11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    olaf191

update big sur

hallo,

Ik ben in het bezit van een MacBook Air 2018.  Gisteren heb ik de grote update gedaan naar Big sur.  Dit proces is vlekkeloos verlopen.  Helaas na installatie loop ik al tegen het volgend probleem aan.  Mijn MacBook wordt onmiddellijk gloed heet.  Als ik gewoon surf op het internet wordt mijn MacBook gloed heet.  De ventilatoren draaien op volle toeren.  Als de MacBook op mijn schoot rust voel ik de warmte door mijn broek heen.  Je moet weten dat ik alleen het programma safari draai en gewoon de online krant aan het lezen ben.  Ik ben al een tijdje in het bezit van deze Mac,maar ik nog nooit meegemaakt dat hij zo warm wordt en blijft. Iemand een idee waar dit aan kan liggen en me een eventuele oplossing geven ?

zeer vriendelijk bedankt.

Bijdrager
    Furbz

Het kan zijn dat Spotlight op de achtergrond aan het Indexen is. Dat gebruikt nogal wat recources (althans bij mijn Mac).
    Zou hem gewoon even een tijdje laten gaan.

Je zou ook een SMC of PRAM reset kunnen doen. Maar ik zou toch even wachten tot het indexen klaar is.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201295

(Kijk wel even goed welke mac je hebt voordat je dit doet).

Bijdrager
    Jorik

Eens met Furbz, na een OS update, kan het een tijdje duren voordat allerlei caches en indexen weer up-to-date zijn. Ik zou ‘m aan en aan de oplader laten staan gedurende een nachtje, als ie dan nog steeds heet blijft worden bij simpele taken als webbrowsen, dan zou ik eens verder kijken welke processen er precies bezig zijn. Safari zou juist een stukje efficiënter geworden moeten zijn bij Big Sur!:-)

Bijdrager
    olaf191

hallo….

Bedankt voor jullie reacties, maar blijkbaar was de oplossing zo simpel niet.  Na 4 uur aan de lijn hebben gehangen met 4 verschillende medewerkers van het officieel apple support hebben we het probleem gevonden.  Er was ergens een kernelmanager bestand wat constant 80 procent in beslag nam van mijn CPU.  We zijn toen diep in het macOS  wat dingen gaan verwijderen en toen was het probleem opgelost.

met vriendelijke groeten

olaf

Bijdrager
    Jorik

Dat klinkt inderdaad als best ingewikkeld.

Weet je toevallig nog wat om welke Kernel “module” dit ging of hoe die op je systeem gekomen is? Ik neem aan bij een software pakket of een hardware driver die goed functioneerde voor de upgrade? Dat kan nuttige info voor anderen zijn. 😉

Bijdrager
    olaf191

Hallo Joris…

Ik ga helaas niet precies op je vraag kunnen antwoorden.  Ik heb zoals ik zei ongeveer 4 uur aan de lijn gehangen met apple support.  Ik heb gedurende de 4 uur allerlei handelingen moeten doen zoals harddrive testen,macOS helemaal via een reparatie programma opnieuw moeten installeren,via allerlei toetsenbord combinaties mijn Mac misschien 10 keer moeten heropstarten.  Tot de laatste van de 4 medewerkers door had dat de kernelmanager bestand heel veel van mijn CPU in beslag nam.  Ik ben toen via een toestenbord combinatie die me niet meer herinner in een menu terug gekomen waar ik allerlei bestanden heb moeten wissen.  Die waren volgens de medewerker geïnstalleerd via de update.  Toen ik de bestanden wiste was mijn probleem onmiddellijk opgelost.  De ventilatoren stopte met blazen en dat kernel bestand was verdwenen uit de lijst van activiteitenweergave.

Terzijde.  Mijn dochter is in het bezit van een MacBook 12 inch van 2017 en bij haar zijn er nooit problemen geweest na de update.

met vriendelijk groeten

Olaf

Bijdrager
    Jorik

Ok, geen probleem. Mooi dat het in ieder geval opgelost is!

Bijdrager
    olaf191

Hallo…

voor allen die dit probleem ondervinden. Bel naar de support lijn van Apple. Want het is echt op 3 minuten opgelost als je weet wat je moet doen. Ze zijn nu op de hoogte bij Apple.

met vriendelijke groeten

olaf.

Bijdrager
    Mgaav

Hoi, ik heb de update gedaan maar sindsdien loopt ie vast als ik inlog. Soms zie ik de menu balk niet, soms is m’n achtergrond vergroot en blijft het muis icoontje met dat gekleurde rondje draaien. Ik kan helemaal niks doen. Ook geen appeltje of Finder of iets links bovenin.

meerdere keten opnieuw Big Sur geïnstalleerd via computer opstarten en bij appeltje meteen cmnd + R ingeduwd en Big Sur opnieuw geïnstalleerd, maar niks werkt.

iemand? Wil niet opnieuw m’n schijf formatteren want dan moet ik alle programma’s etc En instellingen er weer opzetten.

Bijdrager
    Antwoordapparaat
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.