15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Universeel Bonjour adres – is dat mogelijk?

Ik zit met het volgende probleem waar ik iets van een oplossing voor zoek.

Op mijn Mac mini ontwikkel ik lokaal websites. Via Systeemvoorkeuren > Delen  > Wijzig computernaam heb ik het Bonjour adres van mijn Mac veranderd van Mac_mini_van_mega_stoere_Shmoo.local naar dev.local. (lekker kort)

Allemaal leuk en aardig en dit functioneert prima waardoor je de site kunt testen op elk Apple device verbonden met hetzelfde WiFi.

Mijn bestanden worden gedeeld met Dropbox zodat ik ook op mijn MacBook Pro verder kan werken. Echter als ik op mijn MBP het Bonjour adres wil veranderen dan krijg ik een foutmelding. Ik mag daar niet kiezen voor dev.local (bestaat al) maar moet dat iets nemen in de trant van dev2.local , iets dat totaal niet handig is.

Als ik bijv. Jekyll wil starten op mijn MBP krijg ik de foutmelding dat de site niet kan starten op dev.local deze verwijzing staat natuurlijk in de config van Jekyll en er is maar één config file voor beide machines.

Is er een eenvoudige mogelijkheid om dit probleem te tackelen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zet dit in /etc/hosts op de MacBook en het probleem zou weg moeten zijn:

127.0.0.1 dev.local

Of welke andere, nog kortere en makkelijkere naam, je ook maar wilt — maar kies niks dat ook een echte site is die je zou willen kunnen bezoeken. Als je dat ook op de andere Mac doet, kun je die ook gewoon weer een beter herkenbare netwerknaam geven.

(Voor de volledigheid: de computer herstarten is overbodig, dit werkt zodra je het bestand bewaart hebt.)

Bijdrager
    Shmoo

Daarmee verander je enkel de localhost naam op beide systemen en localhost is niet toegankelijk op connected devices. Ik heb het Bonjour gedeelde nodig, dus de optie die het mogelijk maakt om de site te testen op alle devices in het netwerk.

Wat ik zeg maar doe is tegen Jekyll, WordPress of wat voor systeem dan ook zeggen dat ze standaard moeten draaien op het Bonjour adres want die draaien by default natuurlijk ook altijd standaard op localhost en dan moet je dat elke weer wijzigen naar het Bonjour adres.

Moderator
    Night

Ik denk dat dat niet gaat lukken. De hele bedoeling achter Bonjour adressen is dat ieder apparaat zijn eigen adres heeft. Net zoals IP, maar dan zonder het gedoe, dacht Apple toen ze dit verzonnen.

Bijdrager
    Shmoo

Daar was ik al bang voor.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Shmoo op 18 augustus 2018 om 21:09</p>
    Daarmee verander je enkel de localhost naam op beide systemen en localhost is niet toegankelijk op connected devices. Ik heb het Bonjour gedeelde nodig, dus de optie die het mogelijk maakt om de site te testen op alle devices in het netwerk.

Ik begreep uit je eerste bericht dat je de site lokaal op de MacBook wilt kunnen testen, en dan niet elke keer wilt moeten onthouden dat de computernaam daarvan anders is.

Bijdrager
    Shmoo

Ja maar dan wel dezelfde url.

Standaard heeft elke computer localhost. Of je nu MAMP, Jekyll of wat dan ook gebruikt, ze linken altijd standaard naar localhost om lokaal je site te draaien. Dit kun je veranderen in zo’n beetje elk (fake) domein dat je wilt via de hosts file.

Dat is allemaal geen probleem maar localhost is alleen toegankelijk via de huidige computer waar je aan het werken bent. Je kunt localhost niet bereiken met een iPhone of iPad in het netwerk. Dat is precies wat Bonjour doet en wat het zo mooi maakt.

Wat ik eigenlijk standaard altijd deed was localhost overslaan en veranderen in mijn Bonjour-adres + de poortnummers van in dit geval CodeKit zodat ik ook meteen Live Refresh en alle extra’s hebt zonder dat ik die extra stap hoef te doen om via CodeKit je site te openen op dat speciale Bonjour-adres. Hieronder op het plaatje zie je zo’n aanpassing. Ik zeg nu tegen Jekyll, gebruik niet localhost:4000 maar dev.local:5757 <– dat is het Bonjour-adres van mijn Mac mini + de poortnummers van CodeKit. Twee vliegen in één klap.

Probleem is alleen dat dit config bestand van Jekyll via Dropbox ook op mijn MacBook Pro terecht komt.  Als ik op mijn MacBook Pro Jekyll probeer te starten geeft hij meteen een foutmelding omdat dev.local gereserveerd is in mijn netwerk als adres voor de mini.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

probleem zit denk in het via Dropbox delen (dupliceren) van je bestanden.

Kan je niet werken met symlinks?

zoiets: https://www.hongkiat.com/blog/symlink-alias-folder/

hier een oplossing voor AMPPS: https://manik.me/2016/02/29/sync-ampps-with-multiple-machines/

Zelf gebruik ik geen AMPPS meer maar het superieure Local by Flywheel voor lokale sites (op één computer dus lekker makkelijk), daarbij kan je je sites voor de buitenwereld zichtbaar maken met ngrok 

Bijdrager
    Shmoo

Nee, dat is het probleem niet.

Ik werk ook niet meer met server-side talen en systemen. Ik heb nog een aantal WordPress sites in onderhoud maar de verwachting is dat er niet veel meer bij zullen komen tenzij iemand er nog specifiek om vraagt. Dus het AMP stack gedeelte staat ook op een laag pitje.

Ik zal mij er gewoon bij neer moeten leggen dat het weer ontwikkelen is op localhost en testen op een uniek Bonjour-adres, dat adres zal alleen verschillen per computer. Dus mac.local en macbook.local  Zoiets zal het worden.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

k werk ook niet meer met server-side talen en systemen.

Dat is mooi, maar je hebt nog wél gewoon een webserver draaien om je website te serveren

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Shmoo op 19 augustus 2018 om 11:55</p>
    Ja maar dan wel dezelfde url.

Standaard heeft elke computer localhost. Of je nu MAMP, Jekyll of wat dan ook gebruikt, ze linken altijd standaard naar localhost om lokaal je site te draaien. Dit kun je veranderen in zo’n beetje elk (fake) domein dat je wilt via de hosts file.

Precies, daarom noemde ik dat ook als mogelijkheid.

Dat is allemaal geen probleem maar localhost is alleen toegankelijk via de huidige computer waar je aan het werken bent. Je kunt localhost niet bereiken met een iPhone of iPad in het netwerk.

Nee, dat lijkt me logisch …

Dat is precies wat Bonjour doet en wat het zo mooi maakt.

Huh? Bonjour geeft alleen aan elke computer een makkelijkere naam dan dat je het IP-adres of iets dergelijks in moet tikken.

Probleem is alleen dat dit config bestand van Jekyll via Dropbox ook op mijn MacBook Pro terecht komt.  Als ik op mijn MacBook Pro Jekyll probeer te starten geeft hij meteen een foutmelding omdat dev.local gereserveerd is in mijn netwerk als adres voor de mini.

Ik ken heel dat Jekyll niet, maar kun je dat configuratiebestand niet ergens anders neerzetten zodat je elke computer z’n eigen kunt geven?

Bijdrager
    Shmoo

Nee dat is geen oplossing, dan kom je in de problemen met Git omdat er continu twee verschillende versies in omloop zijn.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

En je kunt het daar niet ook buiten houden? Met andere woorden: elke computer z’n eigen configuratiebestand, dat alleen op die computer bestaat.

Bijdrager
    Tegenwind

Kun je niet gewoon op je Mini de Server.app downloaden, DNS server aanzetten, een ‘fake’ domein in je interne netwerk te maken en vervolgens de FQDN gebruiken in de config files i.p.v. bonjour?
    Stel dat je als FQDN dan “dev.shmoo.nl” instelt, en op je router het IP adres van je Mini als primary DNS instelt en ook “shmoo.nl” als zoekdomein meegeeft, dan hoef je volgens mij op alle apparaten in je netwerk alleen nog maar “dev” te gebruiken om het FQDN te kunnen resolven. Nog korter;-)

Bijdrager
    Shmoo

Sorry maar dat past helemaal niet bij mij en de manier waarop ik werk. Ik ben juist mijn best aan het doen om zoveel mogelijk uit de buurt van servers en instellingen te blijven.

Ik denk dat iets in de richting van wat Jakko aangeeft een betere en meer  ‘lean en mean’  oplossing is.

Alleen denk ik dat ik het via een andere weg ga proberen. Ik denk dat ik de Dropbox app van mijn computer verwijder en dan Transmit van Panic ga gebruiken als vervanger om mijn Dropbox content te syncen. Enkel dan stel ik een regel in dat config.yml bestanden uitgesloten worden. Zoiets zal het denk ik gaan worden maar dan moet ik eerst even gaan uitzoeken wat dit qua performance doet voor mijn machine. Of Dropbox continu in mijn menubalk/achtergrond staat te draaien of Transmit.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.