14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

UPC kabel internet

Beste all,

Ik heb zojuist ontdekt dat sinds kort kabel internet van UPS in Tiel mogelijk is.
    ADSL is hier behoorlijk slecht, ik heb 12mbit, maar ik mag in mijn handen knijpen als ik 3mbit haalt, dan maar niet te hebben over de upload, dan springen de tranen me spontaan in de ogen.
    Mijn oog is gevallen voor de 60/6mbit variant, helaas wordt je verplicht om TV af te nemen, maar ja, dat is dan maar zo.

Er zijn alleen 2 punten wat nog niet duidelijk is.

1/ het IP adres is niet vast.
    Maar zolang mijn router aan blijft staan, dan verander dit toch niet?
    En als ik heb om een of andere reden herstart, dan behoudt ik toch ook nog dit IP adres?

2/ nu wordt er een router van UPC mee geleverd, maar ik wil graag mijn Draytek 2820 VN router behouden.
    Dan kan ik toch de Draytek aan de UPC router hangen, en de Draytek gebruiken?

Bijdrager
    Wiki Post

Bijdrager
    csteelooper
    1. UPC werkt met dynamische IP-adressen, net als tegenwoordig helaas bijna elke andere internetprovider (dit omdat men nog steeds niet over is op IPv6 terwijl de IPv4-adressen zo goed als op zijn, maar dat terzijde). Dit wil echter niet zeggen dat je continue een nieuw IP toegewezen krijgt. In principe verandert een IP inderdaad alleen dán wanneer er een verbindingsonderbreking plaatsvindt. Zelfs als de DHCP-lease voor je huidige IP verloopt, zul je meestal verlenging krijgen op je huidige adres. Echter, als de ISP (UPC dus in dit geval) om wat voor reden dan ook veranderingen besluit aan te brengen in zijn netwerkstructuur (toevoegen nieuwe server, e.d.) dan kan het zijn dat een leaseverlenging niet mogelijk is; je zult dan een nieuw IP krijgen.
      Als je dit vraagt vanwege het feit dat je een server draait of plannen daartoe hebt, dan kun je altijd overwegen om DynDNS of een vergelijkbare oplossing in te zetten. Je krijgt dan een naam toegewezen (zoiets als servertje.jenaam.dyndns.org en een programma dat je op één van de systemen in je netwerk draait (of in sommige gevallen een daemon in je router) zorgt ervoor dat de DNS-verwijzing voor die naam telkens correspondeert met je huidige IP-adres. Dit heeft twee voordelen: 1) de verbinding met je server zal mogelijk blijven, ook na wijziging van je IP; 2) mensen hoeven geen IP te onthouden, alleen een naam.
    2. UPC wordt met een módem geleverd, dat nodig is voor het opzetten van de verbinding. Ik weet niet of je bij UPC ook nog een router voor draadloos netwerken kunt aanschaffen/huren; bij Ziggo is dit wel mogelijk. Maar dat hóeft niet; je kunt net zo goed je huidige Draytek gebruiken. In het geval dat je náást de modem van UPC ook een router mee krijgt, kun je ervoor kiezen één van de routers te gebruiken: of die van UPC, óf de Draytek. Als je ze allebei tegelijk gebruikt geeft dit geheid complicaties…
    Bijdrager
    Racketeers

1. Ik “zit” bij UPC. In de afgelopen 3 maanden heb ik 3 keer een nieuw IP adres gekregen ondanks dat m’n modem gewoon continue heeft aangestaan. Op een gegeven moment is er een uurtje geen internet toegang en kom je erachter dat het IP is gewijzigd.

2. Je krijgt een modem en kan een draadloze router meebestellen in het bestelproces. Misschien is het voordeliger om ergens zelf iets te kopen of die van jezelf te gebruiken, mag op zich geen probleem opleveren.

Bijdrager
    Pivni Pes
    csteelooper op 14 maart 2011

Ten eerste, bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg :thumbsup:

1/ Dat dit zo werkte had ik al een klein beetje een vermoede van.
    Ik heb inderdaad met 3 servers te maken, 1 thuis, en 2 op mijn werk.
    Via VPN heb ik 3 locaties (soms 4) met elkaar verbonden.
    Dus een vaste IP had wel handig geweest, maar dat DNS verhaal heb ik niet zo bij stil gestaan.
    Ik ga me hierin zeker verdiepen, als het goed is, moet dit mogelijk zijn met mijn bestande domeinen die ik beheer.

2/ De Draytek router die ik heb, is voor mij een geweldige router, via deze router loopt ook de VPN verbinding.
    Wat ik eigenlijk voor ogen hebt, is dat de UPC router de signaal dij binnen komt, dom doorzet naar de Draytek router.
    Dat gebruik ik toch niet de beide routers tegelijk, of beter gezegd, dan is de UPC router alleen maar een soort van modem, en doet de Draytek routeren?

Bijdrager
    Pivni Pes
    Racketeers op 14 maart 2011

1. Ik “zit” bij UPC. In de afgelopen 3 maanden heb ik 3 keer een nieuw IP adres gekregen ondanks dat m\’n modem gewoon continue heeft aangestaan. Op een gegeven moment is er een uurtje geen internet toegang en kom je erachter dat het IP is gewijzigd.

Heb je dat vaak, een uurtje geen internet?
    Is UPC wel een stabiele provider?

Racketeers op 14 maart 2011

2. Je krijgt een modem en kan een draadloze router meebestellen in het bestelproces. Misschien is het voordeliger om ergens zelf iets te kopen of die van jezelf te gebruiken, mag op zich geen probleem opleveren.

Dus als ik je goed begrijpt, is het een modem wat je van UPC krijgt?

Bijdrager
    Racketeers

Heb je dat vaak, een uurtje geen internet?
    Is UPC wel een stabiele provider?

Het ligt er denk ik aan waar je het mee vergelijkt. Hiervoor had ik Tele2 en dat vond ik ronduit dramatisch. Voor alle duidelijkheid, ik werk vanuit huis, 6 dagen per week, vrijwel de hele dag online en ondervind nagenoeg geen problemen. Ik ben tevreden met UPC maar kan niet beoordelen of ik tevredener zou zijn met een andere provider.

Dus als ik je goed begrijpt, is het een modem wat je van UPC krijgt?

Ja

De Draytek router die ik heb, is voor mij een geweldige router, via deze router loopt ook de VPN verbinding

Die kan je dan toch aan het UPC modem hangen of mis ik iets?

Bijdrager
    Pivni Pes

Het is inderdaad mijn plan om de Draytek aan de UPC modem te hangen.
    Alleen vroeg ik mezelf af of dat dit gaat werken.

Bijdrager
    barrZ

ik heb ook UPC maar i.c.m. netgear wnr2000 router.
    werkt super en ben heel tevreden over UPC

Bijdrager
    Lauwrence

Heb hier ook UPC en draai een web- en mailserver. Ik heb tijden meegemaakt dat het IP iedere week aangepast werd, ik ook niet meer kon mailen (nieuwe IP adres stond op een blacklist), erg vervelend om dat telkens weer aan te passen.

Stabiel kan ik UPC ook niet echt noemen. Met mijn vorige ISP XS4all had ik *zelden* storingen, met UPC moet ik het modem enkele keren per maand resetten om überhaupt verbinding te hebben. Staat wel voor tegenover dat ik nu 120Mbit download heb, waarvan ik goed 100Mbit haal. Dat was dan ook mijn enige reden voor vertrek bij XS4all.

Bijdrager
    csteelooper

Dat soort ervaringen (veel storingen) zul je bij bijna iedere ISP zien. XS4All staat bekend als een van de beste ISP’s van Nederland en is in mijn ervaring zo ongeveer de enige ISP die echt bijna nooit last heeft van storingen. Maar met mijn Telfort abonnement moet ik ook regelmatig mijn modem een schop geven wil internet blijven werken. Ik heb inmiddels echter wel gemerkt dat dit veeleer bij de modem ligt…
    Hier is UPC niet actief, dus internet via UPC zal voor mij niet mogelijk zijn. Ziggo maakt hier echter een hele goede kans, omdat Ziggo in dit gebied erg goed en erg stabiel werkt. Maar dat wil niet zeggen dat iedere Ziggo klant tevreden is…

@Pivni Pes: Ja, je kunt je Draytek gewoon aan de UPC-verbinding knopen… Dat zal gewoon gaan werken. Wat ik wel even zou doen is op de site van Draytek kijken of je de laatste firmware in je router hebt zitten: in het verleden heeft Draytec wel vaker providerspecifieke firmware-updates doorgevoerd. Dat wil niet zeggen dat de router na het doorvoeren ervan alleen nog werkt met díe specifieke provider; wel dat de werking van de router sterk verbetert. Voor de Draytek Vigor serie zijn bijvoorbeeld enkele firmware updates doorgevoerd die de werking van deze apparaten in combinatie met Ziggo sterk verbeterden. Gebruikers van andere internetproviders konden de updates zonder meer toepassen (die hadden dan bijvoorbeeld nieuwe features); hun verbindingen leden er niet onder…

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik denk ook dat een slechte verbinding vaak bij de router ligt, ik maak al jaren gebruik van Draytek routers, en die dingen blijven maar up, ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laats een schop heb moeten geven.
    Aan de andere kant betaal je natuurlijk wel wat meer voor een Draytek.
    Of dat ik mijn Draytek wel of niet kon gebruiken, was de laatste hobbel tot de beslissing.
    Vanavond maar gelijk de aanvraag inschieten:wink:

Bijdrager
    prullenbak

Ik heb ook UPC (en daar hoort n modem bij, idd) , met een time capsule als router, en werkt ook perfect. Weinig te klagen over UPC, behalve dan – zoals bij al dat soort bedrijven – een belachelijke klantenservice en slechte technische hulp bij installatie enzo.

Maar als je eenmaal zit, zit je ook goed, vind ik.

Bijdrager
    T-sec

Wanneer bij UPC de keuze valt op een modem met WiFi router, dan is het aan te raden dit duidelijk te vermelden. Het wil nog wel eens gebeuren dat dit niet goed doorkomt en het standaard modem wordt geleverd. Het modem met WiFi router kost overigens eenmalig €50,00 extra.

Het kan gebeuren dat een externe router achter het UPC modem niet meteen werkt en je geen verbinding met het internet krijgt terwijl het UPC modem dit wel lijkt te hebben. Dit is simpel op te lossen door “Clone Mac Address” aan te vinken in je externe router.

Mijn ervaringen met UPC zijn verder prima. Ik werk direct wireless achter het UPC WiFi modem en haal prima snelheden met niet tot nauwelijks onstabiele verbinding.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.