18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Smitty2017

Upgrade Macbook Pro 2009 of Nieuwe MacBook Air?

Goedenavond,

Zit hier even in dubio, we hebben een macbook pro 15 inch uit 2009 die nog prima in orde is alleen een beetje traag is geworden.
    Nu geeft hij al flink lang zijn werk gedaan en dacht ik om een nieuwe air te kopen van 13.3 inch.

Maar nu lees ik dat een upgrade naar ssd en extra geheugen ook gedaan word.

Zijn er goede ervaringen met zo’ n upgrade of is dat niet echt de moeite waard?
    Zo ja, welk type ssd en geheugen moet ik dan aanschaffen?

/uploads/community/422a6f87c3382c6a037d90586579e8f2a9fc540e_95345.png

Hoor het graag even wat de ervaringen zijn.

Thnx,

Roy

Bijdrager
    Smitty2017

Zie dat de afbeelding met de specs niet goed is overgekomen:

Modelnaam: MacBook Pro
    Modelaanduiding: MacBookPro5,4
    Processornaam: Intel Core 2 Duo
    Processorsnelheid: 2,53 GHz
    Aantal processors: 1
    Totale aantal cores: 2
    L2-cache: 3 MB
    Geheugen: 4 GB
    Bussnelheid: 1,07 GHz
    Beschikbaar: 34,79 GB (34.789.154.816 bytes)
    Capaciteit: 249,2 GB (249.199.591.424 bytes)

Bijdrager
    digilb

MacBook Air is (hoewel nieuw) toch eigenlijk ook end-of-life.
    Het is prima mogelijk om in de MacBook Pro een RAM-upgrade te doen en een SSD te plaatsen.
    Zie https://support.apple.com/en-us/HT201165 voor de uitleg hoe je dit zelf kunt doen (of laten doen, dat lukt natuurlijk ook).
    Kosten zijn, afhankelijk van wat je precies kiest: 60-100 euro voor RAM, 80-200 euro voor SSD, en evt. arbeidskosten.

Bijdrager
    digilb

Volgens http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-2-duo-2.53-aluminum-15-mid-2009-sd-unibody-specs.html kan er maximaal 8GB RAM in, dus een verdubbeling.

Voor RAM kun je kijken bij Kingston, Crucial of Corsair, bijvoorbeeld:
    https://tweakers.net/pricewatch/284657/corsair-cmsa8gx3m2a1066c7.html

Voor SSD kun je kijken naar bijv. de Crucial MX300 van 275GB (of meer, mocht je daar behoefte aan hebben):
    https://tweakers.net/pricewatch/525471/crucial-mx300-2-komma-5-inch-275gb.html

Als je zelf de schroevendraaier ter hand neemt, ben je dus voor 150 euro klaar.

Bijdrager
    Shmoo

Air – altijd voor de MacBook Air kiezen in dit geval. Het is misschien niet de nieuwste computer maar nog steeds een nieuwe computer met zeer acceptabele specs.

Bijdrager
    fixar

De MacBook Air rent echt rondjes om die 2009 ic2d macbook heen en gaat ook langer mee dan een eventueel gepimpte 2009 MacBook Pro.
    (maar je gaat er natuurlijk niet sneller van typen)

De MBP kun je misschien nog iemand anders blij mee maken, of via marktplaats verkopen om wat extra budget te regelen.

Bijdrager
    digilb

Blijft dus de vraag : wat wil je met de computer gaan doen? Is dit jou 150 euro waard, of (+/-) 1000?

Bijdrager
    TheBigZ
    Smitty2017 op 05 mei 2017

We hebben een macbook pro 15 inch uit 2009 die nog prima in orde is alleen een beetje traag is geworden. Nu geeft hij al flink lang zijn werk gedaan en dacht ik om een nieuwe air te kopen van 13.3 inch.

Waar gebruik je de MBP voor?
    Met wat extra geheugen en een SSD kun je er inderdaad nog een tijdje mee vooruit.

Een nieuwe 13″ MacBook Air is twee keer zo snel als jouw huidige 15″ MacBook Pro.

Bijdrager
    Hermanko

Het nadeel van de MacBookAir is alleen het matige beeldscherm, verder nog steeds een fijne Mac.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik zie ook wel eens voorkomen dat mensen zo’n oude Mac blijven gebruiken tot hij ermee stopt om vervolgens een iPad te nemen. Meestal wordt een trage Mac toch niet meer voor spannende dingen gebruikt. Dat zie ik hier thuis ook wel gebeuren.

Natuurlijk hoeft dat voor jouw niet een mogelijkheid te zijn, maar vanuit de gedachte dat er niet veel meer van vereist wordt is een MacBook Air geen slechte aankoop. Ik zou wel ergens korting zoeken, want hij is de nieuwprijs uit 2015 niet helemaal meer waard.

Normaal zou ik een 12″ MacBook of MacBook Pro 13″ zonder Touch Bar aanraden, maar dat is in dit geval een stapje te ver denk ik.

Bijdrager
    Smitty2017

Dank voor de reacties, geeft me al wel meer richting voor de keuze.

We gebruiken de MBP enkel thuis voor internet/office taken. Heel soms draai ik photoshop.

Verschil tussen E200 voor een upgrade en E1400 voor een Air met 256GB is nogal fors.

Als ik met een upgrade twee jaar door kan vind ik voorlopig prima.

Bijdrager
    Shmoo

Feit is wel dat de TS op dit moment nog een keuze heeft om voor pak ‘m beet 1000,- een MacBook Air te kopen. <— een nieuwe fatsoenlijke computer met garantie.

Over twee jaar is die optie er hoogstwaarschijnlijk niet meer omdat dan alle Air’s uitverkocht zijn en niet meer gemaakt. Ik zie het namelijk ook niet gebeuren dat Apple binnen nu en twee jaar de 12″ Retina MacBook van 1450,- zal afprijzen naar 1000,-. Als de Retina MacBook over twee jaar 1299,- kost dan mag er je tijdens het afrekenen een mooie rode strik om laten doen.

Bijdrager
    Smitty2017

@Shmoo: Dan ben ik wel even benieuwd waar je een Air met 256GB voor 1000,- kan kopen.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Sowieso eerst SSD erin, gewoon zelf doen! Scheelt de wereld.
    Zonder SSD is zo’n ouwe Pro niet vooruit te branden en totaal onwerkbaar.
    Met SSD is -ie meestal meteen weer prima.
    Kan je altijd daarna nog goed verkopen!

Bijdrager
    Shmoo
    Smitty2017 op 06 mei 2017

@Shmoo: Dan ben ik wel even benieuwd waar je een Air met 256GB voor 1000,- kan kopen.

Ik ging uit van instap computers.

Nee in dit geval, als er geen/amper budget is moet je gewoon upgraden, nog twee jaar uitzingen en hopen dat deze laptop niet stuk gaat. Feit is wel dat je dan op termijn duurder uit bent. Nu krijg je waarschijnlijk nog 150,- voor die oude computer. Dat geld kun je investeren in je nieuwe computer. Over twee jaar krijg je er geen 50,- meer voor en dat is inc. de 200,- aan onderdelen die je er nu in gaat stoppen. Dat ben je dan ook kwijt.

Bijdrager
    TheBigZ
    Shmoo op 06 mei 2017

Feit is wel dat je dan op termijn duurder uit bent.

Flauwekul natuurlijk. Voor €70 geheugen en €100 SSD (zie links digilb) is de TS minimaal twee jaar onder de pannen met een voor zijn werkzaamheden prima functionerende MacBook Pro.

Bijdrager
    Shmoo

Als je de richtlijn op 2 jaar zet en daarna met computerpensioen gaat is dat zeker een mooie deal en het proberen waard.

Bijdrager
    TandMac

Nieuwe SSD er instoppen + evt wat extra geheugen.
    bevalt je het niet, kan je ‘m alsnog voor een goede prijs door verkopen.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.