30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:

Bijdrager
    Kareld

update osx 10.10

Moest osx 10.10 uitkomen is het dan verstandig om up te graden?
    Ik kom op dit moment al een klein beetje ram tekort met programma’s zoals fcpx.
    Wordt de ram daardoor meer belast?
    En worden programma’s zoals fcpx en photoshop die niet geupdate zijn trager?

Bijdrager
    GastonM

Dat is moeilijk te zeggen aangezien we nog vrijwel niets over OS X 10.10 weten. Waarschijnlijk kunnen we daar over een maand iets meer over vertellen.

Bijdrager
    Buzz

Daar is natuurlijk nog niks van te zeggen. Of het verstandig is om te upgraden is afhankelijk van hoe graag je gebruik wil maken van de nieuwe features, maar die zijn nog niet aangekondigd. Over de performance is al helemaal niks te zeggen, want daar zal nog flink aan worden gesleuteld, voordat het uitkomt. Maar over het algemeen zijn er maar kleine verschillen in geheugengebruik van het OS tussen releases. Als je meerdere releases in één keer overslaat, bijvoorbeeld als je van 10.6 naar 10.8 zou gaan, dan zou je het kunnen merken. In 10.9 zitten features die juist geheugenbeheer wat verbeteren ten opzichte van 10.8. Wat 10.10 gaat brengen wordt afwachten.

FCPX kan een veel grotere aanslag op je geheugen maken dan OS X (welke versie dan ook) ooit zal doen. Als je nu dus in Final Cut tegen beperkingen aanloopt is het waarschijnlijk veel belangrijker om te overwegen om je geheugen (of je hele Mac) te upgraden, dan om straks het OS te upgraden.

Geblokkeerd
    Anoniem

Dat is eigenlijk een beetje eenzelfde soort vraag als vragen of je een toekomstige nog onbekende auto moet kopen, en of deze nog wel op Euro95 kan rijden… niemand kan je iets nuttigs vertellen over een nieuw OS waar nog niemand iets over weet:)

Bijdrager
    mowat

Ik begrijp niet goed dat mensen al weer zitten te wachten op een nieuw OS terwijl het vorige amper een half jaar bestaat. Persoonlijk vind ik dat men hoogstens om de 3 jaar met een nieuw OS zou mogen komen. Want wat is er nu in feite zoooo erg beter geworden sinds Snow Leopard ?

Bijdrager
    TKroon

Upgrade je RAM gewoon.

Moderator
    Night

Ja dat is het enige zinnige antwoord: Zorg voor zoveel mogelijk RAM geheugen. Alleen dát zal een machine sneller maken. Ook met SSD disks geef je je Mac een 2e jeugd.

Verder is het natuurlijk altijd interessant te weten welk type Mac de TS heeft…;)

Geblokkeerd
    Anoniem

Upgrade je RAM gewoon.

Voor zover dat nog mogelijk is met machines waar zoveel mogelijk op het moederboard gesoldeerd wordt…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Thomas op 06 mei 2014

Upgrade je RAM gewoon.

Op zich goed advies, maar lang niet altijd mogelijk. Als je al aan het maximum zit voor je computer, wordt het bijvoorbeeld behoorlijk moeilijk om er nog meer bij te doen:)

Bijdrager
    TKroon

@Jakko Westerbeke
    Dat is alleen bij de nieuwste modellen of bij de MBA’s. Maar ik denk niet dat er iemand FCP op een MBA draait…

Moderator
    Night

Mwoah…. ook de recente niet-27″ iMac modellen bieden geen echte mogelijkheid tot het upgraden van het RAM.

Bijdrager
    Buzz

Verwijderd (per ongeluk in verkeerde topic gepost)

Bijdrager
    Matanza
    Night op 06 mei 2014

Mwoah…. ook de recente niet-27″ iMac modellen bieden geen echte mogelijkheid tot het upgraden van het RAM.

Maar het gaat wel op een 21″ . Je zal wel je toestel een paar dagen achter moeten laten. Is makkelijk een werkje van een uurtje – anderhalf.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Thomas op 06 mei 2014

@Jakko Westerbeke
    Dat is alleen bij de nieuwste modellen of bij de MBA’s. Maar ik denk niet dat er iemand FCP op een MBA draait…

Je zal ze te eten moeten geven die het proberen en dan klagen over warme ballen…:)

En wat als de bliksem updaten naar het volgende OS betreft:

Mensen! Het is niet het OS waar je mee werkt en dingen mee maakt. Het zijn de applicaties die er op draaien.
    En dat laatste wil soms wel eens een klein beetje gegarandeerd groots mis gaan als je upgrade om het upgraden.

Bijdrager
    Buzz

Onzin. Final Cut Pro X is wat dat betreft net als bijvoorbeeld Photoshop. Als je de resolutie en effecten binnen de perken houdt valt er uitstekend mee te werken op wat oudere of minder dure Macs.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

FCPX is toch bedoeld voor de pro-user? (In tegenstelling dus tot iMovie)

Die pro user zit echt niet te hannesen op een MBA hoor.

Bijdrager
    Hansi2124

Karel zou dat niet gaan zeggen, want hij zegt in al zijn andere topics ook helemaal niets meer.
    Weer eentje die geholpen wil worden, maar nooit terug komt om te bedanken of om te zeggen of het wel of niet gelukt is……
    http://www.onemorething.nl/profiel/kareld#recent-topics

Bijdrager
    belfortmac

@hansi2124

En dit komt de laatste tijd dus steeds meer voor, jammer!!.

Bijdrager
    Bianco

Dat begint mij ook steeds meer te irriteren. Een topic starten, en vervolgens niet meer reageren. Aan de andere kant, het is pas 14 uur geleden dat dit topic gestart is, en ik weet de frequentie waarmee Karel naar dit forum komt niet.

Over de vraag: Gezien de vorige upgrades van het Os, zou je kunnen denken dat de Machines uit 2008 en 2009 10.10 niet meer aankunnen. Maar eender welke iMac uit 2012, zou met gemak 10.10 moeten kunnen draaien, en dus ook de daarbij behorende programma’s. Wel lijkt het me zaak om zoveel mogelijk Ram-geheugen in je apparaat te hebben, zeker als je met video werkt. En inderdaad, indien mogelijk een SSD.

Ram uitbreiden:

Is goed te doen in de modellen tot en met 2012, voor wat betreft de 27″ versie. In de modellen 2013 zit het Ramgeheugen voor de 21,5″ modellen vanaf de fabriek gesoldeerd, en is niet meer te upgraden. Ik verwacht niet dat de 27″ versie dit in de toekomst ook gaat krijgen. Ik denk dat de 21,5″ modellen de instappers worden, en de 27″ modellen nog uitgebreid kunnen worden, voor wat geheugen betreft. HD’s of SSD’s, die keuze moet je bij aanschaf reeds maken.

Bijdrager
    Kareld

Danku voor de reacties, ik zit met een late 2013 21,5 inch imac hoeveel kost dat om het uit te bereiden naar 16 gB ram?

Bijdrager
    Buzz
    hendrik op 06 mei 2014

Dan zit je wel heel erg in hokjes te denken.

Final Cut Pro X is betaalbaar genoeg voor hobbyisten, die nieuwsgierig zijn naar wat het meer te bieden heeft dan iMovie, of voor mensen die niet videobewerking als beroep hebben, maar wel af en toe voor hun werk een kort filmpje willen monteren. Het heeft tenslotte ongeveer dezelfde prijs als Final Cut Express vroeger had.

De interface en mogelijkheden van Final Cut Pro X zijn veel geavanceerder, maar in de basis zijn de berekeningen die Final Cut en iMovie maken om video te renderen hetzelfde. Die grote dure Mac met veel geheugen en een snelle CPU en GPU heb je pas nodig als je complexe projecten op een hoge resolutie wil maken en als je niet te lang wil wachten op het renderen.

Geblokkeerd
    Anoniem

@kareld; dat upgraden kan niet zomaar met jouw iMac. Dat scherm zit vastgelijmd aan de behuizing namelijk. Als je je ram wilt upgraden kun je dat met die iMacs beter doen als je ‘m koopt, óf ‘m langsbrengen naar een Apple Repair center of iets dergelijks.

Tenzij je handig bent met dit soort dingen zou ik nooit iemand aanraden om dit zelf te doen bij deze iMacs (behalve de 27″ iMacs dan). Qua kosten: ram op zich kost niet zoveel… voor enkele tientjes ben je klaar. Alleen het installeren in deze iMac kan een uurtje duren. Je moet de lijm van de monitor lospeuteren, schoonmaken, dan de halve iMac uit elkaar halen, ram installeren, de boel weer in elkaar zetten, een nieuwe tape-rand/lijmrand aanbrengen en het scherm weer terugzetten. Deze iMac heeft ’t meeste werk nodig om dit soort upgrades te doen… niet dat het onmogelijk is, maar als je niet handig bent met dit soort dingen zou ik ’t niet zelf doen.

Bekijk deze handleiding anders eens en beslis dan of je ’t nog wilt doen (of laten doen):
    http://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2544+RAM+Replacement/16601

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Thomas op 06 mei 2014

@Jakko Westerbeke
    Dat is alleen bij de nieuwste modellen of bij de MBA’s.

Eh … nee? In élke computer is er een maximumhoeveelheid geheugen die erin past. Ten eerste is dat beperkt door het aantal geheugensleuven, en daarnaast door de grootte die elk van die sleuven aankan. De computer die ik momenteel gebruikt heeft bijvoorbeeld vier sleuven voor (als ik het goed heb) maximaal 8 GB per stuk: hoezeer ik het misschien ook ooit zou willen, het gaat toch echt niet mogelijk zijn om meer dan vier SODIMMs erin te stoppen, hoor.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Buzz_D op 07 mei 2014
    hendrik op 06 mei 2014

Dan zit je wel heel erg in hokjes te denken.

Final Cut Pro X is betaalbaar genoeg voor hobbyisten,

Ik heb het dus niet over ‘hobbyisten’. Ik heb het over de doelgroep waarvoor FCPro bedoeld is. En die doelgroep zijn professionals die achter een Mac Pro zitten. Maar zelfs als je geen pro-user bent maar zo nu en dan iets wilt maken met FCPX doe je dat per definitie niet op een MBA of zelfs een MBP want een HD film b.v. komt pas tot zijn recht op een groot scherm. Dat het kan op een Macbook, wil nog niet zeggen dat het de juiste manier van werken is.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Kareld op 07 mei 2014

Danku voor de reacties, ik zit met een late 2013 21,5 inch imac hoeveel kost dat om het uit te bereiden naar 16 gB ram?

Zoals gezegd kun je de 21,5″ iMacs niet (meer) uitbreiden. Dus die 8 GB die je nu extra wilt had je bij aankoop moeten nemen. Alsnog zelf laten doen is niet aan te raden met het gevaar dat er iets mis gaat en dan ben je je garantie kwijt. Dat ben je vermoedelijk al kwijt zodra je het scherm verwijdert en de binnenkant kunt zien aangezien deze iMac niet ontworpen is om zelf het RAM uit te breiden. Dat wordt ook vermeld in de meeste iFixit artikelen.

Maar bovendien: De 8GB die je nu dus hebt is niet perse te weinig. Voor niet al te zware Photoshop of FCPX projecten is het voldoende.

Bijdrager
    Maikelw

Klein detail; OS X 10.10: 10.10 is gelijk aan 10.1, na 10.9 tel je logischerwijs op naar 11.0.

OS X 10.10 (dus 10.1) ziet er zo uit:

Bijdrager
    Buzz
    hendrik op 07 mei 2014

Ik heb het dus niet over ‘hobbyisten’. Ik heb het over de doelgroep waarvoor FCPro bedoeld is. En die doelgroep zijn professionals die achter een Mac Pro zitten. Maar zelfs als je geen pro-user bent maar zo nu en dan iets wilt maken met FCPX doe je dat per definitie niet op een MBA of zelfs een MBP want een HD film b.v. komt pas tot zijn recht op een groot scherm. Dat het kan op een Macbook, wil nog niet zeggen dat het de juiste manier van werken is.

Wat een belachelijk bekrompen en kortzichtige blik weer, dat Final Cut Pro alleen voor Mac Pro gebruikers bedoeld is!

Kareld gebruikt de software blijkbaar op zijn 21″ iMac. Ik gebruik het zelf zo af en toe voor mijn werk op mijn MacBook Pro. Apple maakte zelf goede sier met de retina-scherm ondersteuning van Final Cut Pro op een MacBook Pro. Bovendien kan je prima een groot scherm aansluiten op een MacBook. En dan zal jij wel even bepalen dat de software alleen voor professionele toepassingen met behulp van een Mac Pro is? Werkelijk compleet belachelijk!

En je gaat nog verder door voor te schrijven wat de juiste manier van werken is. Alsof er niet ook heel goed filmpjes voor vertoning op het web of in presentaties kunnen worden gemaakt met Final Cut Pro. En alsof je niet heel goed edits kan maken en titels kan plaatsen zónder dat je het eindresultaat op volledige resolutie kan zien. Ik kan jouw uitspraken alleen maar verklaren als je zelf óf zo’n ontzettende blaaskaak Pro gebruiker bent, of dat je totaal niet weet waar je het over hebt en het hele programma waar je zo’n uitgesproken mening over hebt nog nooit in het echt hebt gezien.

En Maikelw: Ooit van Mac OS X Tiger 10.4.11 gehoord? Dat is beslist niet hetzelfde als Mac OS X Leopard 10.5.1 hoor.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Moeilijk he, lezen? Ik zeg nergens dat je perse een Mac Pro moet gebruiken voor FCPX. Ik zeg slechts dat de doelgroep waarvoor FCPX bedoeld is (de echte professional dus) dat doet. Want ook al vindt jij het belachelijk en maakt Apple goede sier (wat niks meer is dan slimme marketing en reclame), FCPX is niet bedoeld voor zomaar even een filmpje op je Macbook, maar is voor professioneel gebruik bedoeld. Als je weinig tot geen films edit kun je veel beter uit de voeten met iMovie dat voor de doorsnee gebruiker is bedoeld en ook nog eens heel wat goedkoper…
    Maar ja, als jij ‘voor die ene keer’ een programma aanschaft van €270 heb je vast geld te veel…

De doorsnee gebruiker heeft meestal geen Mac Pro dus werkt hij als hij FCPX vaak gebruikt op een iMac en dat gaat ook prima. Je mag van mij ook een Macbook gebruiken maar dan doe je het programma te kort. Flims editen is een CPU/GPU/VRAM intensieve taak en Macbooks kunnen daar in de praktijk (wat iets anders is dan waarmee Apple adverteert!) amper aan voldoen vooral als het HD betreft. En koop je een high-end MacBookPro dan kost die ±€400 meer dan een snellere high-end 27″ iMac. (En die heb ik dus ook en daardoor weet ik wat de grenzen zijn bij semi-professioneel gebruik van FCPX)

Ik kan jouw uitspraken alleen maar verklaren als je zelf óf een ontzettende blaaskaak Pro gebruiker bent, of dat je totaal niet weet waar je het over hebt en het hele programma waar je zo’n uitgesproken mening over hebt nog nooit in het echt hebt gezien.

En ik weet waar ik over praat, dat weet ik namelijk altijd als ik hier iets post. Trouwens: lees je eigen post(en) nog eens terug in andere topics want de blaaskaak ben je zelf.

Bijdrager
    Buzz
    hendrik op 07 mei 2014

Moeilijk he, lezen?

Inderdaad. Ik zeg nergens dat jij zegt dat het moet, ik haal aan dat jij vindt dat het ergens voor bedoeld is, en dat iets de juiste manier van werken is. Maar als ik het goed lees (en dat is inderdaad best moeilijk) doe jij nu dus alsof ik je verkeerd citeer, om vervolgens de niet zo oplettende lezers wijs te proberen te maken dat ik je verhaal verkeerd gelezen heb.

Het is me intussen duidelijk tot welke categorie je hoort. Je hebt overduidelijk nog nooit serieus met het programma gewerkt op een MacBook. Dat gaat namelijk echt uitstekend, ook met HD materiaal, en zelfs met 4K is het goed te doen.

Films editen is inderdaad een reken- en geheugenintensieve taak, maar dat is dus net zo goed zo in iMovie als in Final Cut Pro X. Beide programma’s werken ongeveer even goed (of slecht) als je ze op dezelfde goedkope of dure hardware draait. Ze moeten namelijk precies dezelfde intensieve berekeningen uitvoeren.

Maar op zulke inhoudelijke argumenten ga je natuurlijk niet in.

Het voornaamste verschil zit hem in de flexibiliteit op vrijwel alle fronten, die bij Final Cut Pro X vele malen groter is dan bij iMovie. Met Final Cut is in principe vrijwel alles mogelijk. Met iMovie wordt je op een gegeven moment beperkt in wat je voor elkaar kan krijgen en hoe je dat kan doen. Als iemand die flexibiliteit kan gebruiken, al is het maar voor af en toe een enkel project, dan is dús volgens mij Final Cut Pro X voor die persoon bedoeld. Zeker als de financiering van zo’n project de vrij geringe aanschafkosten van de software dekt.

Bijdrager
    Qapla
    Maikelw op 07 mei 2014

Klein detail; OS X 10.10: 10.10 is gelijk aan 10.1, na 10.9 tel je logischerwijs op naar 11.0.

Je kan gewoon verder tellen 10.10 ,10.11 ,10.12.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.