16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    ramrod

Up-daten van Mavericks naar El Capitan , clean install zinvol ?

Hi

Ik draai momenteel op mn 27″ Imac met 256SSD uit 2014 nog op Mavericks , is het zinvol om over te gaan naar El Capitain alles werkt nu prima geen klachten . Ik twijfel omdat ik bij de diverse gebruikers ervaringen , ook in de Apple store erg wisselende ervaringen lees .
    Als ik dit eventueel wil gaan doen dan zou ik een clean install overwegen , ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat Aperture onder El Capitan niet meer werkt , klopt dit , zou ik wel jammer vinden want ik werk er erg prettig mee .

Is het ook mogelijk om een clean install met Mavericks te doen?

Zijn er bij een clean install op een SSD nog dingen om rekening mee te houden of werkt dit het zelfde als op op een HDD ?

Is er ergens een goede stap voor stap handleiding te vinden ? Heb op de Apple site gezocht maar kon niet iets vinden .

Thx

Bijdrager
    essiw

Voor mij is het grootste voordeel van El Capitan boven Mavericks is “split-screen”, anders was ik weer terug gegaan naar Mavericks, want inderdaad het is buggy, programma’s (Safari en mail vooral) zijn traag of geven een beachball, en ik ben zeker niet de enige als ik naar de reacties op macrumors kijk naar reacties van anderen… Ik zou als ik jou was sowieso even wachten op de nieuwe update van El Capitan, die bijna komt en kijken wat daar de reacties van zijn.

Clean install is enkel aan te raden als je veel rotzooi heb geïnstalleerd en je het voor jezelf duidelijk hebt, of wanneer je een oude mac hebt en hij trager wordt. Een ander voordeel dat enkel voor El Capitan geld is dat je geen schijfpermissies meer kan herstellen (is niet meer nodig), dus dan zou je voor de zekerheid een clean install kunnen doen, zodat je zeker weet dat het goed zit met je schijfpermissies.

Een clean instal moet ook mogelijk zijn met Mavericks, als het goed is kan je een clean install uitvoeren door met je herstelpartitie op te starten (ik dacht met command D, maar weet ik niet zeker) en dan te zeggen dat je je hardeschijf wilt wissen en opnieuw het systeem er op wilt zetten.

Bijdrager
    Shmoo

Mijn advies, als je huidige systeem werkt en er is geen reden om niet te upgraden blijf lekker werken op je huidige systeem en sla El Capitan over, ik zou willen dat ik mijn systeem op Yosemite had laten staan. WiFi problemen is het grootste serieuze probleem en daarnaast een hoop kleine gebruikers-dingetjes die gewoon kut zijn maar niet van het niveau dat je kunt spreken van een onwerkbaar systeem. Het systeem voelt op sommige punten gewoon aan alsof je een steentje in je schoen hebt zitten. Je kunt dan ook nog wel blijven lopen maar je moet alleen aan raar loopje er op nahouden zodat je het steentje niet of minder voelt zitten.

De reviews in de App Store zijn niet gelogen. Natuurlijk zitten er elk jaar wel een paar mafkezen bij die reageren als, “download niet – dus 1 ster” maar op dit moment zijn er zoveel slechte reviews dat als je dat zou bagatelliseren je echt niet serieus genomen kunt worden. En het ziet er ook niet naar uit dat het tijdens updates beter wordt qua reviews. Normaal kun je altijd wel verwachten dat versie 1 wat fouten bevat maar 8 maanden later moet een systeem toch goed functioneren en moeten die reviews omhoog gaan.

Mocht je wel willen upgraden dan zou ik voor alle zekerheid een clean install doen. Gewoon gevoelsmatig omdat er sowieso al zoveel mis is met El Capitan.
    Op AppleTips.nl kun je altijd wel een handleiding vinden over clean installs.

Bijdrager
    ramrod

Ok , bedankt , hoe kom ik dan aan Mavericks als ik een clean install wil doen ?

Bijdrager
    IsSidha

Begrijp werkelijk niet waar mensen last van hebben hoor…

Volgens de geruchten zou deze iMac dan niet eens meer kunnen opstarten
    of veranderen in een hele lange strand vakantie zonder verbinding

Aperture en iPhoto werken gewoon onder El Capitain.. gebruik het zelf ook
    evenals iPhoto en InDesign.. Xcode en Office 2016

Maar.. tja, als alles goed werkt en je bent er content mee
    zorg voor een goede backup en houd een USB disk met Mavericks opstart gedeelte bij de hand

http://www.appletips.nl/10-9-os-x-mavericks-installatie-usb-stick-maken/

Bijdrager
    Afroman

Wanneer wordt 10.11.4 verwacht? Ik heb zelf ook niet veel problemen maar de Wifi verbinding kan echt veel beter.

Bijdrager
    Shmoo

Na het event van komende weken wordt alles vrijgegeven.. Alle beta’s van de afgelopen dagen is gewoon en beetje tijdrekken tot het event en de beta testers niet in slaap te laten sukkelen.

Bijdrager
    GoeieDag

‘Steentjes in je schoen’… het is hier niet de lounge!

5 Mac’s hier draaien op EC, ook een iMac 2009; allemaal geen vette spec’s, en het draait prima. Idd, waar heeft iedereen last van? Ook Mav. had z’n dingetjes.
    Clean install? Heb je problemen dan? Zoniet, waarom zou je?

Moderator
    Night

je kan toch ook gewoon een TimeMachine import doen (als alle nu naar behoren werkt) tijdens een verse installatie? Dan heb je je systeem gewoon weer terug zoals het was – of dat nu Mavericks of El Capitan wordt.

Bijdrager
    ramrod

Als ik het zo lees blijf ik maar gewoon bij Mavericks , maar hoe kom ik aan een Mavericks als ik dat er vers op wil zetten , ik maak via TimeMachine back up’s , kan ik daar wat mee voor een clean install? Zie nergens de mogelijkheid om Mavericks nog te downloaden .

Bijdrager
    WimVriend

Op Appletips staat de volgende tip

macOS (OS X) opnieuw installeren zonder je gegevens te verliezen

Misschien is het wat voor sommige, ik heb het zelf niet geprobeerd
    Succes

Bijdrager
    SunKeeper
    ramrod op 02 maart 2016

Als ik het zo lees blijf ik maar gewoon bij Mavericks , maar hoe kom ik aan een Mavericks als ik dat er vers op wil zetten , ik maak via TimeMachine back up’s , kan ik daar wat mee voor een clean install? Zie nergens de mogelijkheid om Mavericks nog te downloaden .

Dat hoef je ook niet los te downloaden, vanuit de Recovery HD gaat dat automatisch.

Je komt namelijk alleen op een nieuwer OS X-versie als je via de Mac App Store een upgrade doet. Via de Recovery HD behoudt je altijd dezelfde OS X-versie omdat die aan de versie gebonden is.

Dus je maakt dan goede backups (check check nogmaals check) koppelt de back up los en start op met Command+R ingedrukt. Daarin start je Schijfhulpprogramma op, je wist de schijf en daarna kies je voor ”Een nieuwe exemplaar van OS X installeren.”

Tata, een nieuwe Mavericks op je Mac, schoon systeem.

Bijdrager
    SvS

Off Topic. Goh, apart, ik deel die problemen totaal niet. Maar ja, IK en nog veel tevreden gebruikers denken er niet meer aan om recensie te schrijven in App Store, nooit eigenlijk.

Maar ik heb Yosemite ook in z’n geheel overgeslagen, precies omdat er een jaar geleden ook zoveel klaagzang was over Yosemite als nu over El Capitan. Dus… koffiedik kijken. Maar ik lees uit je 1e reactie dat je gevoel zegt: blijf op Maverick. Doe het gerust, blijf op Maverick tot je gevoel zegt te upgraden. Krijg je iig hier geen spijt van.

Bijdrager
    ramrod

@ SunKeeper ,bedankt

Lijkt me prima om het op deze manier te doen , ook duidelijk voor mij tot ”Een nieuwe exemplaar van OS X installeren.”

Op welke manier kan ik dan voor Mavericks kiezen, moet ik de Recovery HD op een bepaald moment weer aansluiten zodat deze er een nieuwe Mavericks op zet , of hoe anders ?

Bijdrager
    SunKeeper

Recovery HD is een klein stukje van de interne schijf. Via Command+R kom je erop, daar hoef niets voor aan te sluiten.

Als je nu Mavericks hebt, installeert de huidige Recovery HD ook Mavericks, automatisch.

Bijdrager
    ramrod

Ok top , thx

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.