15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Borg

Umlaut in Mail

Ik moet regelmatig mailtjes versturen in het Duits, maar het lukt me niet om een Umlaut op de a, o of u te krijgen, dus bovenop de u bijvoorbeeld.
    Is er iemand die weet hoe dit moet? :?

Moderator
    Koen van Tongeren

Je bedoelt deze: ü of ö? Heel simpel: alt + u en daarna de letter waar je ‘em bovenop wil hebben.

Bijdrager
    Oppie

En je weet (denk eigenlijk van niet) dat je dan ook de Duitse spellingscontrole kan aanzetten? (o.a. via menu Wijzig>Spelling>Spelling…>Woordenlijst>Deutsch)

Bijdrager
    Borg

Soms is ’t leven zo simpel…
    Bedankt!

Bijdrager
    sedikit

Maar je mag het ook schrijven met een “e” toegevoegd. I.p.v. “über” mag je ook “ueber” schrijven. Hetzelfde heb je met het bèta-teken. Mag je ook met “ss”(!) schrijven. B.v. “stra(bèta-teken)e” wordt “strasse”
    (het bèta-teken is kennelijk in dìt bericht niet in te voeren…..!)

Bijdrager
    Marc-Siebren

ß zo maak je die (option-s)

en hoewel de umlaut inderdaad door een extra e te vervangen is, kun je niet ss gebruiken in plaats van ß

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”sedikit”

Hetzelfde heb je met het bèta-teken.

Bèta-teken? Bedoel je een ringel-s? Dat is ß, maar bèta is ? … blijkbaar een karakter dat niet weergegeven kan worden op het forum:? Laten we het er maar op houden dat er duidelijk verschil tussen de twee zit:)

Geblokkeerd
    Anoniem

In het Grieks is de letter Bèta (2e letter alfabet) inderdaad dezelfde als de Ringeles (ß)

Bijdrager
    AppleMies
    ”Borg”

Ik moet regelmatig mailtjes versturen in het Duits, maar het lukt me niet om een Umlaut op de a, o of u te krijgen, dus bovenop de u bijvoorbeeld.
    Is er iemand die weet hoe dit moet? :?

Ik heb een pdf documentje waarin alle toetscombi’s staan. Als je wilt kan ik het je mailen.

gr

AppleMies

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Bor”

In het Grieks is de letter Bèta (2e letter alfabet) inderdaad dezelfde als de Ringeles (ß)

Ik probeer dus net te zeggen dat dat niet zo is;) Ze lijken misschien wel op elkaar, maar dat doen E en F ook …

Bijdrager
    iJoost

Ze zijn toch wel verschillend:

klik

Damn, waarom lukt dat nou weer niet?

Nou ja, plak de volgende bezwering in de adres-balk van je browser en kijk zelf.;-)

[code:1:94fc0525a2]javascript:’β ß'[/code:1:94fc0525a2]

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”iJoost”

Nou ja, plak de volgende bezwering in de adres-balk van je browser en kijk zelf.;-)

[code:1:014b8c8339]javascript:’β ß'[/code:1:014b8c8339]

Werkt niet in Safari … Maar http://nl.wikipedia.org/wiki/ß (vergeet niet om met de hand de ß achter dat adres te plakken, want het forum vertikt het om hem erbij te trekken) en http://nl.wikipedia.org/wiki/Bèta_%28letter%29 (zelfde probleem) geven genoeg mogelijkheid tot zoeken en vergelijken.

Bijdrager
    Jege

Ga eventjes in de finder klikken, terwijl je met je/een programma bezig bent.

Onder het pulldown-menu “wijzig”, laatste regel vind je ‘speciale tekens’ en daar kun je ‘een wereld’ aan talen en tekens mee invoegen.

De ‘normale leestekens voor Fries, Duits en Frans b.v. kun je invoegen met de toetscombinatie
    alt+ leesteken (i-u-e-`~^) en daarna de klinker intoetsen waar het teken bovenkomt te staan.
    (Overslag- methode.)
    Na enig oefenen weet je waar de leestekens zitten an gaat het ‘bijna’ vanzelf.

Bijdrager
    michelvdb
    ”Jege”

Ga eventjes in de finder klikken, terwijl je met je/een programma bezig bent…

Nog makkelijker is in eender welk programma via het menu Wijzig > Speciale tekens…

[URL=http://imageshack.us][/URL]

Moderator
    unSOUND
    ”AppleMies”

Ik heb een pdf documentje waarin alle toetscombi’s staan. Als je wilt kan ik het je mailen.

Hoeft niet, hij staat ook al maanden in de sticky ( die niemand blijkbaar leest )

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=891446#891446

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.