20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    b0z4

Updaten naar OS X Snow Leopard?

Hallo beste mac forum leden,

Ik zit met een vraag ik heb sinds eind 2009 een macbook white 13″ met software 10.5.8.

Nu doen sommige dingen het niet meer omdat ik moet updaten naar een nieuwere OS X. Dus heb ik een tijd geleden Snow Leopard gekocht.

Mijn vraag is nu : als ik de cd in mijn laptop schuif en de installatie start, verdwijnen al mijn bestanden of blijft alles staan zoals het is en is de besturingssysteem alleen vernieuwd?

Alvast bedankt Gr,

b0z4

Bijdrager
    computer space

Je kunt gewoon een nieuw os installeren. Uiteraard niet meer dan normaal dat je ook een backup hebt voor als dingen misgaan.

Bijdrager
    b0z4

Ik heb mijn belangrijke documenten op een externe schijf opgeslagen. Maar in principe zou alles moeten blijven zoals het is alleen de software ge-updatet?

Bijdrager
    SunKeeper

Ja, standaard wordt er een upgrade uitgevoerd.

Alleen indien je eerst de harde schijf wist vanaf de DVD, is alles pas weg.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

In tegenstelling tot bij sommige andere besturingssystemen is het bij OS X niet de norm om alles te wissen bij een upgrade:)

Bijdrager
    Tuvix

@Jakko Westerbeke
    Ik kan geen ander besturingssysteem bedenken die alles wist tijdens een upgrade.:)

Bijdrager
    SunKeeper

Vaak indirect. Als je teveel in je Ramen rommelt en dan de upgrade draait kun je in een loop komen.
    Als je dan de nieuwe versie wil kun je niet anders dan een schone installatie.

[/offtopic]

Bijdrager
    IGBA

Dat laatste geldt voor Appel net zo goed. Zoals velen die bijvoorbeeld SyncMate op hun Macje hadden staan na installatie van De Kapitein hebben gemerkt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Sn0w0nS op 11 januari 2016

Ik kan geen ander besturingssysteem bedenken dat alles wist tijdens een upgrade.:)

Ik bedoelde niet het systeem zelf, maar de norm onder gebruikers.

Bijdrager
    Hydræ

Bijkomend voordeel van upgraden naar Snow Leopard, is dat er ~11 GB aan harde schijf ruimte vrijkomt.(y)

Bijdrager
    Bossini

Hallo ,

Waar kan ik een vraag stellen over het “upgraden” van mijn Mac , ik zie nergens waar ik een vraag over mijn probleem kan stellen .

mvg

Bijdrager
    SunKeeper

Ehm, brandt los? Wat wil je upgraden en welke Mac heb je?

Bijdrager
    Bossini

Ik heb een iMac 21.5 type 11.* i3 medio 2010 en die is gecrasht , toen heb ik alles eraf gehaald en de grijze DVD’ S geïnstalleerd .
    Maar nu geeft hij aan dat het een 10.6.3 systeem is en nu kan ik b.v. Avast en El Capitan er niet meer downloaden .
    iPhoto , wat ik gewent ben . ben ik ook kwijt .
    Uit de App. Store kan ik zonder Creditcard ook niets meer downloaded wat ik eerst wel kon , als ik mijn “oude” ID gebruik zegt hij
    dat die al in gebruik is ?

Hopelijk weet weet jij/iemand een oplossing .

bvbd
    mvg

Bijdrager
    SunKeeper

Open dan linksboven  > Software-update.

Daar komt als goed een update naar voren die 10.6.8-combo heet. Die moet je installeren.

Daarna krijg je de Mac App Store erbij en daar vindt je al je software + de upgrade naar El Capitan.

Komt de update niet tevoorschijn, download die dan hier.

Bijdrager
    Bossini

Ik kan niet in App. Store komen , ik heb geen credit card en ik koop en luister ook nooit naar muziek .

Bijdrager
    makoe

@Bossini,
    Als je de update uitvoert zoals Sunkeeper beschrijft, heb je daarna 10.6.8 en dus een app store.
    Je gaf aan eerst wel bij de App Store te kunnen, datzelfde Apple-ID moet je nu weer gebruiken hiervoor. (voor de crash)
    Misschien heb je nu een ander Apple-ID in gebruik en moet je eerst uitloggen en vervolgens opnieuw inloggen.

Bij deze versie van je iMac zitten als het goed is twee grijze dvd’s. Een heb je al gebruikt voor opnieuw OSX erop te zetten. Op de andere dvd staat onder andere “iLife”.
    Hierin zit als het goed is ook je iPhoto.
    Deze versie zal alleen niet werken onder El Capitan, en de laatste wel werkende versie is niet meer te koop in de App Store.
    Hiervoor is nu het nieuwe programma “Foto’s” gekomen.

Bijdrager
    Bossini

Ik was zelf al zo “slim” om mijn Mac beetje bij beetje up-te-graden en het is inderdaad
    gelukt , op MP.NL had ik een upgrade van El Capitan gekocht en die staat er nu ook op .
    iLife 11 wil er niet op , iets houdt het tegen . Op mijn andere Mac staat de oude iPhoto en
    de nieuwe iPhoto , maar de oude kan ik niet meer upgraden .
    Ik hou niet van deze veranderingen (leeftijd/gezondheid) het wordt je door de strot geduwd
    door Apple en elke verandering is geen verbetering . Ik heb ook erg veel last van de reclame
    van MacKeeper ik word er schijt ziek van . Ik had eerst een levenslange ABO maar die was
    opeens weg en nu terroriseren ze me er elke dag mee , hebben mee gebruikers er last van ?
    Ik zou ook graag hebben dat iemand mijn Mac via TeamViewer instelt zoals ik hem graag heb .
    Tot zover iedereen bedankt die me hebben geholpen en me hebben willen helpen .
    mvg

Bijdrager
    Bossini

Nog even dit : mijn oude ID werkt niet meer op mijn Mac , hij laat elke keer weten dat die al in gebruik is .

Bijdrager
    TheBigZ

Het klopt dat je 10.6.3 krijgt als je OS X opnieuw installeert vanaf de bijbehorende DVDs.
    http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i3-3.06-21-inch-aluminum-mid-2010-specs.html

Het eerste wat je daarna moet doen is het uitvoeren van alle Software Updates (voor Snow Leopard).

Daarna kun je in de Mac App Store gratis upgraden naar El Capitan (10.11.2).

Bijdrager
    TheBigZ
    Bossini op 13 januari 2016

Nog even dit : mijn oude ID werkt niet meer op mijn Mac , hij laat elke keer weten dat die al in gebruik is .

https://discussions.apple.com/thread/4384276

Bel anders met Apple Support als je er niet uitkomt:
    https://www.apple.com/nl/support/appleid/

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.