12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Skip

Uitvalsverschijnselen iMac

Mijn iMac is nu ongeveer 15 maanden oud en de volgende problemen doen zich voor….
    – Sinds een tijdje start hij stil op maar langzaam begint hij dan op te stijgen en blijven de fans blazen zonder er uiteindelijk mee te stoppen. Hardware test uitgevoerd maar die gaf alles OK.
    – Sinds kort houdt de iMac er spontaan mee op en schakelt zichzelf uit. De ene keer vlak nadat ze weer is opgestart, soms na een halve dag of een paar uur.
    Wederom een hardware test maar weer is alles OK.

In mijn iStat Pro widget geeft ze een temperatuur aan van 50 – 52 graden voor de Hard Drive en 72 tot soms 78 graden voor de CPU.
    Zou het kunnen dat de CPU te warm wordt? Of kan het een andere oorzaak hebben?

Bijdrager
    JeePee

Hoe warm is het in de ruimte waar je iMac staat? Kun je wat meer informatie geven over je iMac, versie e.d. en welke versie van het systeem draait hij?

Bijdrager
    sedikit

Misschien, wat JeePee kennelijk ook vermoedt, iets met de temperatuur van je iMac aan de hand. Controleer dat eens met http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19994.

Bijdrager
    Skip

Hij hangt in de woonkamer aan de muur waar het met deze temperaturen buiten toch heerlijk koel is.
    Het is een van de laatste 1.8GHz met 1Gb werkgeheugen en 250Gb HD welke gemonteerd is na levering omdat hij foutief met een 160Gb HD was geleverd. Daarnaast is deze afgelopen jaar ook al voorzien van een nieuw moederbord ivm terugroepactie videokaart. Ik draai Tiger met alle updates uitgevoerd.

@sedikit
    … dat programmaatje heb ik ook draaien … HD 53 graden en CPU 77,2 graden … Ik weet het niet zeker maar meen me te herinneren dat de CPU meestal ook rond de 50 graden zat

Bijdrager
    DarkRaverNL

Ik dacht ooit ergens te lezen dat je Mac bij 105 graden C uitschakeld ? lijkt wel erg heet mja, je Mac schakelt in iedergeval wel zelf uit als hij overheated word, geeft hij een bericht voordat hij uitschakelt ?

probeer andere RAM erin te doen ?

Bijdrager
    Skip

Nee, geen reactie .. Op het moment dat ik dit schrijf zou hij ineens kunnen zeggen ‘plop’ en het beeld gaat op zwart.

Vind het wel vreemd dat de hardware test alles OK geeft of zou die test overheating niet kunnen constateren?

Bijdrager
    DarkRaverNL

Hmm, heb je andere RAM liggen thuis ? Mijn CPU’s (Dual G5) woorden meestal maximaal egt 78 graden ook, dan komen de fans wel op gang:P , maar volges mij woord de tempratuur elke keer naar je RAM geschreven en haalt het systeem het daarvanaf, mischien dat een RAM module (DIMM) kapot is, of niet goed werkt.

Bijdrager
    Skip

Nee, heb helaas geen RAM modules in huis. Bij mij blazen de fans al vanaf enige moment na opstarten en blijven blazen …. Zal ’t apparaat eens van de muur halen en langs de dealer gaan. Waarschijnlijk de enige oplossing. Nu maar zien dat het kostenloos verholpen wordt … Heb er iets meer dan een jaar geleden nog € 2450 voor betaald

Bijdrager
    sedikit

Op dit moment, bij een buitentemperatuur van 27 graden, geeft mijn temparature monitor 47 graden aan, en de fan(s?) draait normaal. Ik weet niet zeker of deze waarden standaard zijn bij deze omstandigheden, maar het lijkt mij van wel.

Bijdrager
    DarkRaverNL

Dan woon je wel erg goed, bij mij is het al 27.5 graden binnen ! Mja, bij mij ligt de tempratuur zo rond de 65 tot 75 graden voor CPU A en CPU B meestal 10 graden er onder.

Bijdrager
    JeePee

Ik denk dat je inderdaad maar eens naar de dealer moet gaan, helaas.:? De hardwaretest kan er wel eens naast zitten.:|

Bijdrager
    Skip

Vorige week woensdag de iMac weg gebracht. Er zou waarschijnlijk een nieuw moederbord in moeten(zou de tweede keer worden want vanwege problemen met de videokaart is hij al eens vervangen 6 maanden geleden).

Naar nu gebleken stonden de condensatoren bol welke van een slechte kwaliteit waren en dit probleem is bekend bij Apple. Dus onder garantie vervangen. Het blazen van de fans en de hoge temperatuur van de CPU was hier aan te wijten. Hij is nu weer lekker stil.
    In eerste instantie kreeg ik op voorhand een prijs van € 500 excl. BTW en montage voor een moederbord voor mijn kiezen en een uurloon van € 80 !? :kleenex: als het geen garantie zou zijn. Ik heb gelijk aangegeven dat na alle problemen en 14 maanden na aanschaf ik niet bereid zou zijn ook maar een eurocent te betalen … Toen ik een maat de prijs vertelde van het moederbord viel ie bijna met een hartstilstand van z’n stoel…. schijnt voor windhoos machines toch ‘slechts’ een tiende van deze prijs te kosten

Nu schijnt er ook nog een power probleem te zijn bij verschillende iMacs. Wat ze er precies mee bedoelen weet ik niet maar het valt me wel op dat er toch veel problemen zijn met de iMac. De mijne is nu in 14 maanden al drie keer bij de dealer geweest.

Is het dan nu zo dat jezelf maar continu de support pagina van Apple moet raadplegen om te zien of jouw Mac wel eens een reparatie nodig zou kunnen hebben? Vreemde gang van zaken

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.