8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    thrudragoneyz

UPC Motorola modem & Airport Extreme

De draadjes van vorig jaar gelezen maar geen oplossing gevonden, daarom een nieuw draadje:
    Probleem: veelvuldig uitvallen of extreem slome internetverbinding via WIFI.
    Situatie: UPC Motorola modem –> Airport Extreme –> UTP iMac werkt altijd perfect, 2 macbookspro WIFI verbindingen vallen regelmatig uit of extreem slome verbinding.
    Uitzetten modem en opstarten Motorola en vervolgens AE e.d. werkt wel maar dit moet ik dus bijna dagelijks doen.
    Heeft iemand dezelfde configuratie en een oplossing voor mijn probleem ?

Vriendelijk bedankt alvast !

Inactief
    Anoniem

Wifi-verbinding al ’s getest met een andere (wifi)laptop?
    Ik denk niet dat je ’t bij je modem moet zoeken. Je iMac doet ’t tenslotte altijd. Beperkt ’t probleem in elk geval tot je Macbooks en/of je Airport Extreme.. Werken je Macbooks wel goed via Ethernet??

Misschien verduidelijkt ’t iets als je wat screenshots neerzet van je Airport Extreme instellingen..

Bijdrager
    thrudragoneyz

De instellingen zijn als volgt:

Type: AirPort
    Hardware: AirPort
    BSD Device Name: en1
    IPv4 Addresses: 10.0.1.21
    IPv4:
    Addresses: 10.0.1.21
    Configuration Method: DHCP
    Interface Name: en1
    Network Signature: IPv4.Router=10.0.1.1;IPv4.RouterHardwareAddress=00:16:cb:c1:b2:f9
    Router: 10.0.1.1
    Subnet Masks: 255.255.255.0
    IPv6:
    Configuration Method: Automatic
    DNS:
    Domain Name: arnhem.chello.nl
    Server Addresses: 10.0.1.1
    DHCP Server Responses:
    Domain Name: arnhem.chello.nl
    Domain Name Servers: 10.0.1.1
    Lease Duration (seconds): 0
    DHCP Message Type: 0x05
    Routers: 10.0.1.1
    Server Identifier: 10.0.1.1
    Subnet Mask: 255.255.255.0
    Ethernet:
    MAC Address: 00:25:00:47:88:36
    Media Options:
    Media Subtype: Auto Select
    Proxies:
    Exceptions List: *.local, 169.254/16
    FTP Passive Mode: Yes
    Service Order: 3

Bedankt

Inactief
    Anoniem

check of IPv6 op je macbooks misschien aan staat en zet dat dan uit…

Bijdrager
    puchelaar

Ik vind de conclusie dat het niet aan de Airport Extreme ligt wel kort door de bocht; het bedrade gedeelte lijkt ok, maar het draadloze gedeelte niet. Mijn eerste gedachte is dat er misschien meerdere draadloze netwerken in de buurt zitten die op (of in de buurt van) hetzelfde kanaal zitten.

Nou heb ik geen ervaring met de AE, maar als je het kanaal kan veranderen zou ik dat eens proberen.

Kijk ook eens of je inderdaad veel andere netwerken in de buurt zit, en hoe de ontvangst daarvan is (ik zie er hier in de buurt een stuk of 10, maar met vrijwel geen signaalsterkte, dus die storen dan ook minder.

Bijdrager
    mark-a-mac

Ik snap je IPv4-adressen en je DHCP-melding niet helemaal. Het lijkt m.i. erop dat je de Airport Extreme in brugmodus hebt staan.

Bijdrager
    thrudragoneyz

Ik heb de kanalen gecheckt dat lijkt niet het probleem te zijn.
    Ook heb ik gekeken of ik in brugmodus sta, ook niet.
    Ik heb niet zoveel verstand van netwerken maar ik heb het idee dat het aan de toewijzing van IP adressen ligt. Vaak is het als we twee laptoppen hebben aanstaan er 1 slomer is dan de ander.

Bijdrager
    mark-a-mac

Je zou nog eens de netwerkinstellingen van alle computers na kunnen kijken. Niet ergens toevallig nog een vast IP-adres ingesteld? Of DNS-adressen die niet deugen?

In elk geval zou je een harde reset van je Extreme moeten overwegen. Als het een IP-conflict zou zijn, hoef je je Motorola niet voortdurend te herstarten. En als je alles met wat UTP-kabels aan de Extreme knoopt, gaat het dan wél goed? Zo niet:
    De Extreme moet staan op ‘Internetverbinding delen’, normaal gesproken werkt hij dan ook als DHCP-server voor je lokale netwerk. Alle PC’s krijgen via het IPv4-protocol het welbekende adres toegewezen. Tenzij je natuurlijk handmatig adressen hebt ingevoerd. Moet je niet doen, instellen ‘verkrijg van DHCP-server’.
    Voor je DNS: UPC heeft eigen DNS’sen. De Extreme ontvangt de adressen van die servers via het UPC-netwerk. Maar als je ofwel je Extreme ofwel je PC’s anders hebt geconfigureerd (handmatige DNS), dan ga je wederom de bietenbrug op.
    Probeer anders nog eens een nieuwe netwerkinstelling op de Macbooks met alles op ‘automatisch’.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.