9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Updaten via de App Store uitzonderlijk traag

Een kennis heeft een iMac met 5400 rpm harde schijf en retina display. High Sierra. Ik heb de schijf gecontroleerd en die is OK. Nochtans gaat het updaten via de App Store van Pages, Numbers, Keynote en Safari uitzonderlijk traag. Van Numbers bvb duurde het een uur vooraleer de update geinstalleerd was. De installatie loopt steeds vast als er zogezegd minder dan één minuut is. Komt dat door die trage harde schijf? Zou een externe SSD van Samsung soelaas brengen?

Bijdrager
    Shmoo

Ja maar waarom zou je extern gaan werken. Maak dat ding open en vervang de HDD voor een SSD.

Zo’n 500GB SSD koop je tegenwoordig al voor minder dan 80 – 100,- …. met een externe Samsung SSD zit je vaak al ergens tussen de 135 – 150,-  voor hetzelfde volume.  Gewoon zonde.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Allemachtig zeg wat een onzin! Dat is wel heel erg kort door de bocht om gelijk om die reden een harde schijf te gaan vervangen!

Want ook al is een 5400 rpm trager dan 7200 rpm (hoewel een 5400 rpm wel sneller op snelheid is en dus sneller reageert vanuit stilstand) is de harde schijf vaak wel enorm veel sneller dan je internet verbinding. M.a.w: de harde schijf moet vaak wachten op de binnen komende data en niet andersom. Maar zelfs al heb je supersnel internet dan hoeft dat nog steeds geen probleem te zijn voor een ‘trage’ 5400 rpm omdat de data gebufferd wordt in het RAM geheugen.

De oorzaak kan zeer waarschijnlijk best bij de server liggen. Ik heb de zelfde iMac (dus 5400 rpm schijf en High Siera) en de update van Keynote hier duurde in ieder geval minder dan 8 min. terwijl ik met ruim 3 MB/s niet echt de snelste internet verbinding heb.

En tussen haakjes: Als het een latere 21,5 inch is (en daar lijkt het wel op) kun je hem niet zomaar openmaken.

Bijdrager
    pruus

De bestanden, lees programma’s worden steeds groter, meer regels. En dan moet dat op de bestaande structuur geplaatst worden. En naarmate je schijf langzamer is gaat dat dus langer duren. Helaas pindakaas. Wist je dat jij jezelf en jouw machine met een SSD een dosis adrenaline geeft die blijft werken. Dus wat Schmoo zegt is de essentie van jouw probleem. Succes.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Nee, de harde schijf is niet het probleem. Die is snel genoeg om zo iets simpels als een app-store download aan te kunnen als er geen andere symptomen zijn van mogelijke slijtage. Ik vertel jullie zojuist dat ik ook een iMac heb met ‘slechts’ een 5400 rpm harde schijf en dat het bij mij binnen 8 minuten ‘gepiept’ was. Verklaar dat eens als het de HD zou zijn die de boel vertraagd? Als de HD te traag zou zijn (geworden) voor bepaalde taken dan zou je dat ook moeten merken bij situaties die veel vergen zoals het kopiëren van grote bestanden. Hoe snel gaat dat dan? Vast snel genoeg want anders zou dat ook hier vermeld staan bij het probleem. En grote bestanden? Keynote b.v.b is een download / update van nog geen 800 MB. Een 5400 rpm kopieert dat binnen 35 sec. Wat de oorzaak ook is het is gewoon niet de harde schijf als die verder bij andere taken geen problemen geeft. Dus maak eens een kopie van b.v. Keynote op deze harde schijf (command-D) en kijk hoe lang dat duurt. Duurt het minder dan 30 sec dan is de schijf dus niet (te) traag.

Jullie nemen op basis van een bericht met niet al te veel info direct aan dat de HD de oorzaak is en dat is zoals gezegd te kort door de bocht. Natuurlijk gaat het een en ander sneller met een SSD maar als de HD niet de oorzaak is is het kopen van een SSD dus niet de oplossing.

Bijdrager
    Shmoo

Nee, de harde schijf is niet het probleem.

Ja, knuffel hem maar – daar heeft hij vast iets aan.

Geef hem maar een hoop berekeningen hoe het allemaal WEL zou moeten werken – feit is dat het niet zo werkt.

Van Numbers bvb duurde het een uur vooraleer de update geinstalleerd was.

Dit heeft te maken met het uitpakken op de tijdelijke locatie, controleren van de download en dan uitvoeren + overschrijven van het bestand. Daar speelt je HDD wel een serieuze rol in met de lees- en schrijfsnelheden, als je computer dan ook nog eens iets ernaast aan het doen is. Spotlight indexeren of jij zit met een andere app te rammelen dan kun je heel want forumles erbij halen dat het maar 35 seconde zou mogen bevatten maar zo werkt de realiteit niet. Computers staan niet testcentra’s maar bij mensen op hun bureau.

Maar goed, ga jij maar 30 minuten met hem zitten om de oorzaak te zoeken. Ik ben van mening dat een actuele consumentenmachine in 2018 nooit meer een HDD zou mogen gebruiken in een tijdperk waar we telefoons hebben met supersnel geheugen. Alles om ons heen wordt sneller, waarom zou je überhaupt nog met zo’n 2008 schijfje blijven werken. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Stel er had een SSD ingezeten dan was die update op z’n traagst, in 15 minuten (ipv een uur) geïnstalleerd en dan had hij geen topic aangemaakt maar een kopje koffie en een koek gepakt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja het is goed hoor. Wat jij doet is niet iemand helpen maar je eigen idee opdringen. Ik heb ook een 5400 rpm schijf en ik heb dit probleem dus niet.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Die iMac is van 2017, een 21,5 inch model. Zelf heb ik twee Mac Pro 2009 6 core met SSD en die zijn beduidend sneller. Helaas ben ik niet handig genoeg om een SSD in te bouwen door het iMac scherm te verwijderen. Ik heb filmpjes op YouTube bekeken en zie dat echt niet zitten. Een externe SSD van Samsung kost 129 EUR bij bol.com, akkoord die is duurder dan een interne maar toch nog betaalbaar. Dat zou al een hele verbetering zijn.

Feit is dat die iMac machine traag aanvoelt in alles. Maar zoals Hendrik zegt kan er ook een server probleem geweest zijn. Feit is dat als we op de knop update drukten het heel lang duurde vooraleer een reactie kwam. Maar bij het installeren na downloaden bleef de update heel lang hangen op het einde. Dat lijkt dan weer een probleem met de traagheid van de harde schijf.

Bedankt voor jullie advies.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Na het downloaden volgt uiteraard het feitelijke installeren maar dat mag voor de genoemde programma’s zoals Keynote of Safari natuurlijk geen uur of zo duren. Als de Mac traag aanvoelt in alles kunnen er verschillende oorzaken zijn dus dat hoeft niet perse of alleen de harde schijf te zijn. Een achtergrondproces dat veel CPU load vraagt kan ook de oorzaak zijn dus kijk eens hoe het daarmee gesteld is door eerst activiteitenweergave te starten. Download eens het (gratis) testprogramma “Novabench” in de app-store. Bij mij geeft dit een schrijfsnelheid van 373 MB/s en een lees snelheid van 1049 MB/s. Krijg je soortgelijke waarden dan is de drive qua snelheid niet verantwoordelijk voor die lange installatie tijd of globale traagheid en verder dus OK. Plaats je dan toch een externe SSD dan is dat op zich prima maar daarmee hoeft dan het oorspronkelijke probleem niet verdwenen te zijn.

Een SSD plaatsen in de huidige 21,5 inch iMac is niet te doen, het ding zit helemaal dicht en opgesloten. Openmaken is daarom nooit een goed idee omdat de garantie gelijk vervalt.

Maar hoe dan ook: Mocht er iets mis zijn met de hardware dan heb je mogelijk nog wel garantie en moet je daar dus niet te lang mee wachten.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.