23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Imade

Universele oplader verplicht per 2017?

Onder een nieuwe Europese wet wordt het verplicht voor makers van mobiele telefoons om één universele oplader te hanteren.

Een commissie van Europarlementariërs en de Raad van Ministers hebben een deal gesloten die een standaard verplicht zou stellen. Het gehele Europees Parlement en de lidstaten moeten het voorstel nog goedkeuren.
    De EU had tussen 2009 en 2012 al een afspraak met fabrikanten van smartphones dat zij allemaal de micro-USB-aansluiting zouden gebruiken. De EU wilde daarmee het aantal opladers en daarmee verspilling terugdringen. Apple deed niet mee aan de afspraak. Onder de nieuwe wet zou Apple zich wel aan de standaard moeten houden.

De Duitse Europarlementariër Barbara Weiler, lid van de commissie consumentenbescherming, stelt blij te zijn dat er een standaardoplader komt, nadat de Raad en de Europese Commissie eerder aarzelden. “Consumenten zullen hiervan profiteren.”
    Verwacht wordt dat het Europees Parlement in maart 2014 stemt over de maatregel. Vervolgens krijgen lidstaten twee jaar de tijd om hun eigen wetten aan te passen.
    Daarna krijgen telefoonfabrikanten nog een jaar om hun toestellen klaar te maken. Een universele oplader zou dus in 2017 werkelijkheid kunnen worden.

bron: http://www.nu.nl/tech/3658458/universele-telefoonoplader-in-europa-stap-dichterbij.html

Bijdrager
    TRML

Ben bang dat Apple zich daar niet zo veel van gaat aantrekken…

Bijdrager
    sedikit

Het werd tijd.

Bijdrager
    Frank Visser

Ik denk inderdaad zoals TRML al aangeeft dat Apple daar wel een stokje voorsteekt of zich niks van aantrekt.
    Want juist waar hun hele bedrijf om bestaat is het ‘gesloten’ maar vooral veilige systeem. En dat ga je snel kwijtraken als je wel een micro-usb moet gaan gebruiken. + het feit dat er op dat gebied niks meer aangepast kan worden. Geen dunnere telefoons meer dan dat, minder flexibel te maken etc.

Bijdrager
    sedikit

Natúúrlijk!! Niet aan de bovennatuurlijke positie van Apple gedacht. Er zijn weer allerlei edele (“veilgheid”) argumenten aan te voeren waarom Apple zich niet aan die toekomstige regel aan zou moeten/willen aanpassen.

Bijdrager
    Frank Visser

@ sedikit, waarom zou jij vinden dat het wel moet?

Of er nou een x-aantal opladers gemaakt worden in andere vormen of dat hetzelfde x-aantal opladers gemaakt word in dezelfde vorm.
    Ik snap niet zo goed wat voor verspilling dit moet tegengaan? Het enige wat ze terugdringen is dat ze geen 30,- per oplader meer kunnen vragen. Maar dat kan je veel makkelijker aanpakken dan iedereen dezelfde aansluiting laten gebruiken. Plus het feit dat in de meeste opladers van tegenwoordig stukje ‘software’ zit die bepaalde dingen herkent.

Daarnaast mag je dus nog wel voor tablets andere aansluitingen gebruiken. Beetje onzinnig.. Net als een laptops etc.
    Ik vind het gewoon een enorm raar voorstel. Laat elk bedrijf zijn eigen oplader gebruiken, mits er geen 30,- per oplader gevraagd mag worden. Of het moet een dusdanig speciale oplader zijn dat die prijs niet anders kan i.v.m. inkoop.

Bijdrager
    Imade

Ik vind zelf de lighning kabel handig omdat het voor die kabel niet uitmaakt hoe je hem erin steekt.
    Met USB moet je nog steeds goed opletten.
    Daarnaast klopt het inderdaad dat deze wet innovatie tegen zal gaan.

Bijdrager
    kimiferrari

Geef mij ook maar de lightning kabel. Hier in huis hebben we ook een Note 3 die heeft een micro usb 3.0 aansluiting, das pas een idiote aansluiting. Hij is dan wel compatible met een normale micro usb, maar dan nog

Inactief
    Anoniem

En dan over 3-4 jaar is er weer een ander type connector, zo blijven ze lekker bezig.

Bijdrager
    GoeieDag

Op zich is standaardisatie een goede zaak. Het is de berg opladers die consument en de beleidmakers een doorn in het oog is. Van al die telefoons die mensen hebben (gehad), maar bv ook van DS-en en dat soort dingen.

Als de verplichting zou zijn dat alle draadjes met de std usb in de lader te kunnen aansluiten -zoals Apple nu al doet, zou één lader voldoen.
    En dan vergeet ik even de ergernis van USB: je doet ‘m altijd verkeerd om erin.
    Dat is gelijk het grootste nadeel van die micro-USB aansluiting: gepriegel is het met dat ding. Je hebt er altijd een zaklantaarn bij nodig.

Bijdrager
    r.heijma

Die micro-USB lijkt mij erg fragiel.

Reken even mee. Ik steek ongeveer drie keer per dag die connector in mijn iPhone. Er zijn misschien mensen die dit vaker of minder vaak doen.
    En wel elke dag. Dat is 365 keer drie is ongeveer 1000 mating cycles per jaar.

Aan hoeveel mating cycles moet zo’ ’n connector dan voldoen volgens deze mevrouw. Of vergeet ze dat even?

Een gerenomeerd connector producent zoals Molex geeft voor hun connectoren 10000 mating cycles. Let wel dit zijn uitstekende kwaliteit connectoren.
    http://www.molex.com/webdocs/datasheets/pdf/en-us/0473461001_IO_CONNECTORS.pdf
    Dus na 10 jaar is die connector bij mij op. Wat nu als er een China brand connector in je phone zit. Dan kan het zo maar zijn dat je na 1 jaar klaar bent.

En normaal doe ik wel een paar jaartjes met een telefoon.

Sleutelbeheerder
    Night

Het is heel simpel: als dit in de Europese wetgeving wordt vastgelegd, dan kan Apple nog zo veel ‘niet willen’ maar zijn ze toch verplicht om hieraan mee te werken als ze hun iPhones en iPad op de Europese markt willen zetten. Een slimmere zet zou zijn hun connectortechnologie vrij te geven en deze als standaard proberen aan te dragen.

Bijdrager
    computer space

Eis dan ook meteen even de ondersteuning van het Mass-storage protocol en van het camera-protocol. Wel zo handig. Kan dat K*T iTunes uit blijven.

Bijdrager
    DosEquis

Volgens mij vergeten jullie dat Apple al vanaf dag 1 een universele oplader gebruikt voor zowel iPhone en iPad. De USB lader ís namelijk universeel. Alleen het kabeltje is dat niet. Maar de oplader zelf, daar kun je ook iedere andere USB kabel in prikken met een micro of mini usb stekker. Dus neem van mij aan, er gaat helemaal niets veranderen.

Bijdrager
    Jasperduck78

Waarom zou Apple dit moeten doen. Er is toch (voor de nieuwere iDevices) een adapter beschikbaar.

Bijdrager
    trabant

@Jasperduck78: Dat ding is pas na betaling van twintig euro ‘beschikbaar’. En dan moet je hem nog steeds meeslepen. Het gaat er juist om dat je straks met elke adapter elke telefoon kunt opladen. Nu moet je nog steeds een voedingsblok meenemen als je ergens heen gaat met zo’n smarte energieslurper. Waarom de EU niet meteen een verplichting tot eenvoudig verwisselbare en gestandaardiseerde accu’s erdoorheen drukt, is me wat dat betreft een raadsel.

GoeieDag op 19 december 2013

(…)
    Dat is gelijk het grootste nadeel van die micro-USB aansluiting: gepriegel is het met dat ding. Je hebt er altijd een zaklantaarn bij nodig.

En een leesbril.

Bijdrager
    Obi

En de hele discussie wordt onnodig als ‘draadloos laden’ gemeengoed wordt.
    De verwachting is dat met 20 jaar alles draadloos is en dat in de volgende generatie van Smartphones al de eerste
    modellen opduiken met draadloos opladen. Tegen de tijd dat deze wetgeving z’n effect moet laat gelden zal ‘draadloos laden’
    al veel meer in gebruik zijn en is het beoogde effect zinloos.
    Maar ja dat is meestal met EU wetgeving.

Bijdrager
    Janjans

Heel dit idee komt nog uit de tijd dat telefoons nog alleen maar van ronde pinnetjes hadden waarmee ze werden opgeladen. Ik weet niet hoeveel jaar bureaucratie verder komt er dan nu een voorstel dat nergens meer op slaat. Makkelijker zou zijn, mocht je dan toch iets willen, hoe onzinnig ook, is fabrikanten verplichten om voor een vaste prijs een tussenstukje te leveren dat bijv. naar USB verloopt, zodat alle draadjes op dezelfde adapter of poort van een computer aangesloten kunnen worden, maar dat de aansluiting in het apparaat, en daarmee het ontwerp van het apparaat zelf, per fabrikant te bepalen blijft.

Inactief
    Anoniem
    Bijdrager
    Frank Visser

Apple gaat hier nooit mee akkoord want;

– Willen ze ‘gewoon’ niet.
    – De lightning kan meer signalen doorgeven dan micro usb
    – Lightning past er ALTIJD in.
    – Is kleiner
    – Houd innovatie tegen. Want zolang ze de wet niet meer aanpassen kunnen er geen telefoons met schermen tot aan de rand. Kunnen er geen telefoons platter gemaakt worden dan minimaal dat stekkertje. Iig niet op de zijkant/onderkant. En zo zijn er nog x-aantal redenen op te noemen.

Apple zal, en groot gelijk ook, als het er doorkomt wel een kabeltje erbij leveren.

En het milieu besparen? Recycle die opladers dan net als nu gebeurd bij batterijen en smartphones, die 2e hands smartphones moeten ook weer opgeladen worden. Of netjes uitklaar gehaald worden. Er zullen uiteindelijk net zoveel opladers gemaakt moeten worden..

Tegen die tijd zijn er al veel producten met draadloos opladen gok ik.
    Daarnaast zie ik Apple het bijna eerder voor elkaar krijgen dat iedereen hun lightning moet gebruiken dan de micro-usb. (Een grapje, maar Apple zal veel invloed krijgen hierin, en maar goed ook)

Ook nog een feitje, Daarmee zullen de virussen zich lekker snel verspreiden.. Apple laat dit never nooit toe. Zoals aangegeven in de reacties; Dit gezever om niks wat al jaren speelt heeft al meer geld gekost dan wat het zal opleveren, zelfs qua benzine etc. Door al die gasten overal heen te rijden voor ‘vergaderingen’.
    :)

Bijdrager
    Imade

@Frank – Ik ben ook voorstander voor Lightning kabel en denk dat Apple juist gigantisch veel macht heeft in deze omdat Apple ook heeft weten bepalen wat de standaard Sim kaart formaat zou worden.
    Moet ook toevoegen dat gemeenten dan ook meerdere vuilnisbakken moet schenken aan de inwoners… ik heb slechts 1 vuilnisbak waar de gemeente het afval mee komt ophalen.

Ben dus ook tegen deze wet.

Bijdrager
    Frank Visser

@Imade

Dan kunnen ze zich beter richten op dat het verplicht is in elke plaats van de EU dat er meerdere containers staan en afval beter gescheiden wordt, dan zich met zulke onnozele stekkertjes bezig houd.

Bijdrager
    GoeieDag

Nou ja, de overheid accommodeert dat ook best; afhankelijk van de gemeente, maar overal kun je allerlei (chemisch/electronisch/etc) afval inleveren, bv ook in winkels die betreffende producten verkopen. Anders zijn er wel afvalpunten in de buurt.
    De inwoner/consument heeft ook wel enige inspanningsverplichting.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.