geen idee of je morgen ineens wel vette 4K films wilt gaan editen en weet ik veel wat voor toeters en bellen.

Ik word zo ziek van dit soort conservatieve gedachtes. Daarnaast weet je helemaal niet wat de TS aan het maken is.

Ik begon met Photoshoppen en editten op een MacBook white uit 2007. Grafisch was het geen drol waard. Maar voor mij was het prima. Later overgestapt naar andere Macs die meer konden (en ook meer rekenkracht hadden) en daardoor was ik gewoonweg niet meer beperkt in mijn creativiteit. Als je elke keer maar net genoeg neemt wat je op dit moment nodig hebt blijf je altijd beperkt en kom je maar stapgewijs vooruit. Nu ik een 15 Inch MacBook Pro heb en de dikste iMac gaat alles 20 keer soepeler en is het ook gewoon leuk om dingen te maken. Zeker met video wil je echt niet bezuinigen. FCPX gebruikt echt alles van je computer.

@TS

Ik zou kijken voor hoeveel geld je die MacBook pro over kunt nemen. Want misschien is het wel de moeite waard om een geheel nieuwe te kopen. Je gaat er sowieso wel op vooruit, maar voor hoe lang nog is de vraag. Het is immers een computer uit 2013. (die overigens nog prima mee kan en ook nog 4K kan editten en dergelijke).

Moderator
    Night

@TS: FCPX staat erom bekend dat het erg geheugen-hongerig is. Als je geen problemen met geheugentekort hebt zou je ook kunnen overwegen om je iMac te verwennen met een SSD als je die nog niet hebt. Samen met een frisse installatie moet je dan makkelijk een tijd vooruit kunnen.

Bijdrager
    Hansi2124

<p class=”cite”>Kareld op 13 juli 2018 om 12:13</p>
    (aangezien ik de macbook gratis krijg..)

Ik zie het probleem niet. Je verliest er €0 op als je het uitprobeert. Gewoon aannemen dus.

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden geleden door  Hansi2124.

Bijdrager
    Shmoo

Precies dan moet je niet eens nadenken en meteen bestellen. Het is ook niet alsof er veel keus naast die 15” is wanneer het nog beter zou moeten zijn.

Moderator
    Night

oh… krijgen….!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.