17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Joske007

Uitzetten van Mac Mini met Yosemite 10.10.2 lukt niet altijd :(

Al enige tijd gebruik ik als switcher deze onderstaande Mac Mini, welke ik bij aankoop onmiddellijk heb geüpgraded met meer ram-geheugen en een SSD.

Mac Mini (Late 2012) Intel 2,3Ghz Core i7 – 16GB geheugen – SSD Samsung.

De Mac Mini laat zich na gebruik in de meeste gevallen niet uitzetten, dus hiervoor moet ik meestal de Aan/Uitknop gebruiken. Dit euvel heb ik zowel bij een volledige herstart als wanneer deze uit slaapstand komt:twisted:

Iemand die hier enig idee heeft waar ik de oplossing tot het probleem moet zoeken?

Bijdrager
    Verwijder

Wat gebeurt er als je hem probeert uit te zetten? Zegt hij nog iets? Stop je voor het uitzetten alle programma’s?

Bijdrager
    Joske007

Bij het uitzetten van de Mac Mini gebeurd het volgende op 2 verschillende manieren.

1) Enkele programma’s staan open, de taakbalk boven het scherm verdwijnt en de geopende programma’s lijken zich te sluiten, hierna gebeurd er totaal niks meer. Zelfs na een uurtje is de Mac Mini nog steeds bevroren.

2) Alle geopende programma’s zijn op het Dock gesloten, de taakbalk boven het scherm verdwijnt, hierna gebeurd er totaal niks meer.
    Zelfs na een uurtje is de Mac Mini nog steeds bevroren.

Bijdrager
    Avus

Mijn Mac mini (Late 2012 Intel 2,3 Core i7 –16 GB geheugen DDR3) heeft hetzelfde probleem. Voor Yosemite kon ik mijn Mac mini meestal wel via de normale weg uitzetten (via  – uitzetten) een enkele maal niet, dan via de Aan/Uit knop maar.
    Na de upgrade naar Yosemite kan ik hem nooit meer uitzetten via de normale weg. Verschillende malen contact hierover gehad met de Apple Helpdesk maar zij kenden het probleem niet en hadden dus ook geen oplossing hiervoor.
    Wat mij wel is opgevallen dat de menubalk verdwijnt, alle programma’s lijken volgens het dock gesloten maar dat is niet zo. Als ik ga naar / “Forceer stop” staan daar vaak nog programma’s als zijnde geopend, meestal Voorvertoning en een programma als Numbers of Pages die je dan wel geforceerd kan stoppen maar dat helpt verder niet met het probleem. Finder blijkt als je het icoon in het dock ingedrukt houdt aan te geven dat het niet meer reageert en de functie “start opnieuw”werkt niet. Andere programma’s in het dock zijn wel gewoon te starten maar Finder werkt alleen na een geforceerde herstart.

Ik laat mijn Mac mini dus gewoon maar in de Sluimer stand staan s’nachts en dan werkt alles weer gewoon de volgende ochtend, het geeft soms wel eens problemen met een update als de Mac mini daarvoor Herstart moet worden maar na een geforceerde stop werkt de update gewoonlijk wel.

Een oplossing hiervoor heb ik ook nog niet gevonden.

Bijdrager
    Joske007

Ik laat mijn Mac mini dus gewoon maar in de Sluimer stand staan s’nachts en dan werkt alles weer gewoon de volgende ochtend, het geeft soms wel eens problemen met een update als de Mac mini daarvoor Herstart moet worden maar na een geforceerde stop werkt de update gewoonlijk wel

Eigenlijk zitten we beiden dus met hetzelfde probleem, maar het enige waar dit probleem nog in verschilt is het volgende.
    Nadat ik mijn Mac Mini in sluimerstand heb gezet en enige tijd later mijn werk verder wil zetten, wil Finder niet meer reageren.
    Zelfs Finder geforceerd openen wil helaas ook niet lukken:(

Jammer dat Apple dit probleem niet herkent:?:

Bijdrager
    Avus

Joske, gebruik je soms een HDMI kabel naar de monitor? Het is ook een bekend probleem sinds Yosemite dat die niet overweg kan met een HDMI kabel en voor verschillende problemen zorgt waaronder het niet meer goed of volledig uit de sluimerstand komen. Ik heb de HDMI kabel vervangen door een DVI kabel en het probleem met de sluimerstand was over.

Bijdrager
    Joske007

Mijn monitor (interne speakers) is rechtstreeks via een mini-displayportkabel op de Mac Mini aangesloten.

Bijdrager
    KR1275

Raar, ik heb deze MM ook. Voorzien van OCZ Vertex4 256GB en geheugenuitbreiding van MyCom. Geen enkel probleem. Ik heb mijn mini wel meegenomen uit Thailand, maar lijkt me niet dat die anders zijn.
    Het lijkt me toch dat er dan softwarematig iets niet in de haak is. Kennelijk is er iets dat niet afgesloten kan worden.

Bijdrager
    appievanr

Precies hetzelfde probleem heb ik ook gehad. Heb sinds de update naar Yosemite 10.10.3 publieke beta er geen last meer van (dus, waarschijnlijk is het probleem wel bekend bij Apple) Wat mij erg is opgevallen, of wat ik denk dat het probleem kan zijn onder 10.10.2. Dat het lijkt dat deze problemen komen als je nog verbonden bent met een apparaat of server via Samba of dergelijke als deze nog open staat in Finder. Waarschijnlijk heeft het er mee te maken dat hij de verbinding niet kan verbreken als je wilt uitzetten of herstarten.

Maar verder heb ik er geen aandacht meer aan besteed. Ben juist voor dit irritante probleem overgestapt naar 10.10.3 in de hoop dat deze problemen zouden verdwijnen.

Ongeveer een zelfde probleem kon ik onder 10.10.2 reproduceren door op mijn iMac Late 2009 een SD-Kaartje verkeerd te verwijderen en dan proberen de iMac te herstarten. Krijg je dezelfde kuren. Blijft hangen tijdens uitzetten of herstarten.

Bijdrager
    Joske007

Precies hetzelfde probleem heb ik ook gehad. Heb sinds de update naar Yosemite 10.10.3 publieke beta er geen last meer van (dus, waarschijnlijk is het probleem wel bekend bij Apple) Wat mij erg is opgevallen, of wat ik denk dat het probleem kan zijn onder 10.10.2. Dat het lijkt dat deze problemen komen als je nog verbonden bent met een apparaat of server via Samba of dergelijke als deze nog open staat in Finder. Waarschijnlijk heeft het er mee te maken dat hij de verbinding niet kan verbreken als je wilt uitzetten of herstarten

Hmm, mijn MM is ook steeds verbonden met mijn Synology maar dan wel via afp://xxx.xxx.x.xxx.:?:

Bijdrager
    Avus

Ik wacht wel op de update Yosemite 10.10.3 kijken of het dan over is.

Bijdrager
    appievanr

@Joske007

Misschien is dat dan ook je probleem. Je kunt tijdelijk je Synology uit zetten en kijken of deze de problemen veroorzaakt. Vond het sowieso dat er veel netwerk problemen waren onder 10.10.2. Ik had namelijk ook het probleem met mijn Time Capsule die alleen bereikbaar was in Finder na net opgestart te zijn. Na een tijdje kwam ik ook niet meer in mijn Time Capsule. Dit probleem heb ik nu ook niet meer onder 10.10.3. Heb meerdere mensen horen klagen over het probleem met de verbinding met de Time Capsule onder Yosemite 10.10.2.

Bijdrager
    Joske007

Intussen heb ik om dit vervelende probleem op te lossen, maar de publieke beta 10.10.3 versie 14D113c geïnstalleerd.
    Nu eens kijken of het probleem dan ook werkelijk verdwenen is.

Wordt dus vervolgd….:)

Bijdrager
    Avus

Ik heb geen Synology NAS. Wat ik wel heb is een externe La Cie 1 TB harddisk bekabeld aangesloten op mijn MM en een Western Digital My Cloud Harddisk met Ethernet kabel verbonden met mijn Time Capsule. Beide Disks losgekoppeld en wat gebeurd ik kon MM gewoon via -uitzetten stoppen zonder problemen. La Cie weer aangesloten en gebruikt en weer zonder problemen MM kunnen stoppen. Probleem zit dus waarschijnlijk in de WD My Cloud. Die zal ik dus volgende keer eerst stoppen als ik weer eens de MM moet uit zetten vanwege een update.

Het vreemde is wel dat ik ook nog een Macbook Pro 2010 heb die ook verbonden is met de WD My Cloud en geen problemen kent met uitzetten.
    Beide Mac’s zijn bekabeld aangesloten op de Time Capsule dus niet via wifi.

Bijdrager
    Joske007

Op het eerste zicht lijkt alles na de Beta installatie probleemloos te verlopen.

Ongeacht of er programma’s nog open staan, gaat het uitzetten van de MM goed.
    Finder ondervindt geen last bij het uit sluimerstand ontwaken.

Eens kijken wat Finder na een nachtje rust vindt?

Bijdrager
    Joske007

Helaas heeft de update naar de beta-versie 10.10.3 niets mogen uithalen.
    Deze ochtend wou de MM niet meer uit, enkel nog mogelijk via de aan/uit knop:(

Ik veronderstel dat ik het moet zoeken bij de verbinding met de nas/Synology?
    Welke ik dus volgende keer eerst zal moeten om de MM uit te kunnen zetten!

Bijdrager
    Avus

Na alle handelingen gisteren kon ik mijn MM gewoon gisterenavond via de standaard methode (-zet uit), stoppen. Beide externe HD’s stonden weer aan en het lijkt erop dat zich e.e.a heeft hersteld waardoor gewoon stoppen weer mogelijk is.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.