25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    hoenderboom

Update:Hoe illustrator (CS) logo met schaduw druk klaarmaken

Hoe kan ik op de beste manier een illustrator (CS) logo met schaduw importeren in Quark 6.

nu krijg ik er steeds een wit vlak omheen.
    Ik wil het graag als 1 bestand houden, en dus niet de schaduw apart als Photoshop plaatje importeren.

alvast bedankt!

Bijdrager
    Deskman

Niet…

XPress ondersteunt moderniteiten als transparanties nog niet.

Bijdrager
    Freek.
    ”Deskman”

moderniteiten

:wink:

Bijdrager
    yvanp

Idd, Quark ondersteunt geen transparantie. Je zal dus een wit vlak blijven zien. Als er dan een beeld onderstaat, zal dit bedekt worden door je logo.

Je moet sowieso oppassen met transparante schaduwen in Illustrator want die worden omgezet als je deze bewaart als .eps. En kunnen er wel eens net iets anders uit je printer of belichter komen dan gewenst.

Voor zulke zaken werk je best verder in Indesign. Of monteer je in Photoshop als je in Quark wil opmaken.

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”hoenderboom”

Hoe kan ik op de beste manier een illustrator (CS) logo met schaduw importeren in Quark 6.nu krijg ik er steeds een wit vlak omheen.
    Ik wil het graag als 1 bestand houden, en dus niet de schaduw apart als Photoshop plaatje importeren.
    alvast bedankt!

:sealed:

Bijdrager
    Deskman
    Bijdrager
    WOZ

Jongens! Zijn we iets helemaal vergeten? Zijn we gemakkelijk geworden? :lol: Natuurlijk kan dit wel. And I am sorry to say, het kan ook in Quark. Selecteer je schaduw vorm. Als het goed is heeft deze een verloop vulling van zwart naar wit. Klik vervolgens bij kenmerken de vulling ‘transparant’ aan. DIT IS IETS ANDERS DAN HET TRANSPARANTIE PALET! Het is wat je ook met een stans zou doen. Zet het in Quark en klaar. Alles wat je eronder zet loopt eronder door. Het zwart komt bovenop het onderliggende. De inkt loopt eroverheen. Niet zo cool als InDesign maar wel effectief…:lol:

Bijdrager
    Deskman

Ik heb geen idee waar je het vandaan hebt, maar schaduwen die je in Illustrator maakt kunnen niet als schaduw op een niet-witte ondergrond geplaatst. Dat wordt niks. Een logo met schaduw… Forget it.

Als je in Quark een blokje met een verloop maakt en zegt dat dat een schaduw is vind ik het best, maar de vraag was hoe een illustratorbestand met schaduw in een XPress doc te plaatsen zonder dat de achtergrond wit werd. Zover ik weet en geprobeerd heb werkt dat gewoon niet…

Bijdrager
    WOZ

Zwart kan op overdruk, nietwaar? Dat kan óók in verloop. Het ‘wit’ van het verloop wordt vervolgens gezien als niets in illustrator. Plaats vervolgens je foto eronder in illu en plaats dat in xpress. Klaar. Denk erom dat je niet koppeld maar echt plaatst.

Bijdrager
    hoenderboom

thanx !

Bijdrager
    Deskman

Ja, beste WOZ, tuurlijk kun je ook in QPress zulke dingen wel maken, maar wat jij doet is de boel opmaken in Illustrator en dan plaatsen… Dat is naar mijn gevoel toch iets anders dan een logo met schaduw in een XPress document plaatsen.

Mooier dan dit krijg ik het niet:

Er is maar een klein verschil met wat de vraagsteller juist NIET wil: het apart in photoshop maken. Jij maakt het in illustrator.

Bijdrager
    WOZ

In xpress 4. De foto eronder ook in xpress. Kijk ff naar de 2e ‘o’ die heeft een iets beter verloopje dan de rest gekregen. De onderste is een pdf, dat is vaak ook het aanleverformaat.

Bijdrager
    Deskman

Jaja, maar dan doe je nog steeds iets anders dan ik… Jij maakt een plaatje met een verloop als vulling. Ik maak binnen Illustrator gebruik van de ‘drop shadow’ functie, die een geblurde (sic) schaduw onder zet. Zoals een schaduw is, nietwaar…

Bijdrager
    WOZ

Ja idd. Als je er vanuit gaat dat een schaduw een blur heeft. Maar dat kan niet. Je kunt dan wel zeggen ‘koop InDesign’ maar dat is op de korte termijn geen oplossing. De blur werkt wel als je m in Illu maakt en de foto eronder zet. Maar het gaat er uiteindelijk om dat er resultaat komt. Als het niet linksom kan dan maar rechtsom.

”hoenderboom”

thanx !

Bijdrager
    Deskman

Maar dit was de vraag:

”hoenderboom”

Hoe kan ik op de beste manier een illustrator (CS) logo met schaduw importeren in Quark 6.
    Nu krijg ik er steeds een wit vlak omheen. Ik wil het graag als 1 bestand houden, en dus niet de schaduw apart als Photoshop plaatje importeren.

Het kan dus in Photoshop, of in illustrator, maar niet zoals je het graag zou willen: rechtstreeks.

Er zijn meer mogelijkheden. Zoals QX-effects van Extensis.

Genoeg gezeurd nu. :P 8) :D

Bijdrager
    WOZ

Er zijn meer mogelijkheden. Zoals QX-effects van Extensis.

Neuh. Die is niet zo best hoor. Weggegooid geld als je het mij vraagt. Er is nu idd gewoon geen alternatief voor InDesign.

Bijdrager
    Deskman

In the end…

…komen we toch steeds op hetzelfde punt.

Shadowcaster dan? Nuja, een setje extensies is net zo duur als Adobe CS.

:sealed:

Bijdrager
    WOZ

En dan moet je ze ook nog eens OPNIEUW kopen als het opmaakpakket een update heeft!!

Bijdrager
    Deskman

Wat dacht je dan?? Dat Quark of Adobe een systeem hadden dat hun plugins een tijd te gebruiken zijn? Welnee. Bovendien zijn verreweg de meeste Xtensies voor XPress 5 nooit uitgebracht.

Bijdrager
    WOZ

…omdat verrweg de meeste xpress 4 gebruikers geen verbeteringen zagen in xpress 5… Of in 6, for that matter. Als 4 onder OSX native werkte had niemand xpress 6 gekocht…

Bijdrager
    hoenderboom

Voor zulke zaken werk je best verder in Indesign.

Inmiddels werk ik al een tijdje met Indesign (geweldig!)
    nu kom ik weer een zelfde soort probleem tegen..

ik heb een logo (1 pms) met een zwarte slagschaduw in Illustrator CS

hoe kan ik dit logo nu het beste bewaren en/of bewerken zodat de drukker er geen problemen mee krijgt met het drukken van de huisstijl.

m.a.w de slagschaduw zo laten staan bewaren als .ai en importeren in Indesign.
    of moet ik de slagschaduw rasteren naar pixels??

Bijdrager
    Deskman

Daar kunnen we pas een beetje zinnig antwoord op geven als we weten hoe je drukker met de files omgaat en of het een opdracht in FC met spot betreft. En natuurlijk hoe jij aanlevert… cPDF? Open ID bestand?

Bijdrager
    hoenderboom

Daar komt ie!

het is een huisstijl met 1 pantonekleur, en een zwarte slagschaduw.
    meestal lever ik het aan als cPDF.

wat ik graag wil weten is wat de beste manier is om het logo bewaren.
    ook met het oog op de toekomst wanneer er drukwerk moet worden gemaakt en het logo (met verloop) op een foto komt te staan, en ik natuurlijk geen wit vlak wil (maar een mooi verloop van zwart naar transparant)

Bijdrager
    Deskman

Zodra je een PMS met schaduw gaat gebruiken zal de schaduw en het beeld er achter gerasterd worden. Hoe dat gebeurt hangt deels af van de instellingen die je bij ‘tranparency flattener presets’ hebt ingesteld en welke je gekozen hebt voor dit document.
    Het enige probleem waar je met PMS voor moet oppassen is dat het zelf niet gerasterd wordt bij het afvlakken van het bestand omdat het dan niet meer een PMS is maar omgezet wordt naar FC. Gelukkig is dit allemaal in InDesign te previewen.

Ik zou dus het logo daarom zonder (of óók zonder) schaduw opslaan en in geval van FC de schaduw er binnen InDesign inzetten.

Voor cPDF met pantone moet je wel oppassen met je profiel dat uiteraard een steunkleur moet accepteren.

Bijdrager
    hoenderboom

Goed en nu verder:
    ik krijg van mijn drukker dit advies:

“Ik heb je PDF’s bekeken en naar mijn idee is dit prima te drukken, belangrijk is wel dat de schaduw een mooi natuurlijk vloeiend verloop op het papier krijgt. Dan is het belangrijk dat er in het digitale bestand een onregelmatigheid over de schaduw heen gefilterd/geretoucheerd wordt. Doe je dit niet dan krijg je banen en ziet het er uitgeknipt uit!!! Let op de digitale proef systemen van tegenwoordig creëren geen raster punten maar een korrel structuur, wat inhoud dat in je digitale Chromalin of andere highend digitaal proefsysteem er schitterend uitziet. Alleen in druk met een echte rasterpunt krijg je banen en eindigt de minimale punt overal op dezelfde plek, waardoor de schaduw er uitgeknipt uitziet!!

DUS:
    hoe krijg onregelmatigheid over de schaduw heen gefilterd/geretoucheerd????
    photoshop of is het een functie in illustrator

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.