21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    jeroen.p

Upgrade High Sierra loopt vast

Vandaag heb ik geprobeerd mijn macbook pro uit 2010 te upgraden naar High Sierra. Niet zonder problemen helaas. Na meerdere reboots krijg ik een scherm met daarop de mededeling dat het OS niet geinstalleerd kan worden op de computer. Ook het opstarten in recovery mode geeft geen uitkomst, ik krijg een foutcode -3403D. Heeft iemand een idee of de boel nog te redden is? Ik wil binnenkort een nieuwe macbook pro aanschaffen, maar zou heel graag het event in juni even afwachten…

Moderator
    Night

Zo te zien een probleem met je disk.

Ga in Recovery Mode naar Terminal en typ het volgende commando:

diskutil repairdisk disk0

Daarna controleren of alles OK is met het volgende commando:

diskutil verifydisk disk0

Als niet alles een OK geeft, eerste commando nogmaals uitvoeren.
    Zorg dat je verder niets aan je laptop hebt hangen qua disks.

Bijdrager
    jeroen.p

Dankjewel Night! Ik heb het net geprobeerd, de resultaten lijken allemaal OK, maar wederom loopt de installatie vast… heel vreemd. Zou het helpen een bootable usb stick te maken? Is dit uberhaupt mogelijk vanuit de recovery mode? Ik opper maar wat hoor, weet er helaas te weinig af.

Moderator
    Night

Je zou het kunnen proberen. Volgens mij moet je dan eerst via Recovery Mode de stick wissen en daarop MacOS installeren en dan pas de installer downloaden. Daar heb je dus wel genoeg ruimte voor nodig.

Om dan dus een USB stick met installer te maken heb je dus een tweede USB stick nodig (dus ook 2 beschikbare USB poorten). Je kan desgewenst de eerste stap ook op een externe harddisk uitvoeren, als je die nog 1 over hebt.

Meer info:

https://support.apple.com/nl-nl/ht201372

Volgens deze video is het wel mogelijk:

Bijdrager
    jeroen.p

Wat een geweldige hulp, veel dank! Ik ga kijken of me dit gaat lukken. Denk je dat dit de enige optie is? Andere dingen die ik kan proberen? Of heeft het zin om langs een Apple store/genius bar te gaan?

Bijdrager
    GoeieDag

Val je hier niet onder:

• error -34 dskFulErr: disk full 

Bijdrager
    koen

Die foutmelding al eens gegoogeld? En heb je de Apple Diagnostics al geprobeerd zoals wordt aangeraden in dat screenshot?

Moderator
    Night

Mochten de standaard troubleshoot stappen niets zinnigs opleveren (daaronder valt ook de door @koen gesuggereerde AHT/Diagnostics) en het lukt je óók niet om  vanaf een USB stick een vers systeem op je laptop te krijgen (dus na het wissen van de interne disk), dan kan een bezoekje Genius Bar inderdaad nooit kwaad. Maar ik zou eerst zelf alle opties uitproberen.

Vaak willen problemen die optreden bij een upgrade zich niet voordoen bij een verse, kale installatie. En je backup kan je later altijd nog terugzetten.

Bijdrager
    jeroen.p

@goeiedag Nee, inmiddels heb ik de schijf gewist en het probleem blijft.

@koen De foutmelding kom ik al googelend niet tegen! Wanneer ik Apple Diagnostics wil starten krijg ik het scherm zoals je ziet in het 2e screenshot…

@night Dank, dan ga ik die paar dingen nog uitproberen, en anders maar een nieuwe kopen (en hopen dst het event niets nieuws presenteerd :/ )

Bijdrager
    Shmoo

Als je toch al van plan bent om over twee of drie maanden een nieuwe MacBook te kopen dan zou ik niet meer zoveel tijd in dit soort zaken steken.

De kans is namelijk best wel groot, gezien de leeftijd van de machine, dat je HD stuk/versleten is en dat het daarom niet werkt.

Bijdrager
    jeroen.p

Dat is zeker zo, Shmoo, het enige is dat de kans wel erg groot is dat er een flinke update aan zit te komen voor de macbook pro… Of is die update mogelijk zo minimaal dat ik daar niet zo veel waarde aan moet hechten?

Bijdrager
    Shmoo

Sjaakie, als jij vandaag een nieuwe MacBook Pro koopt bij Apple dan is die machine ongeveer 2 duuzend keer beter dan jouw huidige machine op dit moment. Elke MacBook Pro die ze over twee maanden, mogelijk lanceren, zal dus minstens 2 duuzend –en beetje– beter zijn dan wat je nu hebt. 😊

in kwaliteit of performance gaat het echt niet zitten in dit geval. Het is meer een logische gedachte om even te wachten zodat je meteen het nieuwste model koopt. Mochten ze überhaupt nieuwe modellen uitbrengen dan zal het waarschijnlijk een kleine specs upgrade + prijsverlaging zijn.

Bijdrager
    GoeieDag

jeroen.p op 22 april 2018 om 10:56
    Nee, inmiddels heb ik de schijf gewist en het probleem blijft.

Hoe? Vanuit de Recovery>Schijfhulpprogramma?

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>jeroen.p op 22 april 2018 om 10:56</p>
    @koen De foutmelding kom ik al googelend niet tegen! Wanneer ik Apple Diagnostics wil starten krijg ik het scherm zoals je ziet in het 2e screenshot…

Hoe googel jij dan? 🤔

Bijdrager
    iMad

Heb je je MacBook aangesloten op het netwerk of probeer jet het via Wifi te installeren?

Bijdrager
    penseel

Of hardeschijf vervangen door een ssd schijf.

Moderator
    Night

Toch een paar belangrijke vragen (ook al bestaat toeval, waardoor een disk-falen preciés tegelijkertijd met een upgrade zou kunnen samenvallen):

• Functioneerde je laptop helemaal naar behoren vóórdat je met de upgrade begon? Ook geen problemen met je TimeMachine backup of andere vormen van backup, waarbij de schijf intensief gelezen moet worden? Of wilde je High Sierra installeren omdat je dacht hiermee van één of meerdere problemen af te kunnen zijn?
    • Wat voor een disk zit er in je laptop? een HDD of een SSD?

Bij een HDD kan het voorkomen dat de partitie-informatie en/of directoryindeling beschadigd raakt bij een ongelukkig afgebroken installatie of mislukte formattering. Alleen de hoofdpartitie wissen helpt dan niet. Ze zult dan echt de héle disk opnieuw moeten formatteren zodat alle partities zoals de Recovery- en EFI-partities ook weg zijn. En dat kan weer alleen als je een andere schijf hebt, waarvan je kan opstarten. (Dat is in mijn geval de reden dat ik naast een TM backup ook een daily bootable clone heb van mijn systeem).

En – zoals hierboven gesuggereerd – de HDD vervangen door een SSD? Altijd verstandig: je machine zal weer als nieuw aanvoelen en een stuk sneller zijn, waardoor je je plannen een nieuwe MBP te kopen rustig een stuk naar de toekomst kan schuiven. En voor ca. € 250,- excl. montage een stuk goedkoper dan een nieuwe laptop.

Overigens zijn er op de Apple Support pagina’s genoeg verhalen te vinden van mensen bij wie het pas bij de 5e(!) poging lukte HS geïnstalleerd te krijgen na een variëteit aan foutmeldingen. Overigens komt de 3404D fout vaker voor bij mensen die proberen de update te doen via WIFI dan via een fysieke installer. En dat is weer makkelijk te controleren: Start de AHT op met de toetscombinatie ‘⌘D’ in plaats van alleen ‘D’. Dat forceert je Mac om de AHT via Wifi uit te voeren en zal dan met hetzelfde probleem geconfronteerd worden.

Bijdrager
    Geldersscheepje

Moderator
    Night

Precies. En dat is dus de reden dat we een defecte disk, hoe toevallig ook, willen uitsluiten.
    Probeer eerst de installatie (een aantal maal) via een bedrade internet verbinding, maar het liefst vanaf een fysieke installer uit te voeren.

Bijdrager
    jeroen.p

Ik ben met jullie tips aan de slag gegaan, maar niet echt tot een oplossing gekomen. Het is een oude laptop en ik denk dat ik er geen tijd meer in ga steken, dan maar wat eerder een nieuwe kopen. Iedereen enorm bedankt voor het meedenken!

Moderator
    Night

Jammer, het zou mij juist een uitdaging lijken, vooral nu er weer slechter weer op komst is;-)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.