14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    nol77

update 10.5.8 niet meer te verkrijgen

Hallo, ik wil eindelijk mijn twee jaar oude Imac updaten, werk nog steeds met 10.5.8.
    Nu zag ik Lion, maar dat kan ik pas installeren als ik minimaal op 10.6.8 zit (snow leopard)
    Net even de winkel in Amersfoort gebeld, maar de dvd/cd van 10.5.8. naar 10.6 is niet meer te verkrijgen en wordt niet meer uitgegeven door Apple. Uiteraard kom ik hier veel te laat mee aan kakken;-)

Heb al even gegoogled maar kan website vinden om mijn systeem te updaten middels zo’n cd. Weet iemand nog een manier om mijn mac een beetje te vernieuwen?

Thanks,
    Arnold

Bijdrager
    nol77

o ja, ik zag trouwens wel dit, maar is dit veilig??? en werkt dan de update van Lion echt op alles goed?

Ga naar Systeem – Bibliotheek – CoreServices, en sleep SystemVersion.plist naar het bureaulad. Open het met Tekst Editor. Wijzig 10.5.8 naar 10.6.8. Sla het op en sleep het terug naar CoreServices. Voer je wachtwoord in als Finder erom vraagt. Log uit en in. Nu kun je Lion installeren.

Bijdrager
    Yggdrasil

Op tweedehands sites zoals eBay, Kapaza en Marktplaats vind je geregeld Snow Leopard dvd’s. Ik zou niet gaan klooien met je systeem als je er nagenoeg geen verstand van hebt. Tevens is het ook niet ‘legaal’ als jij geen Snow Leopard koopt. Als ik me niet vergis moet jij trouwens een App Store hebben om Lion te installeren, tenzij je zo’n Lion OS X USB koopt in de Apple Store.

Bijdrager
    SunKeeper

Snow Leopard geeft je de kans om naar Lion te upgraden, via de gratis 10.6.8 v1.1-update. (dat wisten jullie vrijwel zeker al, maar just to be sure)

@nol77: Daarnaast: ik zou die post hierboven met die uitleg editen, want uitleggen hoe je aan illegale software komt, mag op de forum niet. (zie huisregels onderaan pagina)

Als je de DVD niet meer kunt vinden in de winkel, moet je even op Marktplaats/Ebay/lokale handelsite kijken, best kans dat er nog 1tje aangeboden wordt. Zet anders een ”Gevraagd”-advertentie.

Bijdrager
    MadSven

Denk er wel aan een ‘gewone’ retail versie van SL te kopen. De kans dat je via marktplaats o.i.d. een systeemupdate schijf voor een bepaald type mac/imac krijgt die uiteindelijk niet werkt is groot…

Bijdrager
    Yggdrasil

@ SunKeeper: Je bedoelt de TS zijn post? Ik leg namelijk niets illegaals uit.

Moderator
    unSOUND

De USB stick van Lion zou ook op lege schijven moeten werken. In dat geval zou je een kloon van 10.5.8 kunnen maken op een externe schijf, dan de interne schijf wissen en Lion installeren, en daarna met de migratie-assistent de data van de externe schijf terug plaatsen.

Bijdrager
    Matanza

Wat er mis met deze ?

update van 10.5 naar 10.6:

http://store.apple.com/be-nl/product/MC573F/A?mco=MTY3ODQ5OTY

Of anders direct de stick door 10.7

http://store.apple.com/be-nl/product/MD256?mco=MjQ1MzkyMDY

Mvg,
    Matanza

Bijdrager
    SunKeeper
    madsven op 22 augustus 2011

Denk er wel aan een \’gewone\’ retail versie van SL te kopen. De kans dat je via marktplaats o.i.d. een systeemupdate schijf voor een bepaald type mac/imac krijgt die uiteindelijk niet werkt is groot…

Dus: wel die met het plaatje van de sneeuw luipaard, en geen grijze schijven.

Niiiiiickk op 22 augustus 2011

@ SunKeeper: Je bedoelt de TS zijn post? Ik leg namelijk niets illegaals uit.

Klopt. Ik zal mijn vorige post even editten.

Bijdrager
    fatboysmart

Ik heb vorige week nog een SL versie van €29 euro gekocht bij iCenter in Leidsenhage Leidschendam… Lijkt me sterk dat hij overal uitverkocht is.

Bijdrager
    nol77

bedankt voor de nuttige reacties, die tweede post had ik van een ander topic gequote, geen idee dat dat tegen de regels was anders had ik het niet overgenomen, aan de andere kant stond dat daar ook al even dus als het echt niet mocht was het daar ook weggehaald;-)

We gaan er mee aan de slag. Liefst heb ik gewoon alles legaal via een winkel, als er dan wat mee is, dan kan ik er mee terug, ik heb er duizenden foto’s voor klanten (studio, bruidsreportages etc) op staan, dus ik ben nu al dat soort dingen op een externe harde schijf aan het pompen, duurt eventjes….

Nogmaals bedankt voor de adviezen!

Bijdrager
    KR1275

Je kunt ook een backup maken van je huidige schijf en die dan vervolgens wissen. Je kunt Lion namelijk gewoon clean installeren en dan vervolgens je bestanden terugplaatsen in je gebruikersmap. Heb ik ook gedaan. Kost je een avondje, maar een clean install heeft ook z’n voordelen.

Bijdrager
    nol77

oke, Richard, dat klinkt ook goed, ik heb even een terrabyte externe schijf gekocht en vannacht zijn al mijn foto’s daarop geplaatst.
    Hoe wis ik mijn huidige schijf en kan daar iets mee mis gaan?
    En mijn programma’s kan ik die backuppen?
    Behoud ik bijvoorbeeld mijn plugins en favoriete voorinstellingen voor cs4 of moet ik die weer allemaal opnieuw installeren en instellen?
    Kan ik Lion volledige versie wel gewoon in de winkel halen? (las iets over USB stick, of werkt dat niet meer omdat ik mijn schijf dan gewist heb?)

Hoop vragen, valt het op dat ik niet zoveel kaas heb gegeten van hardware?;-)

Bijdrager
    TheBigZ

@Arnold: Het handigst is het om niet alleen een backup van je foto’s te hebben, maar een complete backup van je gehele schijf.

Met het (gratis) programma SuperDuper kun je een zogenaamde “bootable clone” maken van je OS X partitie. Dat houdt in dat je van zo’n backup (op een externe schijf) kunt opstarten. Alle programma’s, settings en dergelijke heb je dan tot je beschikking. Vanaf die backup kun je dan ook al je eigen spullen terugzetten naar de schoon geinstalleerde Lion op je interne schijf.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.