22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Xcode

Upgrade-ability nieuwe Mac Pro

Beste OMT’ers,

Er staat hier een Mac Pro uit november 2006 (eerste generatie), die na bijna 8 jaar trouwe dienst nu toch echt tekenen van ouderdom begint te vertonen. Om te beginnen draaien de huidige versies van OSX en Final Cut Pro er niet op en begint meersporig HD wat vervelende rendertijden met zich mee te brengen. Door de jaren heen is er meer interne schijfruimte bijgeplaatst, meer werkgeheugen en een paar jaar geleden ook een andere videokaart.

Nu is de Mac Pro dus aan vervanging toe en is de vraag: welke moet er komen? Er hoeft nog niet in 4K gemonteerd te worden, maar over een aantal jaar zou dat best een nieuwe standaard kunnen zijn. Aangezien het prijsverschil (€ 1.000) tussen de twee standaard modellen fors is, zou het fijn zijn als het basismodel gekocht kan worden.

Wat betreft upgrade-ability is het een en ander nog onduidelijk, maar volgens mij zit het zo in elkaar:
    – processor is achteraf makkelijk te vervangen voor een nieuwere
    – werkgeheugen is achteraf ook bij te plaatsen
    – interne opslag is achteraf niet uit te breiden
    – grafische processors zijn achteraf ook niet uit te breiden

Klopt bovenstaande? Dit zou betekenen dat er standaard zwaardere grafische processors in gezet moeten worden. Via Thunderbolt zou extra opslag makkelijk extern bijgevoegd kunnen worden.

Ben benieuwd naar jullie mening.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hier staan de spec’s, en volgens mij zijn ook de GPU’s en de interne opslag uitbreidbaar hoor.

Geblokkeerd
    Anoniem

Uibreidbaarheid van interne opslag en GPUs is zeer beperkt: je kunt geen schijven bijvoegen, intern is beperkt tot dure SSD en wat GPU betreft zit je vast aan AMD (Nvidia is geen optie). Bedenk van tevoren goed wat je wilt, en of dit met de nieuwe Mac Pro mogelijk is…

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Internal upgrade-ability van een nieuwe macpro is een ramp: je kunt RAM upgraden, eventueel de processor, maar je kan geen PCI-kaarten toevoegen en geen meerdere harde schijven of SSd’s. Dat betekent een hoop kabels en bakjes meer op of onder je bureau.

Bijdrager
    Rickje

Dit is wel een geinige oplossing als je meer opslagcapaciteit nodig hebt.
    http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?id=10621

Kwijl… 1.375 MB/s….

Bijdrager
    Xcode

Hmmm… groots configureren bij aanschaf dus. Jammer.

Geblokkeerd
    Anoniem

Internal upgrade-ability van een nieuwe macpro is een ramp: je kunt RAM upgraden, eventueel de processor, maar je kan geen PCI-kaarten toevoegen en geen meerdere harde schijven of SSd’s. Dat betekent een hoop kabels en bakjes meer op of onder je bureau.

Da’s de wet van behoud van ellende: je moet het spul ergens laten…

(persoonlijk heb ik liever een grote en lelijke systeemkast onder mijn bureau dan een kleine mooie cylinder erop, met een oerwoud aan narigheid eromheen)

Bijdrager
    guus

Vind het vreemd dat deze reacties alleen nu bij de nieuwe macpro te horen zijn.
    de Mac mini en de Imac zijn net zo uitbreidbaar en nu zit iedereen te klagen.

Bijdrager
    Flits333

Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt. Waarom wil je altijd intern uitbreiden? In de oude mac pro kon ik maar vier schijven kwijt. Wilde je meer moest je ook extern uitbreiden. (Ja ook bakjes aan de oude mac pro hangen). Nu met de nieuwe mac pro heb ik intern een ssd en voor de ‘echte’ opslag 6 disks in raid5. Dat gaat je niet lukken om dit in de oude mac pro te plaatsen (misschien als je gaat knutselen). Bovendien was de oude met alle opties loodzwaar, dus onhandig om een keer mee te nemen. Een ander groot voordeel van de externe storage is dat wanneer de mac pro nu een storing zou krijgen ik in noodgevallen gewoon een andere mac of mac book aan mijn storage kan hangen en gewoon doorwerken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    guus op 15 maart 2014

Dat heeft wellicht te maken met het feit dat de nieuwe Mac Pro toch wat beperkter is geworden t.o.v. de oude terwijl een Mini nooit al erg toegankelijk is geweest en ook de iMac van het begin af aan al enkele beperkingen had. Men klaagde overigens wel degelijk over het feit dat bij het 2013 21,5″ model van de iMac er door de gebruiker geen RAM kon worden toegevoegd.

Bijdrager
    Xcode
    guus op 15 maart 2014

De Mac Pro wordt dan ook voor hele andere doeleinden gebruikt, alhoewel een iMac tegenwoordig ook een behoorlijke krachtpatser is.

Bijdrager
    guus

@xcode
    buiten de G5’s heb ik geloof ik 3 of 4 macpro’s gehad en de nieuwe is in aantocht.
    ik vind, gebruikend voor heel andere doeleinden, de configuratie er beter op geworden.
    je bent met de externe opslag veel beter uit, mobieler en flexibeler. zelfs externe pci /ssd
    werk nu in afwachting van de mp, met dezelfde workflow op een mbpR en dadelijk steek ik alleen de thunderbolt stekkers om en hup draaien.
    nogmaals, ik begrijp de ophef niet.

Bijdrager
    Xcode

@guus
    Ah, nieuwe Mac Pro in aantocht. Mag ik vragen wat de configuratie is van het model dat je in bestelling hebt staan en waarom je daarvoor gekozen hebt?

Bijdrager
    TheBigZ

@xcode: Zie zijn eigen topic.

fotografen met een nieuwe mac pro?

guus op 16 februari 2014

knoop doorgehakt: 12 core verkocht
    ga voor

mp 1TB/6core/32gb/d500

Bijdrager
    guus

@xcode,
    machine wordt ingezet voor fotobewerking. Photoshop/Lightroom/Photomechanics

6 core, omdat hij vlgs alle testen nauwelijks langzamer is dan de 8 core en buitengewoon goed uit de testen in real world komt. laat me niet leiden door Benchmarks. Vooral op fotografie gebied.
    1 TB omdat ik 2 partities ga maken van 120 gb [ OS ] en 880 gb, als werkschijf
    32 gb ram omdat ik denk dat dit voor mijn werkzh genoeg is en dit geldt ook voor de videokaart d500.

heb alle testen en metingen gevolgd o.a op
    http://macperformanceguide.com/index_topics.html#MacPro2013

dat is mijn beslissing en daar zult u het mee moeten doen! [ waar ken ik die uitspraak van?]

grtzzz

Bijdrager
    MacMaccie

Het is een geweldige machine Guus, daar ga je echt plezier van krijgen;-)

Bijdrager
    guus

Ben benieuwd, zou deze week uitgeleverd moeten worden.
    Spannend

Bijdrager
    guus

Yep morgen komt Ups een pakket afleveren met een klein rond dingetje

Bijdrager
    MacMaccie

En wat voor rond dingetje, een geweldig snel en stil klein rond dingetje:-) ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Bijdrager
    guus

Als een zonnetje, zo mooi draait ie!
    was aangenaam verast toen ik de 1TB wilde partitioneren, ivm 120GB voor boot en de rest als werkschijf.
    Dit kan terwijl de OSX er gewoon op blijft staan, geweldig, wist niet dat dat mogelijk was.
    Zo blij dat ik de Thunderbay van OWC terug heb gestuurd, die als een oude server stond te blazen.
    Stil, stil en nog eens stil. waanzinnige boot tijd. sneller als mijn mbp late 2013.
    Nu kan ie aan het werk.
    happy!!:)

Bijdrager
    MacMaccie

Kijk, dat was ook mijn eerste indruk, daar kunnen we wel een tijdje mee vooruit Guus;-)
    Nu heb ik m’n Pegasus op een plankje onder m’n bureau staan, dit is t enige apparaat die je nog hoort, dus dat word nog een ander plekje zoeken.

Bijdrager
    guus

ik heb gekozen voor een LaCie2big en dat bevalt super.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.