17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    appleimacg5

UPC kabelinternet met airport express ?

Hey experts,

Ik heb hier een upc kabel internet aansluiting met een kabel vanuit de tv-aansluiting die naar een Arris touchstone modem gaat.
    Dit modem heeft een ethernet uitgang die nu dus met een ethernet kabel verbonden is met de laptop. Ik zou graag met een airport express dit signaal draadloos verspreiden. Dus eigenlijk deze ethernet kabel naar de airport express sturen en daarvandaan dus draadloos dit signaal verspreiden.

1. Kan dit ?
    2. Op dit moment komt de ethernetkabel in de windhoos laptop en dit werkt prima, maar op mijn macbook krijg ik geen verbinding. Wat moet ik doen om het werkend op de macbook te krijgen? Zolang ik niet draadloos ben wil ik namelijk ook met mijn macbookje online…

Thnx

Bijdrager
    iJoost

Jawel. Ik neem even aan dat het kabelmodem ook een NAT-router is. Dan moet je de Airport in bridge mode zetten. Dat wil zeggen het vinkje bij “Verspreid IP-adressen” weghalen.

Bijdrager
    appleimacg5

Wat is een NAT router? En hoe kom ik daar achter ?

Bijdrager
    iJoost

Een NAT router is een router die ervoor zorgt dat je met meerdere computers gebruik kunt maken van een internet-verbinding (in de regel zit daar ook een DHCP-server in om IP-adressen uit te delen).

Geblokkeerd
    Anoniem

Dus dat je bijvoorbeeld van 1 internetkabel 4 internetverbindingen krijgt

Bijdrager
    MacMeijers

Ik neem aan dat je een Chello account hebt, en in dat geval moet je op de Chello site inloggen en aangeven dat je via de router ipv je Mac verbinding maakt, en dan moet het lukken.

Bijdrager
    Hanky Dussen

Ik heb exact dezelfde opstelling als de topic-starter, maar dan met een Airport Extreme.
    Ik heb heel lang moeten klooien om internet-verbinding te krijgen, simpelweg om dat de AE en de Arris-modem niet goed kunnen/willen communiceren : de AE kreeg wel signaal, IP-adres, etc. en alle instellingen klopten, maar een daadwerkelijke internetverbinding lukte niet.
    Pas na een tip van een mede forumlid lukte het : plaats een switch tussen de Arris-modem en de AE !

(zie ook forum-onderdeel Internet en Netwerken)

(Overigens, de bridge-modus heb ik nog niet uitgeprobeerd)

Bijdrager
    iJoost

Als je de bridge mode niet gebruikt (dan doet de Airport Express dus nog een keer weer NAT), dan kun je vanaf het bedrade deel de computers in het draadloze deel niet rechtstreeks bereiken. Omgekeerd kun je vanaf het draadloze deel wel de computers in het bedrade deel bereiken. De internettoegang is wel te gebruiken vanaf beide delen.

De bridge mode maakt van het bedrade deel en het draadloze deel samen een netwerk segment.

Inactief
    Anoniem

Mijn oplossing is:

Modem – Router – Airport <<<>>> Mac

– Zoek je Mac adres op van je computer, noteer deze.
    – Sluit je Mac rechtstreeks aan op de modem via UTP , meld je modem aan bij chello als dit nog niet gebeurd is.

– Dan sluit je de router aan op je Mac, nog niet op internet. Clone je mac-adres naar de router.

– Sluit je router aan op internet en je Airport op de router. Mac loskoppelen van UTP kabel.

– Mac aanmelden op je airport.

Dit hoort te werken
    8)

Bijdrager
    bhaenraets

Hoi,

Ik heb ook een UPC account met een airport express draadloos netwerkje. Om te beginnen met de vraag waarom je windows laptop het wel doet en je macbookje niet: dat heeft te maken met het feit dat het MAC-adres (hardware adres van de netwerkkaart) van de windows laptop geregistreerd staat bij UPC. Dat gebeurt de eerste keer dat je je laptop op je kabelmodem aansluit, daarna kun je niet zondermeer nieuwe apparatuur aan je kabelmodem hangen.

Om dat op te lossen is het het eenvoudigst om je airport express via UTP aan je kabelmodem te hangen en daarna even de UPC klantenservice te bellen: zij zorgen er dan voor dat het oude MAC-adres uit de bestanden van UPC wordt verwijderd en het nieuwe (=MAC-adres van je Airport Express) wordt geregistreerd.

Daarna is het zaak om je airport express *niet* in Bridge mode te draaien, maar lokaal een DHCP server in te stellen. Het voert te ver om dat in deze post uit te gaan leggen, nog afgezien van het feit dat ik niet genoeg in de terminologie zit om er een consistent verhaal van te maken. Anyways, resultaat is dan dat je Airport Express met de buitenwereld praat middels het door UPC toegekende IP-adres, en dat hij intern IP-adressen uitdeelt aan de computers in je huis en bovendien de routering verzorgt zodat je met twee computers tegelijk van 1 internetverbinding gebruik kunt maken.

Bijdrager
    Hanky Dussen

@bhaenraets : dit werkt (bij mij) dus niet. Het klopt precies wat je zegt, echter bij Chello werkt het dus niet….Wel met een switch er tussen, zoals ik al beschreef in mijn vorige post.
    Zonder switch er tussen ‘ziet’ UPC wel de AE, maar komt er geen (internet)signaal door :?

Opmerking : zo gauw ik een niet-Apple-router gebruik is het probleem weg. Het is dus iets specifieks tussen UPC/Chello/Arris en de AE.

@defores : bij de Aiport Express en Extreme kan je geen MAC-adres klonen, dus jouw verhaal gaat niet op….

Bijdrager
    iJoost
    ”bhaenraets”

Daarna is het zaak om je airport express *niet* in Bridge mode te draaien, maar lokaal een DHCP server in te stellen.

Juist. Daar is het antwoord dan. Dat modem heeft blijkbaar geen NAT-router.

In dat geval zal de Airport dat werk inderdaad moeten doen. En inderdaad moet de Airport Express dan niet in bridge mode. Maar pas op, want als de Airport Express op deze manier de NAT en DHCP moet verzorgen, dan kun je dus in feite alleen maar draadloze clients in je netwerk hebben.

Mocht je toch ook bedrade clients willen, dan kun je overwegen om er zelf (meteen na het modem dus) een routertje tussen te schuiven en dan de Airport natuurlijk weer juist wel in bridge mode.

(‘T is een beetje behelpen met zo’n modem dat geen NAT doet.;-)

Bijdrager
    bhaenraets
    ”Hanky

@bhaenraets : dit werkt (bij mij) dus niet. Het klopt precies wat je zegt, echter bij Chello werkt het dus niet….Wel met een switch er tussen, zoals ik al beschreef in mijn vorige post.
    Zonder switch er tussen ‘ziet’ UPC wel de AE, maar komt er geen (internet)signaal door :?

Opmerking : zo gauw ik een niet-Apple-router gebruik is het probleem weg. Het is dus iets specifieks tussen UPC/Chello/Arris en de AE.

Hmm… That’s kinda funny: ik heb namelijk een Chello Classic abonnement met een Arris kabelmodem en een Airport Express, en bij mij doet hij het wel. Het kan dus blijkbaar wel, maar wat er bij mij anders is dan bij jou weet ik niet. Apart is dat UPC jouw AE wel ziet, maar dat jij er geen signaal doorkomt – dat doet vermoeden dat er in je AE iets niet helemaal tof geconfigureerd staat.

Misschien UPC nog maar eens bellen? Er zit daar volk dat ook wel kaas heeft gegeten van Macs, dus wie weet waar ze nog mee op de proppen komen.

Bijdrager
    bhaenraets
    ”iJoost”

Ach… met UPC ben je allang blij dat je internet het überhaupt doet, dus dat-ie niet NAT is dan een minor inconvenience.:wink:

Bijdrager
    gruiter
    ”bhaenraets”
    ”iJoost”

Ach… met UPC ben je allang blij dat je internet het überhaupt doet, dus dat-ie niet NAT is dan een minor inconvenience.:wink:

Ik heb al sinds 1999 internet van UPC. Ondanks het feit dat we in het 1e jaar een akkefietje met ze hebben gehad over rekeningen die we nooit kregen en vervolgens na verloop van tijd een aanmaning, hebben we in al die jaren slechts 1x een technische storing gehad. Overigens werd de storing keurig verholpen (nieuwe modem) en was de klantenservice prima (werd zelfs terug gebeld).

Draadloos internet heb ik als volgt aan de praat gekregen:
    Mac via UTP kabel aansluiten op modem. Je krijgt dan een schermpje van UPC waar je kunt aangeven dat je het MAC adres van je ethernetcard wilt gebruiken. Vervolgens heb ik dit adres gecloned naar de draadloze router en die vervolgens op het modem aangesloten.

Ik weet nog wel dat het een gedoe was omdat ik niet wist dat je het modem, router en Macs allemaal opnieuw moet opstarten.

Bijdrager
    Hanky Dussen

@gruiter : nogmaals, maar mac-adressen klonen kan niet met een Airport Express of Extreme.

@bhaenraets : bellen met UPC ? Vaak genoeg gedaan : ik werd heel vriendelijk te woord gestaan, maar helpen deed het niet. Bel Apple maar, zeiden ze…Omdat het bij jou wel werkt zal ik binnenkort nog eens experimenteren met de instellingen, maar ik heb eigenlijk alles al 10 x geprobeerd…

Over de stabiliteit : ik ben ook al heel lang UPC abonnee : tv en internet werkt bij mij altijd probleemloos, behalve bij het aansluiten van een nieuwe modem of computer….Dan is adsl toch echt veel simpeler en gebruiksvriendelijker.
    Sinds kort heb ik ook telefonie : hoop problemen mee. Regelmatif uitval, nog steeds geen voicemail, krakende lijn, vreemde piepjes tijdens een gesprek, etc…Ik kijk het nog even aan, maar anders ga ik weer terug naar KPN.

Bijdrager
    bhaenraets

@gruiter: Allemaal veel te omslachtig – mac-adressen klonen is helemaal nergens voor nodig en (zoals Hanky Dussen al aangeeft) niet eens mogelijk met een Airport. Het moet echt veel en veel makkelijker kunnen, getuige mijn situatie: alles werkt in 1 keer, geen centje pijn.

@Hanky Dussen: Je geeft aan dat UPC je AE wel herkent, maar dat je signaal er niet ‘doorkomt’. Dat doet vermoeden dat je probleem niet zit in de verbinding met UPC, maar dat je intern iets niet goed hebt ingesteld. Kijk nog eens goed naar de settings van je AE – mijn hunch is dat het daar zit.

Is het een idee om eerst eens een draadloos netwerkje zonder internetverbinding op te zetten, zodat je zeker weet dat je netjes een IP van je AE toegewezen krijgt, en dan pas je kabelmodem aan het netwerk toe te voegen? Just a thought.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.