19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Haroldovic

Unpluggen MagSafe, beste manier?

Hallo mensen,

Ben nu een week of 9 in het bezit van een MacBook Pro, bevalt prima alleen vroeg ik me hetvolgende af. Het begon me op te vallen dat mijn power port (de accupoort) ligt beschadigd begint te raken.

Ik snap dat er natuurlijk wel gebruikerssporen te zien zijn na 9 weken gebruik maar toch vroeg ik me af hoe jullie de MagSafe unpluggen? En hoe hoe ziet jullie power poort eruit na gebruik?

Alvast bedankt,
    Harold

Bijdrager
    Jord

Gewoon er uit trekken, kleine beschadigingen hou je toch, kijk ook maar eens rond je USB-poorten na een tijdje. Daar zitten ook krasjes vanwege op het gevoel geplaatste sticks oid. Het zal voor je MagSafe waarschijnlijk het beste zijn als je hem er uit trekt aan het stekkertje zelf en niet aan het snoer, maar zelf let ik hier nooit op en heb ook nergens last van.
    Ik let er trouwens wel altijd op dat ik bij het oprollen van het MagSafesnoer altijd wat ruimte houd met het snoer vanaf het brick voor ik ga oprollen. Het schijnt dat het snoer los kan komen als je te snel een haakse hoek gaat maken.
    UPDATE: In de Google cache gevonden:D link
    En nog een YouTubefilmpje over wat ik bedoelde met dat oprollen.

Bijdrager
    stavos

Voor meer tips over oprollen, stuur even een PB naar SunKeeper. Die legt het je met alle plezier uit..:lol:

Bijdrager
    JesseV

Hij komt zelfs langs…

Als dat niet zo ver is, kan ik morgenavond wel even langskomen

Bijdrager
    Rickje

Haha Jesse, lolol!!

Bijdrager
    Afroman

Sunkeeper bedoeld het overigens wel goed.

Bijdrager
    SunKeeper

Hallo, heb ik hier ook nog inspraak?:grin:

Ontopic: ik heb hier ook zo’n MBP (augustus 2011 gekocht) en daar gaat ook redelijk vaak een Magsafe-stekker in en uit. Echter kan ik geen opvallende krassen of beschadigingen ontdekken.

Aan de draad er in en uit doen: vrijwel altijd. Aan de stekker is bijna onmogelijk, omdat de magneet heel sterk is. Wel is de bevestiging van de draad aan de stekker zeer degelijk, dus dat kan wel wat hebben.

Oprollen aan de haakjes doe ik al 2 jaar lang niet meer, dat is funest voor de kabel en de bevestiging van de draad aan de adapter. Die uitklapbare klemmetjes zitten er voor mij dus voor de sier op. Ik vouw de draad altijd losjes op de harmonica-manier op.
    Dat zie je ook vrijwel altijd bij adapters die bij elektronica geleverd worden. Daar zit er dan nog zo’n draadje rond.

Zoiets dus.

Bijdrager
    nebilem

Heeft het extra voordeel om de magsafe met dat lange snoer te gebruiken of maakt dat geen verschil in oplaadtijd? De kabel van de magsafe is lang genoeg voor mij, maar als die met snoer sneller laadt is het beter.

Bijdrager
    Ouw

Ik pak het stekkertje beet en kantel het. Dat gaat net iets makkelijker dan rechtstandig lostrekken. Uiteraard nooit aan het snoertje trekken. Ik zie na ruim vier jaar gebruik eigenlijk geen beschadigingen.

Bijdrager
    SunKeeper
    nebilem op 06 februari 2012

Heeft het extra voordeel om de magsafe met dat lange snoer te gebruiken of maakt dat geen verschil in oplaadtijd? De kabel van de magsafe is lang genoeg voor mij, maar als die met snoer sneller laadt is het beter.

Ik hoop dat dit een grap is?

Bijdrager
    capz

nebilem 4 uur geleden #

verwaarloosbaar. tenzij je een miliseconde (of minder) de moeite waard vind

Bijdrager
    iep

Dat lange snoer is de moeite waard omdat die wel randaarde heeft en gewoon langer is, dat heeft dat korte ding dus niet. Bij die laatste kun je een hele lichte tinteling voelen wat meer lijkt op weerstand als je over een ruw oppervlak wrijft. Met randaarde heb je dat niet.
    Ik rol het verder op zoals vrijwel ieder snoer waarbij ik geen om-en-om slag maak zoals aangeraden wordt (zoek op YouTube maar eens naar hoe riggers/audiotechnici hun snoeren oprollen, dan snap je wat ik bedoel). Dat met die haakjes op de adapter zelf is mij veel teveel gepiel plus dat het nou ook niet erg bevorderlijk is voor de levensduur van een kabel.
    MagSafe unpluggen is hier meestal het stekkertje kantelen, gaat makkelijker dan aan het kabeltje trekken. Wat dat betreft was de oude connector veel beter, die disconnecte tenminste nog, de huidige blijft doodleuk zitten waardoor heel het nut van de MagSafe nu gewoon nihil is geworden.

Bijdrager
    SunKeeper
    iep op 07 februari 2012

Wat dat betreft was de oude connector veel beter, die disconnecte tenminste nog, de huidige blijft doodleuk zitten waardoor heel het nut van de MagSafe nu gewoon nihil is geworden.

Hoe bedoel je?

Magsafe 1.0 (afbeelding hieronder) werkte niet goed als er recht aan de stekker getrokken wordt.

Magsafe 2.0 (afbeelding hieronder) lost dat probleem op, het maakt niet uit in welke richting eraan getrokken wordt, hij schiet altijd los.

Bijdrager
    iep

Je bedoelt andersom. De oude mag safe vloog bij het minste en geringste er al uit wat dan ook heel de reden was om de gehoekte stekker te maken naast het feit dat die kabel nu naar achteren ipv naar zij wordt geleid (=beter voor de kabel). Door het nieuwe ontwerp schiet de kabel alleen los als hij naar links of rechts wordt getrokken. Trek je ‘m naar boven of beneden dan blijft hij zitten. Ik kan zonder problemen mijn mbp aan de kabel omhoog trekken. Dat was bij de oude versie totaal onmogelijk, die schoot direct los. Gevolg is dat ik mijn laptop met die nieuwe connector dan ook al diverse malen heb moeten bespringen om ‘m voor een val te behoeden nadat er iemand over het koordje was gestruikeld. Getest met andere laptops, zelfde verhaal. Gekeken op o.a. discussions.apple.com en ook daar het zelfde verhaal. Het doet nu dus niet meer waar het voor bedoeld is.

Bijdrager
    LighScan

Volkomen eens met Iepje! Wij hebben hier een heel enthousiast hondje rondlopen, die al is achter het draadje durft blijven steken in het voorbij lopen. Gevolg: laptop bijna op de grond.

Volgende dag bij de plaatselijke APR gaan horen of ze nog een nieuwe adapter van de oude versie hadden liggen, weliswaar in het aantal watt dat ik moest hebben (ik geloof 85 watt). Gelukkig hadden ze dat, en voor mijn gemoedsrust maar gekocht.

Nu kan het dus geen kwaad meer, die oude versie schiet onmiddellijk los inderdaad!

Bijdrager
    SunKeeper

Bij welke MBP’s zijn die Magsafes dan geleverd?

Het schijnt namelijk (heb ondertussen navraag gedaan omdat ik al zo’n vermoeden had) dat de 2de helft 2011-Macs (en nieuwer) een Magsafe hebben die een minder sterkere magneet bevat.

Iemand die ik ken met een 13” MacBook Pro uit januari 2011 (Mid 2010 model) heeft hetzelfde euvel. Toen we eens naast elkaar zaten te werken was het mij ook opgevallen dat bij hem de stekker erg lastig los ging.
    Als we nog eens tegelijk op dezelfde plaats werken, zal ik het nog eens verder testen door zijn Magsafe op mijn Mac aan te sluiten, en andersom.

Ik herken mij namelijk totaal niet in de problemen, zoals ik al zei: hij schiet altijd los voordat mijn Mac kan bewegen.

Bijdrager
    LighScan

Zou best eens kunnen, en de oplossing voor dit probleem zijn. Mijn MBP is trouwens het Early 2011 model (15 inch), maar toch nog met de “sterke” magneet.

Bijdrager
    AppleStef

Ik heb ook nog eentje met een sterke magneet. (MBP 13″ Early 2011)

Bijdrager
    iep

@SunKeeper: dan denk ik dat dat ook de generatie (2011) is waar het is opgelost. Alles wat daarvoor zit heeft dat probleem.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.