23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    RIW

upgrade 10.5.8 naar 10.6

Hallo

Ik heb een Imac met osx 10.6.6 en de dvd ( osx 10.6.2) daarvoor
    En ik heb een MB air met osx 10.5.8.
    Deze is van mijn vrouw en is daar heel tevreden mee
    alleen ik wil hem upgraden naar 10.6. ( dan kan zij ook app store aan)
    Ik heb van alles gelezen en gevraagd maar ben onzeker geworden
    Op alle forums wordt deze vraag meer gesteld, maar er zijn altijd
    beantwoorders bij die afwijken van de vraag.

De vraag:

Kan ik nu wel of niet gewoon de 10.6.2 ( snow leopard) dvd gebruiken
    om te upgraden ( zonder verlies van applicaties en data ) naar snow leopard ?

ps.
    ik gebruik time machine op mijn Time capsule voor back-up.

Moderator
    Poezenbeest

Ja, dat kan… erger nog, erger nog, je kan Snow Leopard niet installeren zonder een installatie van Leopard.

Waar je wel op moet letten is welke dvd je hebt. Als het een grijze dvd is, die bij een andere computer is geleverd, dan gaat het niet werken. Je moet een retail-versie hebben, die met de poes zelf er op. Als ik het goed lees, dan heb jij de grijze dvd van je iMac en dat gaat hem niet worden. Je kan het proberen (er zijn verhalen dat het wel lukt), maar het wordt niet ondersteund.

Bijdrager
    RIW

Thnx Zerk,

het beste is dus gewoon de upgrade bij de mac store ( 29,–euro) halen
    om problemen te voorkomen ?

Moderator
    Poezenbeest

Meestal weigeren de grijze dvd’s ook gewoon omdat ze slechts voor één model geschikt zijn…

Dat wil zeggen, ze controleren het model en zeggen nee als dat niet overeenkomt met de computer, in weze staat op alle grijze dvd’s hetzelfde, namelijk een volledig systeem met alle drivers voor alle Macs.

Bijdrager
    Maverick9898

Je moet natuurlijk ook rekening houden dat je MacBook Air niet standaard een SuperDrive heeft, dus dan moet je die wel hebben. Er zijn ook andere methodes om dingen te installeren, maar dat je er wel rekening mee houdt;).

Geblokkeerd
    Anoniem

maar daar is installatie op afstand voor.

Bijdrager
    Pieterr

Je kunt op de MacBook Air installeren via Remote Disk.
    http://support.apple.com/kb/HT1777?viewlocale=nl_NL

Een andere optie is via een USB stick.
    Met de retail Snow Leopard DVD kun je ook een schone installatie (dwz op een lege disk) doen.

Bijdrager
    Yaris
    Zerk op 29 januari 2011

erger nog, erger nog, je kan Snow Leopard niet installeren zonder een installatie van Leopard.

Dat kan heel goed hoor. Je kan ineens van Tiger naar Snow Leopard.

Moderator
    Poezenbeest

Niet met de upgrade-dvd…

Bijdrager
    Vinhelper

Er is geen verschil tussen retail disks. Ook al staat er op sommige “Upgrade” en op andere “Install”.

Ik heb ze beide, en na grondig testen kon ik nergens een verschil vinden.

En je kan prima vanaf Tiger naar Snow Leopard, als je de schijf maar helemaal wist. Met de gebruikersgegevens moet je dan meer werk verrichten, om alles terug te zetten e.d. Maar de TS draait hier nog Leopard.

Bijdrager
    Pieterr

Met de €29 retail Snow Leopard DVD in ieder geval wel.
    http://store.apple.com/nl/product/MAC_OS_X_SNGL

Bijdrager
    timmiex

kan je bijvoorbeeld ook straks van leopard naar lion?

Moderator
    unSOUND

Als jouw machine aan de systeemeisen van Lion voldoet wel… Maar die systeemeisen zijn nog niet definitief bekend gemaakt…

Bijdrager
    timmiex

het was maar een vraagje, ik had namelijk ook ergens gelezen dat je niet van tiger meteen naar snow leopard kon maar dat is dus niet zo.

Moderator
    unSOUND

Niet met de upgrade DVD nee, die was puur voor mensen die van Leopard naar Snow Leopard gingen.

Bijdrager
    Maverick9898
    Usain op 29 januari 2011

maar daar is installatie op afstand voor.

Ik zei al… er zijn andere methodes voor;).

Bijdrager
    timmiex

hoe kan het dan wel?

Bijdrager
    Vinhelper

Wat kan?

Ik had naar mijn idee alles al uitgelegd in mijn post hierboven. Maar goed: nogmaals:

Vinhelper op 29 januari 2011

Er is geen verschil tussen retail disks. Ook al staat er op sommige “Upgrade” en op andere “Install”.

Ik heb ze beide, en na grondig testen kon ik nergens een verschil vinden.

En je kan prima vanaf Tiger naar Snow Leopard, als je de schijf maar helemaal wist. Met de gebruikersgegevens moet je dan meer werk verrichten, om alles terug te zetten e.d. Maar de TS draait hier nog Leopard.

Als je dan nog meer vragen hebt, probeer ze dan iets duidelijker te stellen.:smile:

Moderator
    unSOUND

Er is geen verschil tussen retail disks. Ook al staat er op sommige “Upgrade” en op andere “Install”. Ik heb ze beide, en na grondig testen kon ik nergens een verschil vinden.

En je kan prima vanaf Tiger naar Snow Leopard, als je de schijf maar helemaal wist.

Met de DVD uit de Mac box set hoor je wel van Tiger naar Snow te kunnen upgraden. Dat geeft dus al aan dat er wel degelijk een verschil zou moeten zijn.

Bijdrager
    Vinhelper

Dan zijn er 2 namen (upgrade en install), en van 1 naam (install) 2 versies.

Mijn punt daarmee: het lukt je echt niet om met een Install DVD uit zo’n kartonnen doosje (in de winkel gekocht, met sneeuw luipaard-plaatje erop) te upgraden van Tiger naar Snow Leopard, zonder vooraf wissen van Tiger. (versie 1 van Install DVD)

In de Mac box set zit dan zeker een ietswat gemodificeerde versie (versie 2 van Install DVD) die niet naar de al geïnstalleerde versies op de HD kijkt. Overigens vindt ik dat ook een typische oplossing, want je rechtvaardigt dan de aankoop van een OS-versie, doormiddel van het kopen van 2 software-paketten.

Maar de inhoud van een Upgrade DVD is volledig gelijk aan die van een losse Install DVD. Het kan haast niet anders.

Moderator
    unSOUND

Er zijn 4 versies:

Restore DVD:
    Krijg je bij een Mac. Bevat een volledige install, maar bevat een controle of de DVD wel in het type Mac zit waar hij bij hoort.

Losse verkoop:
    Upgrade vanaf Leopard, met “Install DVD” op de DVD. Kijkt niet naar wat voor Mac het is, maar zoekt wel een Leopard installatie.

Gratis versie:
    Upgrade die werd gegeven aan mensen die vlak voor de release van Snow Leopard een Mac hebben gekocht. Op deze DVD staat “Upgrade DVD”. Zoekt ook enkel naar een Leopard installatie.

Mac Box Set DVD:
    Volledige versie zonder controles. Ook hier staat “Install DVD” op.

Bijdrager
    timmiex

bedankt voor de info.
    Maar bij die Mac Box Set DVD zit dus ook weer iWork en iLife. jammer dat je die niet apart kan kopen.

Bijdrager
    Vinhelper

Je kan ze alledrie los kopen, waarvan 2 ook nog eens alle applicaties los in de Mac App Store.

Het staat boven jouw post nog uitgelegd.:smile:

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.