4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    peli

Update GPU (videokaart) Mac Pro 3,1

Ik heb een vraag over een update voor mijn Mac Pro. Ik heb er een videokaart inzitten van 256mb. Ik wil deze graag updaten voor voor welke. Ik gebruik mijn Pro voor videobewerking en lichte fotobewerking. Allen hobbymatig. Welke videokaart is dan een goede optie? En hoeveel mb/gb.

Als jullie meer willen weten over de Mac dan hoor ik het graag.

Groeten,

Peli

Bijdrager
    Henriboersema

Peli,
    Ik zat met hetzelfde probleem. Ik was ook op zoek naar een snellere videokaart voor mijn mac pro 3.1
    Ik heb een evga gtx 285 op de kop getikt en geplaatst. Werkt prima echter zonder bootscherm. Nu wil ik de kaart gaan voorzien van een mac rom (efii) echet is de rom te klein die op de kaart zit. Mijn volgende project wordt het solderen van een grotere bootrom ( sst25vf040) en de passende firmware erop te zetten. Dan heb ik een identieke gtx285 mac editie. Als je van knutselen houd, ben je voor een paar tientjes klaar

Bijdrager
    peli

Helaas ben ik niet zo goed in knutselen. Wat ik dat kon had ik het zeker gedaan. Het maakt mij ook niet uit dat het geld kost als het maar niet te veel is ten opzichte van de prestaties.

Heeft er iemand nog tips voor een goede videokaart?

Bijdrager
    McD44N

Een echt ‘dikke’ videokaart is voor videobewerking overkill. Behalve als je Adobe CS gebruikt, dat ondersteunt namelijk GPU rendering via CUDA; dus daarvoor heeft het weer wel zin om een dikke GTX te nemen.

Verder, zonder knutselen: het schijnt dat je vanaf 10.8.4 elke ‘PC’ nvidia videokaart in een Mac Pro kunt plaatsen. Daarbij zijn de types die geen extra voeding nodig hebben het makkelijkst, voor kaarten met extra voeding heb je een bepaald verloop kabeltje nodig.

Het enige nadeel: tijdens het opstarten heb je geen beeld, dat is er pas bij de Desktop. Om dat weer aan te pakken moet je dus goed zijn met een soldeerbout, maar als je het zwarte scherm in het begin voor lief neemt, hoeft het niet.

Je kunt ook op Marktplaats -of waar dan ook- kijken voor een ‘officiĆ«le’ videokaart, maar er wordt op dit moment weinig aangeboden.

Je zou voor video- en fotobewerken ook kunnen overwegen om een Blackmagic Intensity PCI kaart te nemen. Zo’n kaart plaats je naast je bestaande videokaart, en geeft beeld aan een extra monitor. De Intensity ontlast je CPU, en ondersteunt ook ‘Rec. 709′ – de televisie colorspace. Dat is weer belangrijk voor kleurcorrectie.
    Nadeel van zo’n kaart is dat ie alleen werkt in de bekende video- en audiobewerkingsprogramma’s, je kunt ‘m niet gebruiken als uitgebreide desktop.

Nieuwe Mac videokaarten op Tweakers:
    http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=mac#filter:q1ZKTixJTc8vqvRMKVayijaxjNVRyk6tLM8vSlGyUspNTFaqBQA
    2e hands op Marktplaats:
    http://www.marktplaats.nl/z.html?query=mac&categoryId=353&postcode=&distance=0
    Een hack om in Adobe CS de GPU rendering te activeren voor alle Cuda-geschikte videokaarten:
    http://www.vidmuze.com/how-to-enable-gpu-cuda-in-adobe-cs6-for-mac/

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.