12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    MDW

update naar bureaublad is vertraagd

Sinds mijn laatste update naar OS 10.13.2 ondervind ik dat een schermafbeelding maken met nogal wat vertraging op mijn bureaublad terecht komt.
    Als ik na het maken van een schermafbeelding op Finder klik, wordt het bureaublad onmiddellijk bijgewerkt.
    Dit laat me vermoeden dat de update van het bureaublad niet meer zo frequent als voordien gedaan wordt.
    Is dat ergens in te stellen?

Bijdrager
    Niels

Ik denk dat dit ook te maken heeft met iCloud sync. Meestal zie ik een screenshot direct verschijnen, maar soms ik ook een korte vertraging van enkele seconden. Geen idee hoe je dit moet oplossen.

Bijdrager
    Hyrax

Geen last van hier. Did you try to turn it off and on again?

Bijdrager
    MDW

Ik denk niet dat ik met iCloud sync. Ik zie hiervan op iCloud geen spoor.

Ja, ik heb de Mac al uit/aan geschakeld.

Het feit dat er een update van het scherm komt als ik de finder gebruik, wijst erop dat met de update van het scherm iets fout loopt.

Bijdrager
    Shmoo

En je hebt niet toevallig deze geactiveerd?

Systeemvoorkeuren > iCloud > iCloud Drive

Bijdrager
    MDW

Dank je Shmoo, nu weet ik waar te gaan kijken, … maar dat staat bij mij niet aangevinkt.

Er moet ergens een “event” zijn dat de trigger geeft voor de update vh bureaublad.
    De finder genereert blijkbaar zo een event.

Bijdrager
    Shmoo

Geen idee, maar volgens mij moet er ook een Terminal commando zijn om aan te geven dat je het screenshot niet op je bureaublad wilt hebben maar bijv. in de folder Documenten.

Dat zou je eens kunnen proberen om te testen of het enkel bij het bureaublad zo traag werkt of ook in andere folders/locaties.

Bijdrager
    MDW

Ja, dat zou een goede test zijn. Spijtig genoeg heb ik geen kennis van die commando’s.

Merkwaardig is wel dat bv iets pasten op het bureaublad er wel dadelijk staat. Ook een map aanmaken staat er onmiddellijk. Maar dat zijn wel bewerkingen die, in tegenstelling tot het maken ve screenshot, een onderdeel zijn van Finder, … waardoor de trigger dus dadelijk gegenereerd wordt.

Bijdrager
    Shmoo

Wat extreem jammer is, is dat er op OMT geen developer te vinden is die een screenshot app wilt maken op basis van dit appje:

Annotate Mac OS X app review (Glui)

Dit is zo’n gemis want bovenstaande app functioneert nog steeds prima (enkel Dropbox -upload functie werkt niet meer vanwege een API update) maar verder is dit kwaliteit dat standaard in macOS gebouwd had kunnen zitten. Het maakt het nemen van screenshots, zoals ik hierboven doe zoveel eenvoudiger en vooral prettiger.

Moderator
    Night

Inderdaad.

defaults write com.apple.screencapture location /path/

/path/ is je locatie, zoals de dektop ~/Desktop/ als pad heeft.
    Je kan ook kiezen om alles in je Download folder te zetten: ~/Downloads/
    Je kan ook een willekeurig andere map kiezen. het makkelijke is om dan /path/ weg te halen en de betreffende map er gewoon achter te slepen (let wel op dat er een spatie voor blijft staan).

Daarna even de de zaak activeren en klaar:

killall SystemUIServer

Wil je ook nog de format veranderen van de standaard .png naar bv .jpg, .tif of .pdf kan dat ook:

defaults write com.apple.screencapture type jpg

waarbij jpg in dit geval dus jpeg bestanden oplevert.

Ook hierna even de UI server herstarten:

killall SystemUIServer

Eenvoudige appjes die dit ook kunnen:
    https://www.macupdate.com/app/mac/50565/screenshot-path

En speciaal voor Shmoo nog eentje die ook een shareakle link kan maken:
    Eenvoudige appjes die dit ook kunnen:
    https://www.macupdate.com/app/mac/50565/screenshot-path ($5,00)
    https://www.macupdate.com/app/mac/52186/grabilla-screenshot (gratis)
    https://www.macupdate.com/app/mac/36758/pixam (gratis)

Er is ook nog een losse stap naar dropbox mogelijk:
    https://www.macupdate.com/app/mac/36758/pixam

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    prenkema

opstarten in safe mode, dat doe je door de shift toets in te drukken en vast te houden bij het opstarten.
    En dan nog eens een schermprintje maken…., als dat wel snel moet het dus ergens een extensie oid zijn.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  prenkema.
    • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  prenkema.

Bijdrager
    KarelWillem
    MDW op 27 december 2017

Sinds mijn laatste update naar OS 10.13.2 ondervind ik dat een schermafbeelding maken met nogal wat vertraging op mijn bureaublad terecht komt…

Sinds een aantal dagen (geen updates gedaan) heb ik ook zoiets.

Als ik het bureaublad aanklik staat het er sneller. Klik ik het bureaublad niet aan, dan verschijnt het langzaam.

MDW op 27 december 2017

…Merkwaardig is wel dat bv iets pasten op het bureaublad er wel dadelijk staat. Ook een map aanmaken staat er onmiddellijk….

Exact ja.

Met dien verstande dat als ik op het bureaublad zelf een schermafbeelding maak, deze er ook direct staat.
    Doe ik dat in Safari, of ergens anders (dus zonder geactiveerd bureaublad, dan is dat traag).

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door  KarelWillem.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.