5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    iMe

UMTS via BT op een PB of beter via mobile card

Ik hoop vrijdag een nieuwe powerbook aan te schaffen. Ik ben aan het twijfelen tussen de 12″ en de 15″. Voor is het belangerijk om vaak en veel mobiel te kunnen werken. Ik heb een hoop draadjes gelezen over de theoretische mogelijkheid om via BT een UMTS (vodafone) maar heeft iemand dit echt draaiende gekregen en zo ja met welk toestel en provider. Dat het wellicht langzamer is als een mobile connect card maakt me niet echt uit, als het maar sneller is als GPRS.

Mijn voorkeurs gaat uit naar een 12″ PB met een SonyEricsson V800 umts toestel. Als dit niet werkt zal ik moeten kiezen voor een 15″ omdat deze wel een PC card slot heeft voor het mobile connect kaartje.

Bijdrager
    palski

Ik heb sinds kort verbinding met de Nokia 6630 en een UMTS abbonnement van Vodafone.
    Dit werkt uitstekend.
    Een Collega heeft de kpn kaart en dat werkt ook goed.
    Je moet voor beide oplossingen wel een modemscript aanschaffen van 10 euro.

Bijdrager
    MeesterPietje

Beste iMe

Ik ben begonnen met een Mobile Connect Card van Vodafone.
    Ik woon in de buurt van Maastricht en daar is hun dekking ok.
    Over het algemeen is Vodafone dekking beter dan kpn geloof ik.
    (bekijk op hun sites de dekkingskaarten)

De mobile connect card is leuk voor lui die in de trein makkelijk zitten en tijd hebben om dat kaartje rustig uit te pakken en weten wanneer de trein stopt om het geheel weer op te ruimen.

Ga er vanuit dat je in het gunstigste geval 1 minuut kwijt bent voordat je online bent. Dit begon mij te vervelen.
    Met de bluetooth ben je binnen 15 seconden online (dit is ECHT waar !)

De bluetooth telefoon die ik heb is de Nokia 6630. Dit werkt goed. Zij zeggen Mac niet te ondersteunen, maar gelukkig ondersteunt het script van M10 de Nokia 6630 wel.

Ik was in het begin ook bang dat BLUETOOTH de remmende factor qua snelheid is.

Niets is minder waar. Het loopt als een trein (een minimaal snelheidsverlies).
    Theoretisch gezien klopt het ook:
    Bluetooth kan tot 728 kb/s aan, terwijl umts in het gunstigste geval 348 kb/s zendt.

Het voordeel van de Nokia 6630 tov de MMC is bovendien de upload snelheid : 128 kb/s ipv 64kb/s

Er is nog een voordeel, dat ik reeds kende uit de begintijd van de GPRS:
    Ik had toen ook de KPN kaart, nou een verbinding daar kreeg je de s. van.
    Vanaf het moment dat ik GPRS op bluetooth phone liet werken was er een super verbinding.
    Ik denk dat het zendbereik van een phone beter is dan van een Card.

Deze theorie werd bevestigd toen ik de Nokia 6630 kocht:
    Opeens zit ik veel vaker op het UMTS netwerk dan op het GPRS. Hij vindt UMTS veel beter dan de Card.

De card heeft nog een nadeel:
    Ze zuipt je batterij leeg. Dit is vooral voor mobiele mensen een nadeel: altijd de adapter meenemen, een hoop gesleep en een dikke laptop-tas.
    Dit is dus met bluetooth phone eveneens verleden tijd.

Ik ben zeer tevreden over de nokia phone. Ik had wat problemen met het opstarten van de verbinding. Maar hier heb ik via het forum een enorm goede ondersteuning gekregen !!

Altijd welkom voor vragen.

Met vriendelijke groeten

Bijdrager
    iMe

Da’s mooi om te horen. Ik heb een 12″ PB besteld en kan hem morgen afhalen als alles meezit. Ik denk dat ik het ga proberen met de SE V800, maar dat zie ik later wel.

Bijdrager
    iMe

Het werkt dus prima, voor zover ik heb kunnen testen. Hier in Belgie is geen of nauwelijks UMTS dekking, maar in Nederland wel kunnen chatten, surfen en e-mail ontvangen met redelijke snelheid.

Enige wat nog niet werkt tot mijn verbazing is het versturen van mails. Om de een of andere reden kan ik via UMTS geen verbinding maken met mijn outbound pop server van skynet.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.