6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Vilscon

Uitsluiten van toepassingen op een specifiek bureaublad / Limiteren

Binnen macOS heb je de mogelijkheid om meerdere bureaubladen aan te maken. Zo kan je programma’s van elkaar spreiden over diverse schermen. Je kan ook programma’s specifiek toewijzen op een bureaublad te blijven.

Mijn vraag is: Kan dit ook omgekeerd? Kan je ook programma’s uitsluiten van een specifiek bureaublad? Of liever: Een bureaublad toewijzen aan een enkele of een paar programma’s?

Nu ik met m’n scriptie bezig ben heb ik veel PDF’s geopend op één bureaublad. Als ik echter dat bureaublad actief heb en ik open een ongeopend programma start deze direct op dát bureaublad. Het liefst zou ik willen dat ie dat programma zou openen in een ander bureaublad.

In principe ben ik dus op zoek naar een soort van ‘macOS desktop application organizer”.

Ik ben mij ervan bewust dat je als alternatief ook ieder programma apart kan toewijzen aan een specifiek bureaublad en zo enkel dat éne programma elders kan toewijzen.. maar dat is teveel gedoe:) De eisen veranderen namelijk regelmatig.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Nee, je kunt niet aangeven dat alleen bepaalde programma’s op een bureaublad mogen openen. Je zult jezelf aan moeten wennen om eerst naar een ander over te schakelen voordat je wat opstart.

(Wat ik in dit opzicht vooral mis is de mogelijkheid om een programma naar een ander bureaublad te brengen zonder het te hoeven slepen. Bij sommige desktop-omgevingen voor X Windows kun je bijvoorbeeld een venster op het ene bureaublad minimaliseren en dan op het andere weer terug naar boven halen, waardoor het daar staat; doe je dat onder macOS dan schakel je automatisch naar het bureaublad waar het venster eerst op stond. Het is wel te doen via Opties → Wijs toe aan dit bureaublad, maar dan staat het gelijk altijd op dat bureaublad en moet je dat daarna weer uitzetten..)

Bijdrager
    Rw1

Je kunt wel een programma aan een bureaublad koppelen! Start het programma op en klik met de rechtermuistoets op het icoontje. Zorg dat dat programma op het bureaublad staat waar je het altijd wilt hebben. Ik weet niet precies wat er in dat venstertje staat, maar in een van die opties kun je kiezen voor, alle bureaubladen, dit bureaublad en geen.

Bijdrager
    Vilscon

RW1, dat klopt, dat schrijf ik ook in m’n laatste alinea:) Maar dan zal ik voor iedere app dit moeten doen. Ik wil een programma hebben waarmee dit gemakkelijker is. Ik wil er namelijk voor zorgen dat enkel voorvertoning getoond wordt op het tweede bureaublad en andere programma’s hier niet verschijnen.

Als Safari niet geopend is en ik deze toon op het tweede bureaublad, dan wordt Safari op het tweede bureaublad geopend.

Bijdrager
    essiw

Vertrouw er trouwens niet op dat het koppelen aan een bureaublad vlekkeloos werkt. Dit was iig niet zo met de OS waarbij het voor het eerst werkte. Gekoppelde programma’s die dan toch een venster openen op een niet gekoppeld bureaublad e.d. Ik mag hopen dat dat nu verbeterd is, maar dan weet je dat voordat je enorm veel tijd hierin steekt;)

Moderator
    Night

Misschien is dit dan iets voor je, je kunt tot 10 verschillende docks aanmaken en deze ook koppelen aan een specifieke desktop. Zo ‘forceer’ je dus eigenlijk de mogelijkheid bepaalde apps alleen in bepaalde spaces te openen.

https://www.macupdate.com/app/mac/27841/dock-spaces

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.