9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Swizz

Upgrade Mac Mini HDD of SSD

Mijn Mac Mini (late 2009) wordt traag en voller.
    Naast een upgrade naar 8gb intern, wil ik ook een grotere HD inbouwen.
    Voor het grote opslaggebeuren heb ik een externe schijf.

Nu zit ik te dubben of ik een 7200rpm HDD (750gb WD Scorpio Black of Seagate Momentus XT) zal nemen of wellicht een SSD (Crucial M4 128gb)?
    Ik kan dan de opticaldrive eruit halen (gebruik ik niet) en vervangen voor mijn huidige 320gb HDD. Met de externe ernaast voldoende ruimte.

Iemand ervaring met een SSD in een Mini?
    Heb hier en daar wat gelezen, maar het schijnt dat je zo’n SSD bij installeren eerst optimaal moet afstellen voor beste prestaties.
    Of is dat overdreven? Gewoon kopen, inbouwen en OSX installeren?

Als een SDD geen problemen geeft dan klinkt de snelle opstart en accestijd wel erg leuk.

Hoor graag.

Bijdrager
    cerberusss

Ik heb een SSD schijfje in m’n MacBook Pro ingebouwd, en zoals je suggereerde, de originele harddisk op de plek van de optical drive gezet.

Werkt prima, en ik kan je garanderen dat het echt een aanzienlijke versnelling oplevert. Opstarten van applicaties is bijvoorbeeld vrijwel direct, zonder vertraging. Teruggaan naar een gewone drive zal stroperig voelen:-)

Het is tegenwoordig inderdaad gewoon kopen, inbouwen en OSX installeren.

Bijdrager
    Swizz

Dan maakt het niet uit dat ik een Mac Mini heb (overigens niet late 2009, maar early, de 3,1 versie)?

Bijdrager
    cerberusss

Nah, ik denk het niet. Ik zou het gewoon proberen; haal een SSD schijfje bij MyCom en als het niet lukt, terugbrengen. Ik heb het ook met een mid-2009 Macbook White gedaan — werkte prima.

Bijdrager
    Artell

Heb hier en daar wat gelezen, maar het schijnt dat je zo’n SSD bij installeren eerst optimaal moet afstellen voor beste prestaties

Dat is inderdaad wat overdreven. Gewoon aanschaffen, inbouwen en gaan. Wel een waarschuwing; je zult nooit meer terug willen en elke andere pc/mac in huis zal stroperig aanvoelen… :innocent:

Bijdrager
    Mr Macintosh

Nee in principe hoeft je niks af te stellen. Het is immers geen Windows. Dat betekent niet dat er enkele tips zijn: SSD TIPS. (Tip 2 en 3 lijken me overbodig.) Crucial M4 is een super SSD! Maar als je voor de 128GB versie gaat, kun je ook de Samsung 830 serie pakken, die is nog iets sneller. Maar als je beide schijven blijft gebruiken, kun je ook voor een 64GB model kijken.

Moderator
    unSOUND

Bedenk je wel dat als je de grote opslag extern gaat doen, dat allemaal trager gaat dan vanaf intern, en je netto dus weinig winst overhoudt, EN geen backup schijf hebt omdat het alleen extern staat.

Ja, het is leuk dat software op een SSD maar 1 keer stuitert bij het opstarten, maar als je een Mac gebruikt zoals het hoort sluit je die niet af, en is de winst dus een paar seconden op een week of maand… Ik heb lekker gekozen voor een forse 1 TB schijf, kostte hetzelfde als een veel kleinere SSD.

Bijdrager
    makasa

ik heb een ocz vertex-3 128 gb. Snel en het voelt aan als toen ik mijn 2007 mbp kocht. Geen spijt van. Data gooi ik op een externe schijf.

Bijdrager
    iep

Een ssd hoef je niet af te stellen. Die behandel je net zo als een hdd waarna je er veel plezier van kunt beleven. Wat je moet doen is iets wat je zelf moet bepalen. De aanschafsprijs zegt niet veel: een hdd is goedkoper wanneer je het op capaciteit gaat vergelijken en een ssd juist weer goedkoper wanneer je op snelheid gaat vergelijken. Je kunt ook de combinatie nemen middels een ssd en een hdd of meer een compromis sluiten in de vorm van een Seagate Momentus XT. Het zal allemaal wel wat sneller zijn dan je nu hebt maar er zijn verschillen onderling. Als iets als iops van groot belang is zit je al heel snel aan een ssd vast. De rest komt daar gewoon niet bij in de buurt. Dataopslag op een NAS is tegenwoordig ook helemaal in, misschien ook nog een optie (heb je het wel centraal). Wellicht dat het helpt als je kunt vertellen wat die Lion Server zoal doet. Doet ie iets met database, fileserver?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.