19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Zodiack

Uitzetten of Aanlaten

Mag ik met mijn vraag weer even een nieuwe discussie op gang brengen?
    Ik heb hier en daar(vraag me niet meer waar) gelezen dat de Mac met OSX er op gemaakt is om 24/7 aan te laten staan.
    Is dit waar? Had geloof ik met automatisch indexeren te maken, dat zou ie s’nachts doen, maar het is toch wel aan te passen naar een andere tijd.
    Het lijkt me voor mijn Macje toch wel uitputtend, hij maakt natuurlijk b.v. op jaarbasis veel meer gebruiksuren dan onder normale omstandigheden.
    En net als bij TV’s, radio’s etc gaan na verloop van tijd diverse solderingen en printplaten door de warmte los of worden broos.
    Aan de andere kant heb ik begrepen dat elke dag opnieuw opstarten ook niet echt bevorderlijk is omdat iedere keer als je hem aanzet hij/zij/het een stroomstoot van 220V voor z’n kiezen krijgt.
    Wat is nu eigenlijk de beste methode?

Tot slot wil ik iedereen vast een prettig uiteinde en een zeer gezond en APPLErijk 2003 toewensen.
    Pas op met vuurwerk en als je toch wat wilt afsteken doe dat dan op:www.maylin.net/Fireworks.html

Groeten,
    Z:lol: diack

Bijdrager
    Gijs

’s Nachts wordt door OS X onderhoudswerk gedaan, maar dat kun je ook door MacJanitor laten doen. Verder geloof ik niet dat het echt voordelen heeft om hem aan te laten staan. Dat van die stroomstoot is misschien tot op zekere hoogte waar, ik zet mijn Mac daarom overdag niet tussendoor uit als ik hem niet nodig heb, maar laat hem slapen. Maar ’s nachts gaat hij meestal uit.

Bijdrager
    Jan-Willem

ik laat hem op zich altijd aan staan, alleen als ik een paar dagen weg ben zet ik hem uit.

Bijdrager
    Aqua1

Als we er vanuit gaan dat je m niet aan MOET laten (als server bv), zijn er verschillende redenen voor beide opties. Je kunt m uitzetten vanwege economiese redenen. Laten we zeggen dat een computer 300 Watt trekt. Als je van de 24 uur op een dag je computer 6 uur echt gebruikt, zou je hem 18 uur uit kunnen zetten. Dat scheelt 18 uur lang 300 W. Dat is ongeveer 5,4 KWh op een dag. Toch ? Ik ben niet zo goed in rekenen. 1 KWh kost bv 10 cent, dus per jaar gooi je €197,10 weg. Dat is zonder slaapstand natuurlijk. Ik ben nu wel benieuwd naar het verbruik in slaapstand geworden.:-)
    Een andere zienswijze is mechanies: je cpu wordt warm bij gebruik, koelt weer af als m uitzet etc. Verwarming doet uitzetten en krimpen. Dit veroorzaakt slechte contacten. Maar als dit een relevant probleem was zouden er voortdurend apparaten failen. Ook na jaren is dat meestal geen probleem, dus kijk liever naar de software. Elke dag een frisse herstart kan geen kwaad. Vergelijk het eens met je tv. Die bevat veel onderdelen die ook in een computer zitten, maar ken jij iemand die zn tv 24 uur aan laat staan ?
    Ik laat m ook meestal overdag aan en ’s nachts uit. MacJanitor e.d. doen overdag onderhoud. En laten we wel wezen: apparaten zijn er ook wel speciaal voor gemaakt. Een Server is ook een aparte computer. Die moet je misschien wel beter niet uitzetten, los van de functie. Alle consumentenMac’s zijn lijkt mij toch bedoeld voor zoals ik m gebruik. Een scheerapparaat is anders ontwikkeld en moet beter niet 24 uur pd scheren.

Bijdrager
    Castor

Wat je ook doet, de meeste professionele en fanatieke hobby gebruikers gebruiklen een Mac niet lang genoeg om uitzetten of aanlaten voor de levensduur te overwegen.

In elk geval kun je ervan uitgaan dat de huidige Macs en het OS (X) zijn ontwikkeld met de gedachte dat ze altijd draaien. De digital hub filosofie staat of valt namelijk met de beschikbaarheid van de hub. Digitale camera, iPod, DV, mobiele telefoon, e-mail/web, Palm, je moet er makkelijk bij kunnen. Iedereen kent het commentaar dat je krijgt als je een slideshow in iPhoto wilt laten zien maar eerst nog op moet starten; “Mijn mapje met foto’s hadden we al lang bekeken” “De belofte is mooi, maar de praktijk” of zelfs “Maar het ziet er wél mooi uit zo’n Mac….”

Of ‘always on’ eigenlijk een verkoopfilosofie is, weet ik niet.;)

Mijne is altijd, altijd aan! Ik laat OS X graag zelf het huishoudelijk werk doen en de dag beginnen met koffie en de klaarstaande mail van mijn US/Canadese mailerds is ideaal!:)

Bijdrager
    kMIkaZu

Ik laat mijn macjes ook altijd aanstaan. Ik vind het ook makkelijk om direct te kunne werken, zonder eerst te moeten wachten tot oe opgestart is.

’s Nachts zet ik ze wel in slaapstand. Dat verbruikt zo weinig energie, dat het veel voordeliger is, dan om de haverklap je Mac te moeten aanzetten.

Bijdrager
    michelvdb

Je kan altijd crontab aanpassen met Terminal. Het is echt niet moeilijk. Ik heb de uren gewijzigd. Daily 9:30, Weekly 10:30, Monthly 11:30.
    Zie hier hoe:
    http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2002/12/06/terminal_osx.html

Bijdrager
    Zodiack

Ik zie het al, ieder heeft zijn eigen voorkeuren maar niemand kan tot nu toe echt zeggen wat eigenlijk het meest of minst schadelijk is.
    Uitzetten is mijn logica,: waarom aan laten staan voor de uren dat je ‘m toch niet gebruikt.
    Maar aanlaten is toch dacht ik “Steve’s” voorkeur of advies.
    Afijn, nog meer meningen? Ik wacht weer af.
    Groeten,
    Z:? diack

Bijdrager
    Ruben

Ik heb nog niet zoveel ervaring met de Mac, maar het lijkt me op hardware gebied niet veel verschillen van Wintel dozen. Daarvan weet ik alleen uit ervaring op het werk (en geen idee waarom het zo is), dat PC’s die iedere dag aan en uit gaan eerder defect raken dan PC’s die nooit uit gaan. Dus om de een of andere reden lijkt het me toch schadelijker om te telkens uit en aan te zetten dan altijd aan te laten staan. We hebben hier een PC park van meer dan 1000 PC’s. Grofweg geschat 10% daarvan gaat nooit uit omdat ze 24 uur per dag bereikbaar moeten zijn (server-functie) of omdat ze een of ander proces aansturen. Van die PC’s is er in de 2 jaar dat ik hier werk nog nooit een stuk gegaan. Van de andere PC’s hebben we gemiddeld zo’n twee computers per week die de geest geven, meestal voeding of harddisk, soms ook netwerkkaart of videokaart.

Kortom; ik heb geen idee waarom, maar in de praktijk blijkt altijd aan inderdaad minder schadelijk dan iedere dag opnieuw opstarten, althans bij ons op het werk.

NB: zelf laat ik mijn Mac ook altijd aan staan thuis. Mijn iBook gooi ik alleen dicht, restart alleen als het nodig is.

Bijdrager
    Arjan

1 MAC aanlaten
    2 Een kabelmodem aan
    3 Een PC als router
    4 Magnetron met klok
    5 video met klok
    6 Een stuk of drie wekkeradio’s
    7 Antwoordapparaat
    8 TV stand-by
    9 Een kruimeldief opladen
    10 Een telefoon met een adapter
    11 Een DVD stand-by
    12 Een buitenlamp

Alleen al een simpele router heb je er in een jaar al uit als je deze gebruikt ipv een PC als router.

Neem van mij aan dat dat echt meer dan € 200,= kost.

Bijdrager
    MacRoen

het “indexeren” gebeurt onder OS X op de momenten dat de computer niet gebruikt wordt. Dit kunnen dus ook de momenten zijn tussen twee toetsaanslagen in Word. Dit proces draait in de background en daar merk je dus niets van.

Softwarematig, zeker met OS X, kun je een hele lange uptime halen. Hardwarematig is een ander verhaal. Ik laat mijn server veelal een week aanstaan en zet hem dan even een kwartier uit, om even tot “rust” te laten komen. Qua stroomverbruik valt het wel mee, de monitor staat bijna altijd uit. Het iedere keer aan- en uitzetten van de computer en de monitor kan als gevolg hebben dat de printplaat belast wordt. Bij een monitor resulteert dit in losse soldeercontacten die de werking van de monitor natuurlijk niet te goede komen.

Bijdrager
    justi

Je kunt je mac gewoon aan laten staan met MacOS X. :lol:
    Telkens opstarten heeft simpelweg meer nadeel dan voordeel. Wat is er nu makkelijker dan je mac binnen 2 seconden gebruiken? Het stroomverbruik is hetzelfde als je TV in standby laten staan en de werking ervan ook… Je moet alleen wel heel goed in de gaten houden dat je wel een beveiliging hebt op je stroomvoorziening ivm stroomonregelmatigheden als bv bliksem…. enz.
    Maar goed dat geldt ook voor de rest van je apparatuur. Maar opzich het aanlaten van je mac is hetzelfde als je TV of wat dan ook…
    Volgens mij is er ook voor UNIX gekozen om de DIGITALE HUB droom van Steve te kunnen gaan verwezelijken… :wink:

PS Mijn iBook gaat alleen open en dicht… werelds! niets wachten met opstarten… mis wel de BOING!! dus afentoe…. :wink:

Bijdrager
    passenger

Op de originele vraag is het antwoord al egeven, Unix moet 24/7 aanstaan, of je laat het MacJanitor doen, lekker makkelijk.

En slijtage, ik weet niet hoe het met de power-users onder zit, maar volgens mij maakt het niet zo veel uit, Macs zijn over het algemeen toch van een hogere hardwarekwaliteit dan wintendo’s. Ze gaan weinig kapot (maar het gebeurt wel…) en zijn in principe gemaakt om meer dan vijf jaar mee te gaan. De mijne (iMac DV 500) is nu zo’n drie jaar oud, is zeer onregelmatig gebruikt en heeft nog nooit kuren gehad, ook met een paar weken aan wegens enorme bestanden downloaden. Gewoon scherm uit na vijf minuten en klaar…

Bijdrager
    Castor
    ”justi”

Volgens mij is er ook voor UNIX gekozen om de DIGITALE HUB droom van Steve te kunnen gaan verwezelijken… :wink:

Ik droom wel even mee… :wink:

Bijdrager
    boesboes
    ”Aqua1″

Als we er vanuit gaan dat je m niet aan MOET laten (als server bv), zijn er verschillende redenen voor beide opties. Je kunt m uitzetten vanwege economiese redenen. Laten we zeggen dat een computer 300 Watt trekt. Als je van de 24 uur op een dag je computer 6 uur echt gebruikt, zou je hem 18 uur uit kunnen zetten. Dat scheelt 18 uur lang 300 W. Dat is ongeveer 5,4 KWh op een dag. Toch ? Ik ben niet zo goed in rekenen. 1 KWh kost bv 10 cent, dus per jaar gooi je €197,10 weg. Dat is zonder slaapstand natuurlijk. Ik ben nu wel benieuwd naar het verbruik in slaapstand geworden.:-)
    Een andere zienswijze is mechanies: je cpu wordt warm bij gebruik, koelt weer af als m uitzet etc. Verwarming doet uitzetten en krimpen. Dit veroorzaakt slechte contacten. Maar als dit een relevant probleem was zouden er voortdurend apparaten failen. Ook na jaren is dat meestal geen probleem, dus kijk liever naar de software. Elke dag een frisse herstart kan geen kwaad. Vergelijk het eens met je tv. Die bevat veel onderdelen die ook in een computer zitten, maar ken jij iemand die zn tv 24 uur aan laat staan ?
    Ik laat m ook meestal overdag aan en ’s nachts uit. MacJanitor e.d. doen overdag onderhoud. En laten we wel wezen: apparaten zijn er ook wel speciaal voor gemaakt. Een Server is ook een aparte computer. Die moet je misschien wel beter niet uitzetten, los van de functie. Alle consumentenMac’s zijn lijkt mij toch bedoeld voor zoals ik m gebruik. Een scheerapparaat is anders ontwikkeld en moet beter niet 24 uur pd scheren.

Hehe, een echte hollander zouden wij belgen dan zeggen:)

Bijdrager
    Zodiack

Jongens (en enkele meiden uiteraard)
    Ik geloof dat ik mijn keus nu wel heb kunnen maken.
    Ik laat mijn Macje gewoon lekker aanstaan.
    Allen bedankt en het allerbeste voor het nieuwe :apple: :apple: :apple: jaar.
    Groeten,
    Z:mrgreen: diack

Bijdrager
    Whymme
    ”iRuben”

Kortom; ik heb geen idee waarom, maar in de praktijk blijkt altijd aan inderdaad minder schadelijk dan iedere dag opnieuw opstarten, althans bij ons op het werk.

Maar zoals je zei, de computers die altijd aanstaan worden anders gebruikt ald se computers die aan- en uit worden gezet. Ik weet niet of je dan de conclusie mag trekken dat “dus” altijd aan laten staan beter is.

Niet dat je dat deed, maar ik wilde het nog even opmerken.

Whymme

Bijdrager
    bart

Een hoop argumenten voor en tegen, maar ik mis een belangrijk argument voor uitzetten: aan laten staan is pure energieverspilling.
    De verbruikte stroom moet immers ergens vandaan komen…. maar ja wie maakt zich anno 2003 nou nog druk om het milieu?

Als ik langer dan een paar uur m’n Mac niet nodig heb gaat ‘ie gewoon uit.

Bijdrager
    kMIkaZu
    ”bart”

Een hoop argumenten voor en tegen, maar ik mis een belangrijk argument voor uitzetten: aan laten staan is pure energieverspilling.
    De verbruikte stroom moet immers ergens vandaan komen…. maar ja wie maakt zich anno 2003 nou nog druk om het milieu?

Als ik langer dan een paar uur m’n Mac niet nodig heb gaat ‘ie gewoon uit.

Aan laten staan is niet noodzakelijk pure energieverspilling. In slaapstand verbruikt je Mac zo weinig, dat het soms voordeliger is hem in slaapstand te zetten, dan hem om de haverklap aan en uit te zetten. Bij het aanzetten wordt er immers enoem veel stroom verbruikt. vooral bij CRT-schermen.

Een beetje de beide mogelijkheden gebruiken is dus eerder het juiste antwoord dan louter voor de een of de andere mogelijkheid kiezen. Gebruik je je mac heel regelmatig, zet hem dan in slaapstand. Ben je voor een week weg, zet hem dan uit.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.